• Xara
    Äldre 28 Mar 12:30
    7524 visningar
    14 svar
    14
    7524

    Förstå bebisskrik?

    Förstår ni vilken sorts skrik era bebisar skriker? Typ hungrig, trött, har tråkigt, byt blöja, arg osv. Det gör inte jag.

    Jag är inne på andra bebisen (två månader gammal nu) och jag lärde mig aldrig "förstå" storebrors skrik-sorter heller.

    Alla skrik verkar betyda "Ta upp mig!! NU!!" och när jag väl tar upp honom erbjuder jag bröstet: ibland vill han ha och ibland inte. Men han skriker aldrig i famnen (det gjorde inte storebror heller).

    Och att ligga så länge med smutsig blöja att man måste skrika om det har ingen av dem behövt prova på .

  • Svar på tråden Förstå bebisskrik?
  • vanna k
    Äldre 28 Mar 12:34
    #1

    Nu med tvåan så kännar jag att jag hör skillnad på nyanserna. Om han vill ha matpåfyllning, är vaken och pigg eller övertrött och inte kan komma till ro. Och så vidare. Ingen av mina har lugnat sig i famnen när dom har behövt sova så jag har kanske varit tvungen att lära mig att lyssna av.

  • aiors
    Äldre 28 Mar 12:36
    #2

    Nja, det är nog inte skriken i sig, de låter lika, utan allt runt omkring, som tex om hon samtidigt gnuggar sig i ögonen så är hon troligtvis trött....

  • Maysan
    Äldre 28 Mar 13:25
    #3

    Känner igen det där riktiga trötthetsskriket. När Svante är övertrött. Annars är det svårt att känna igen byt blöja/mata mig skriket. Ibland blir han rädd för olika ljud med och då kommer det ett annat mer panikartat skrik.

  • katten gustav
    Äldre 28 Mar 13:27
    #4

    Jag kan inte heller skilja på min 3 månaders skrik. Alla låter lika. Oftast nöjer hon sig med att bara få komma upp i famnen. Det enda jag kan skilja ur är på kvällen om hon har hunnit bli övertrött...då skiker hon lite mer intensivt...

  • Karlsk­ronama­mmut
    Äldre 28 Mar 14:47
    #5

    Jonah är rätt lätt att förstå, för han skriker inte så ofta.. när han gör det brukar det bara vara mat han vill ha, så det är rätt enkelt.
    Om han skriker lite när han ätit så är det nog för att han är riktigt trött, då somnar han om en minut eller två.
    Tysnar han när jag tar upp honom så känner han sig nog bara lite ensam.

    Och hans skrik är oftast mer bara lite gnäll. så alla andra föräldrar skrattar ofta åt oss när vi reagerar på hans små läten.

    det här var nog det mest virriga jag skrivit på länge.. undra va det var jag försökte säga..
    jo, han är en rätt tyst liten bebis som är väldigt nöjd med livet. att ligga i mammas famn är det bästa, i pappas det näst besta. MAT är mumsigt och värt att gnälla för och sova ska man göra så att man kan få vakna och äta snart igen.

  • pannka­ka
    Äldre 28 Mar 14:52
    #6

    Ja, jag tycker det är väldigt lätt att tyda. Skönt, för då behöver man ju inte lyssna på så mycket skrik. Men jag tror som nån skrev här ovan att det inte bara är skiket i sig som gör att man vet vad som behövs - Sara har väldigt tydliga vanor så man vet oftast vad det är som behövs (hon äter var tredje timma om dagen, somnar samma tid på kvällen osv). Nån gång har hon skikit och vi förstod inte varför alls, men sen nästa dag upptäckte vi att hon fått röd stjärt så då förstod vi...

    Hon är nog ovanligt lugn, säger alla vi känner iaf.

  • Äldre 28 Mar 16:17
    #7

    Hej,

    Wilmer är snart 4 månader och vissa skrik förstår vi. När han vill ha uppmärksamhet (typ när vi inte tittar på honom hela tiden) gör han korta höga skrik. När han är hungrig blir han mer ledsen och när han är trött är skriken höga och lite längre (typ sista energin som går ur honom).

    Men nu, sedan förra veckan, har hans joller bytts ut mot jättehöga, halvhesa, skärande skrik. Han håller på så all vaken tid förutom då man riktigt busar med honom eller sjunger för honom när man håller honom (och det orkar man ju inte hela tiden).
    Någon som känner igen det? Antar att han tränar sin röst men det låter inte roligt, jag blir asstressad för han ser lite halvnöjd/ledsen ut och skriker så fort jag vänder bort huvudet. Phu.

  • Tue 21 Sep 2021 19:04
    #8
    vanna k skrev 2006-03-28 12:34:41 följande:

    Nu med tvåan så kännar jag att jag hör skillnad på nyanserna. Om han vill ha matpåfyllning, är vaken och pigg eller övertrött och inte kan komma till ro. Och så vidare. Ingen av mina har lugnat sig i famnen när dom har behövt sova så jag har kanske varit tvungen att lära mig att lyssna av.


    hmm- skriker barn när dom är pigga ?
  • Tue 21 Sep 2021 22:54
    #9
    +1

    Ja första 4-5 månaderna var lättast förstå, googla baby language.

    Neh-Hungrig var väldigt tydligt och lätt att känna igen.

  • Tue 12 Oct 2021 21:41
    #10
    -1
    Maymom skrev 2021-09-21 22:54:01 följande:

    Ja första 4-5 månaderna var lättast förstå, googla baby language.

    Neh-Hungrig var väldigt tydligt och lätt att känna igen.


    vad menas med neh-hungrig? neh är ett gulligt namn!
  • Thu 14 Oct 2021 09:03
    #11
    ALY538 skrev 2021-10-12 21:41:42 följande:

    vad menas med neh-hungrig? neh är ett gulligt namn!


    Neh betyder hungrig på bebisspråk. :)
  • Thu 11 Nov 2021 18:30
    #12
    Maymom skrev 2021-10-14 09:03:44 följande:
    Neh betyder hungrig på bebisspråk. :)
    Jahaaa, så gulligt!
  • Thu 11 Nov 2021 18:30
    #13
    -1
    Maymom skrev 2021-10-14 09:03:44 följande:
    Neh betyder hungrig på bebisspråk. :)
    Sett flera bilar med reg nr NEH. :) ^^
  • Fri 12 Nov 2021 10:53
    #14
    Xara skrev 2006-03-28 12:30:51 följande:

    Förstår ni vilken sorts skrik era bebisar skriker? Typ hungrig, trött, har tråkigt, byt blöja, arg osv. Det gör inte jag.

    Jag är inne på andra bebisen (två månader gammal nu) och jag lärde mig aldrig "förstå" storebrors skrik-sorter heller.

    Alla skrik verkar betyda "Ta upp mig!! NU!!" och när jag väl tar upp honom erbjuder jag bröstet: ibland vill han ha och ibland inte. Men han skriker aldrig i famnen (det gjorde inte storebror heller).

    Och att ligga så länge med smutsig blöja att man måste skrika om det har ingen av dem behövt prova på .


    Läs om Pricilla Dunstan tolkning av bebisljud. Jag tyckte det var supertydligt efter det.
    Just Neh-ljudet var så enkelt att lyssna efter. Hade aldrig gråtande bar för det var så lätt att förstå dem.
    Learn the Dunstan Baby Language (as seen on Oprah)
Svar på tråden Förstå bebisskrik?