• Anonym (Anonym)

Summa för tillfällig samåkning

Hej! 

Jag har samåkt med en klasskamrat till universitetet tio gånger. Det är inget som vi kommer fortsätta göra utan det har bara blivit att det infallit sig nu under vårterminen, så inget återkommande. Jag åker i vanliga fall väldigt bekvämt kollektivt utan några byten, väntetider eller långa avstånd till busshållsplatser (Bussen stannar direkt utanför universitetet). 

H*n som jag samåkt med har inte krävt någon betalning men jag skulle känna mig så sjukt snål om jag inte betalade för mig. Men anledningen till varför jag berättade att det inte direkt är någon obekvämlighet för mig att åka buss är att jag gärna gör det, men nu har h*n erbjudit sig och då har jag åkt med. 

Om jag skulle åkt buss skulle det vara 70kr tor medan att åka bil är 6 mil tor samt runt 20kr/h i parkering. Hade jag alltså åkt buss skulle jag betalt 700kr för dessa 10st turer till och från skolan. Men det känns som att det blir fel att betala hela bussumman för då "hade jag likaväl kunnat åka buss"? Eller tänker jag fel? Det känns som att vi båda ska "tjäna" på att samåka och inte bara den part som oavsett åker bil och betalar parkering även om jag inte åkt med. 

Jag tar tacksamt emot era synpunkter. Ifall jag ska betala 700kr, mer eller mindre? :)

• Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning
  • Anonym (Brum)
    Sunflora skrev 2024-04-15 16:06:15 följande:

Du tänker fel. Ni bör dela på bensinpengarna och parkeringen. Bensinen bör bli ca 600 kronor var sen vet jag inte hur länge bilen är parkerad. 

Börja med att prata med honom och fråga vad han vill ha, vill han inte ha något så swisha 700 kronor eller köp något som tack. 

Vad ska man ha för bensinslukarmonster då tänker du?
    En gammal Volvo 240?
  • Anonym (Minis)

Som student betalar jag 700 kr för 30 dagarskort på min buss.

Jag hade absolut tjänat tid på att samåka, men för mig är pengar värt mer än tiden. Så om jag hade kunnat samåka med någon hade jag inte lagt mer än busspengarna för då åker jag hellre buss om det skulle bli dyrare.

• Lönnsirap

Jag tycker det är oerhört trevligt när folk inser att bilresor faktiskt är en kostnad och hjälper till att bära denna kostnad.

Precis som andra varit inne på, så ska ju du inte betala mer än vad som känns rätt, och har personen inte tagit upp kostnaden är det ju smart att försöka göra sig en uppskattning....

Kostar parkeringen mer än 70:- dagen, så är det ju något du knappast skulle betalt själv, så spontant tänker jag att du inte bör erbjuda mer än vad bussen kostar. 

Snarare tänker jag precis som många andra att 4-600:- faktiskt är tämligen rimligt. Utifrån att detta ju inte var en fråga INNAN om samåkning, utan just en spontan grej där det är långt ifrån säkert att man får "täckning" för sitt erbjudande.

• Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-15 16:55:33 följande:
    Vad ska man ha för bensinslukarmonster då tänker du?
    En gammal Volvo 240?
    Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil. Ska ts betala den faktiska kostnaden blir det 25 kronor/mil delat på två alltså 750 kronor var. 
  • Anonym (Brum)
    Sunflora skrev 2024-04-15 19:26:15 följande:
    Min erfarenhet är att de flesta brukar räkna på en liter per mil. Ska ts betala den faktiska kostnaden blir det 25 kronor/mil delat på två alltså 750 kronor var. 
    Din erfarenhet stämmer nog inte med hur det verkligen förhåller sig.
    Dagens moderna bilar tar inte i närheten av så mycket.

Min går på ca 0,6l/mil, en bil i storlek av en Golf.
    Min man har en stor combi och den drar ungefär detsamma, på landsväg mindre. Hans bil är visserligen mer eller mindre ny, men ändå.
    Vi vet ju inte vad det är för bil de åkt i...

30 mil * 0,6 ger 16 liter, kostnad ungefär 360 kronor.
  • Anonym (V)

Jag kör också bil till universitetet varje dag men är väl medveten om att de flesta av mina klasskompisar inte har de förutsättningarna, så om jag hade haft en klasskompis som bodde åt mitt håll och jag hade föreslagit att samåka, så hade jag inte förväntat mig någon ersättning alls. Allt från 300kr och upp hade jag sett som generöst och blivit jätteglad över, det hade varit nog för att visa att personen vill göra rätt för sig. Kanske i form av presentkort eller en gåva, om du tror det skulle tas emot som "billigt" att ge kontanter (vissa är sådana).

• Sunflora
    Anonym (Brum) skrev 2024-04-15 19:30:14 följande:
    Din erfarenhet stämmer nog inte med hur det verkligen förhåller sig.
    Dagens moderna bilar tar inte i närheten av så mycket.

Min går på ca 0,6l/mil, en bil i storlek av en Golf.
    Min man har en stor combi och den drar ungefär detsamma, på landsväg mindre. Hans bil är visserligen mer eller mindre ny, men ändå.
    Vi vet ju inte vad det är för bil de åkt i...

30 mil * 0,6 ger 16 liter, kostnad ungefär 360 kronor.

Det är inte bara bensinen som kostar det är försäkring, skatt, slitage, service mm också. Att börja räkna på exakt förbrukning tycker jag är väldigt snålt. Milersättning är på 25 kronor/milen om man nu ska vara sån. 

• Lönnsirap
    Sunflora skrev 2024-04-15 23:19:11 följande:

Det är inte bara bensinen som kostar det är försäkring, skatt, slitage, service mm också. Att börja räkna på exakt förbrukning tycker jag är väldigt snålt. Milersättning är på 25 kronor/milen om man nu ska vara sån. 

Det kan absolut vara rimligt att fullständigt dela på milersättning och den fullständiga kostnaden för resan, men verkligen inte något som man kan räkna med när man får skjuts. 

Det är skillnad om man på förhand bestämt att just dela på kostnaderna, och på om man "fått åka med dit någon ändå ska". Så brukar man inte förväntas bära halva kostnaden utan just bidra till resan. 

Snarare är det snålt att begära halva kostnaden för saker folk inte har möjlighet att förändra. Tillfälliga samåkningar är liksom inte samma som att år ut och år in åka tillsammans utan är något där folk kommer överens från tillfälle till tillfälle. 

Man får ju ändå anta att den som tar bilen till högskolan/universitet/yrkeshögskolan gör detta för en upplevd vinst, som är värd kostnaden... Och hela den halva kostnaden kommer faktiskt inte på passageraren.
  • Aliona

Du kanske ska fråga först innan du swishar pengar? Jag har aldrig förväntat mig pengar när jag skjutsat någon, varken som vuxen eller när det hände som student, helt enkelt för att jag skulle ha haft den kostnaden ändå. Har nog aldrig varit med om att någon av mina vänner velat ha pengar heller. 

Det är skillnad om man organiserar samåkning, då delar man på kostnaden, men om din kursare bara frågar om du vill ha skjuts hem så är det en annan sak. Det kan vara bra att erbjuda dock, så att man inte bara tar för givet. 

Om du nu ska betala så utgå från halva bensinkostnaden och parkeringen och se hur mycket det blir jämfört med bussen. Jag vet inte om det är en elbil, hybrid eller bensin, men om vi räknar med bensin så blir det 400 kr max (200 för dig), och parkering. 

• Sunflora
    Lönnsirap skrev 2024-04-16 07:15:43 följande:
    Det kan absolut vara rimligt att fullständigt dela på milersättning och den fullständiga kostnaden för resan, men verkligen inte något som man kan räkna med när man får skjuts. 

Det är skillnad om man på förhand bestämt att just dela på kostnaderna, och på om man "fått åka med dit någon ändå ska". Så brukar man inte förväntas bära halva kostnaden utan just bidra till resan. 

Snarare är det snålt att begära halva kostnaden för saker folk inte har möjlighet att förändra. Tillfälliga samåkningar är liksom inte samma som att år ut och år in åka tillsammans utan är något där folk kommer överens från tillfälle till tillfälle. 

Man får ju ändå anta att den som tar bilen till högskolan/universitet/yrkeshögskolan gör detta för en upplevd vinst, som är värd kostnaden... Och hela den halva kostnaden kommer faktiskt inte på passageraren.
    Jag håller med det är därför jag tycker att det är rimligare att räkna på en liter per mil. Det är så vi brukar göra bland de jag umgås med inte bara vänner utan med kollegor mm Skulle det vara jag hade jag velat göra rätt för mig så är jag uppfostrad. Vill du eller ts betala mindre eller inte alls är det upp till er. 
Svar på tråden Summa för tillfällig samåkning