• flärp
    Äldre 26 Aug 11:57
    59403 visningar
    30 svar
    30
    59403

    Låna till bil?

    Har funderat på en sak: är det så att folk lånar pengar för att köpa bil? Och om någon gjort det, hur motiveras kalkylen?

    För mig verkar det bäst att först spara ihop pengarna och sedan handla, än att i praktiken spara i efterhand och få en ränta till det... för en ny bil avbetald på tre år blir det ju typ 6000 kr i månaden bara i amorteringar. Plus en ränta på ett antal tusenlappar.

    Några erfarenheter?

  • Svar på tråden Låna till bil?
  • Äldre 26 Aug 13:16
    #0

    Jo visst är det så att folk lånar till att köpa bil. Själv anser jag att det är förkastligt, såvida man inte är säker på en kommande inkomstökning och vet att man inte har råd nu, men sen. Att köpa en bil på avbetalning för att man inte har råd att slanta upp cash att ett bra sätt att försämra sin ekonomi. Men visst har jag förståelse. Det är svårt att stå emot när man står där på bilfirman...

  • flärp
    Äldre 26 Aug 14:26
    #0

    Trodde också det, men ville se om det var något jag missat :) Eftersom det verkar som om folk gör det då och då.

  • H P
    Äldre 26 Aug 15:13
    #0

    Det är en fråga om att veta vad man har råd med. Jag har lånat till min bil, av den enkla anledningen att jag är beroende av den. Har haft många gamla häckar utan lån som stått mer tid still än de rullat. Är dessutom en komplett nolla på att meka så jag betalade faktiskt mer för de gamla häckarna per månad än jag gör för min relativt nya nu, inklusive ränta och amorteringar. Har man över en mil till närmsta samhälle utan lokaltrafik så tycker jag att det är motiverat. Det gäller bara att veta vad man pratar om på bilfirman och kunna stå emot den där bilen som bara kostar lite mer än man tycker sig ha råd med. Det är helt enkelt en fråga om kalylering. Vad får bilen kosta i månaden, och vilka uppoffringar är man beredd att göra för att åka bra och säkert.

  • Tomas7­2
    Äldre 26 Aug 18:52
    #0

    Håller med dig H P man skall inte köpa en bil på lån om man inte vet att man kan avara den summan man bestämt.

  • flärp
    Äldre 26 Aug 20:45
    #0

    H P : så man kan säga att brist på möjlighet att spara först och handla sedan gör att du lånade. Du måste ha bil nu, och betala sedan är då ett bättre alternativ än att inte ha bil nu. Vettigt. Speciellt när man har förstånd att hålla priset till vad man tål.

  • H P
    Äldre 27 Aug 12:27
    #0

    Vi är rörande överrens...

    Problemet idag är att det är för lätt att låna pengar till vad som helst och alldeles för lätt att missa vad som händer när räntorna så småningom stiger igen. Dety är inget som bankerna och kreditgivarna är speciellt angelägna om att upplysa om...

  • El sid
    Äldre 27 Aug 23:17
    #0

    JAg gjorde så att jag lånade på villan och kör amorteringsfritt samt räknar med att villan stiger i värde.. men det funkar ju inte för alla

  • Marcus pappa
    Äldre 28 Aug 06:31
    #0

    Självklart måste vissa låna till sitt bilköp. Alla är inte mångmiljonärer eller har flashiga jobb i Sthlm som betalar en 50-60.000 i månaden. Vissa av oss lever i verkligheten och den är tuff och det innebär att man gör uppoffringar. Dessutom är ett bilköp på avbetalning betydligt mer motiverat än att man köper exempelvis en TV eller liknande på avbetalning. Självklart måste man räkna på det så att man har råd med ett billån. Men jag tycker att tonen i de första inläggen är rent hånfull mot folk som inte har råd att casha upp en 150-200.000 eller mer. Och hur många har egentligen det?

  • flärp
    Äldre 28 Aug 08:10
    #0

    El sid: bostadstricket är smart -- ger ett lån till bra ränta, i praktiken tar man ut en del av sin vinst i förskott.

    Marcus pappa: jag förstår att alla inte är jätterika, men i praktiken kostar det mer att låna till bil och betala av än att först spara samma månadsbelopp och sedan köpa bilen. Antar att grundproblemet är som HP säger: att få bilen nu när den behövs snarare än om tre-fyra år. Eller hur?

  • Hanjo
    Äldre 28 Aug 23:09
    #0

    Hej.
    vi funderade på att låna till en beg bil för sådär 120,000,
    men vi räknade igenom våra tillgångar och lyckades skrapa ihop 70
    så det blev en Volvo 855 för 70,000,
    vi tyckte det var bäst att "Låna av sig själv" och sedan betala tillbaks
    utan ränta.
    men alla kan ju inte bara "skrapa ihop" så mycket så jag förstår dom
    som måste låna, för helt plötsligt kan man ju behöva en större bil....

Svar på tråden Låna till bil?