• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    84747 visningar
    1654 svar
    1654
    84747

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Äldre 21 Apr 15:26
    #1

    Typ; omtanke om andra?

  • Lotlas
    Äldre 21 Apr 15:27
    #2

    Jag är inte och har aldrig varit gravid, men jag kan ju tänka mig varför de kan behöva sitta ner. Dels kan man få värk av olika slag, t.ex. ont i ryggen eller höfterna, sedan är det kanske svårare att hålla balansen när bussen bromsar och svänger (och busschaufförer brukar inte direkt köra försiktigt). Å andra sidan så tycker inte jag att man behöver erbjuda sin plats om man själv har ont eller har svårt att stå av andra anledningar.

  • Lola Jämtla­nd
    Äldre 21 Apr 15:27
    #3

    Aaliyah

    Mm.....svaret borde vara så självklart att frågan inte ens behövs ställas.

  • Emab
    Äldre 21 Apr 15:28
    #4

    Det mäks att du inte varit gravid:-O

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 15:28
    #5

    > Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag
    > sitter kvar på min plats.

    Nej, det vill man ju inte få från någon. Jag skulle nog idag erbjuda plats åt någon som är synligt gravid, för idag har jag gott om ork att stå, och dessutom minns jag mycket tydligt hur mycket jobbigare allt var i kroppen när jag själv vägde 20 kg mer än idag. (Jag var inte ens gravid, bara tyngre.)

    Däremot så håller jag med dig just om att folk baske mig inte har rätt att bli sura på en för att man inte reser sig upp, om de inte råkar veta om precis hur ens egen sjukdomshistoria ser ut, hur man mår just då och en massa annat.

    Om de som verkligen vill sitta åtminstone kan tänka sig att fråga kan man ju i alla fall berätta varför man itne fixar att stå själv, det vore mycket bättre än de där som verkar gilla att stå och glo på en istället.

    (Det gäller i mitt tycke även äldre människor och andra, absolut inte bara gravida. )

  • Modegu­run
    Äldre 21 Apr 15:28
    #6

    Ok...Är du gravid? Varit gravid?

  • 1985
    Äldre 21 Apr 15:28
    #7

    Håller med Lola Jämtland

  • Meli
    Äldre 21 Apr 15:28
    #8

    Hänsyn. Ok har du ett skadat knä, så, men man kan ha väldigt ont och må dåligt när man är höggravid, så hänsyn. Jag tycker att om man är frisk och mår bra, så kan man ge upp sin plats till någon som inte är det, annars är man ju ego.

    Hur vet du varför någon går på kryckor, det kan ju vara en fotbollsskada, och nog spelar man väl fotboll frivilligt,eller??

  • 1978ne­ttan
    Äldre 21 Apr 15:29
    #9

    jag håller med dig! tycker inte man ska behöva resa sig för någon annan överhuvudtaget. vi har alla betalt för sin busstur och ingen har mer rätt till plats än någon annan. jag e själv höggravid men jag kräver inte att folk ska resa på sig för att ge sin plats till mig. hade själv inte rest på mig!

  • djmugg
    Äldre 21 Apr 15:29
    #10

    Apif - Jag håller faktiskt med dig.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?