• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85318 visningar
    1654 svar
    1654
    85318

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • rosaka­ninen
    Äldre 21 Apr 15:34
    #21

    Det märks att du aldrig haft foglossning eller ont o ryggen...eller försökt hålla balansen i 9:e månaden med en busschaufför som tvärbromsar och rivstartar för att hålla tidtabellen.....

  • Muckar­n
    Äldre 21 Apr 15:35
    #22

    Tycker det är nog straff att åka kollektivt för en gravid skall de stå upp också
    iofs så har man ett kasst knå so be it men är man frisk så¨ställ man sig upp för äldre,gravida, småbarns familjer och mindre lyckligt lottade!
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:35
    #23

    Kan tillägga att jag aldrig har bett nån ge mig sin plats bara för att jag har ont. Är bussen full när jag stiger på den så accepterar jag det och står.

  • Äldre 21 Apr 15:36
    #24

    fipa - men du anses ju oartig eftersom det inte syns att du har ont. Du vet ju med dig att du har ont, så då behöver du ju inte bry dig.

    Jag fick många arga blickar från tanter med rullatorer när jag satt på handikapplatserna som gravid. Men jag var handikappad, så vad skulle jag göra liksom? Jag visste ju att jag hade rätt att sitta där, det räckte för mig. Så viktigt är det inte vad någon på bussen tänker om mig.


    Come what may
  • sheeba
    Äldre 21 Apr 15:36
    #25

    Ja du, så känner jag också ibland, men det beror lite på hur långt gången någon är i gravidteten.

    Under min förra gravidtet fick jag stå mycket och jag mådde bra hade inte ont eller besvär av foglossning.
    Under denna gravidtet hade jag foglossning från början och det gör att jag gärna sätter mig ner, inte alltid för ibland är det värre.

    Men vissa unga har ju en instälning som man bara vill skratta åt för de tror de äger hela världen. Det har faktiskt varit så att äldre har frågat om jag vill sitta och unga sitter och glor ut genom fönstret som de inte bryr sig.

    Men även som du säger så vet inte vi om du har jätte ont någonstans och behöver sitta.
    Har själv varit där, där jag har haft skit ont i mitt ben och knappt kunnat stå. Fått utskällning av äldre för jag inte reser mig fast där finns 10 platser över.
    Så vist blir man trött på det i bland, gamla som unga.

    Och jag sitter gärna nu förtiden

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 15:36
    #26

    Jag tycker nog ändå det är jobbigast med de som står och blir sur på en utan att ens _fråga_. Eller ska man behöva börja förklara varför man inte kan stå upp så fort någon ny människa kliver på?

  • Äldre 21 Apr 15:36
    #27
    TS>

    Jag kan bara tala för mig själv, ja visst, jag valde själv att bli gravid och allt det dära men i slutet av graviditeten hade jag så fruktansvärt ont i ryggen, fötterna, benen och magen att jag knappast gick ut något alls och värst av allt var att jag hade åderbråck i slidan vilket gjorde att det kändes som hela paketet där nere skulle sprängas om jag stod upp för länge. Då är det ganska skönt att åtminstone få sitta ner på bussen...

    Dock var det ALDRIG någon som lyfte på sin feta röv och gav mig sin plats....antagligen så trodde de att jag inte hade gravidkrämpor som vanliga kvinnor då jag bara var 15 år...men det är en annan historia.

    Alla gravida har inte ont och är trötta och visst är det inget KRAV på att alla ska resa sig för att den gravida ska få sitta men jag tycker det hör till hyfs jag. Jag skulle resa mig direkt! Utan att tveka, oavsett om jag hade ont i ett knä. Då är det ju bara att låta bli att stödja på det benet med onda knät. Den gravida kvinnan kan ju inte direkt avlasta på samma vis...

    Sen syns det ganska väl i ansiktsuttrycket om den gravida kvinnan verkligen BEHÖVER sitta, tex pga ryggvärk eller så....kanske därför du får sura blickar.
    Beckah -82, mamma till Victor -98
  • Greenm­onster
    Äldre 21 Apr 15:37
    #28

    Det finns platser på de flesta bussarna som är utsedda för gravida, handikappade och de äldre. Jag blir irriterade på folk som sitter där och inte flyttar på sig när en gravid eller handikappad kliver på bussen. Sedan så är det aldrig fel att vara artig. Om jag ser att någon har det jobbigt så bjuder jag genast min plats, detta oavsett om människan har en synlig handikapp eller inte. 


    If we don't go crazy once in a while, we'll all go crazy. - Hawkeye
  • Strawb­erryGi­rl
    Äldre 21 Apr 15:37
    #29

    Tycker det är fel av gravida att ge sura blickar eller trycka upp magen i ansiktet för att markera...då kan jag garantera att man inte flyttar sig!

  • Meli
    Äldre 21 Apr 15:37
    #30

    Apif la deuxième

    Hade jag varit dig så hade jag sagt, så andra hörde det, att jag skulle gärna rest mig, men jag har ett skadat knä. Då hade inte du ansetts oartig och någon annan hade säkert rest sig, och både du och den höggravida, no båda som har svårare att stå, hade båda fått sitta.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?