• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85323 visningar
    1654 svar
    1654
    85323

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Äldre 21 Apr 15:42
    #41
    fipa - det sista har du ju rätt i! Finns det plats så finns det plats, då ska ingen behöva resa sig. Och jag tycker också att det är larvigt att om det finns två friska människor så ska den yngre resa på sig?
    Come what may
  • Äldre 21 Apr 15:42
    #42

    Säger som många andra - det är inte självklart att offra sin plats åt en gravid.

    MEN:

    - Jag är sjukskriven pga av smärtsamma sammandragningar som mycket väl kommer när jag står på en buss, går för långt, bär tungt. Det är då jätteskönt att få sitta en stund.

    - Mina fötter är så svullna att det känns som huden ska spricka. Tårna är helt vita och det känns som jag har blåmärken på och under foten. Det är då enormt skönt att få avlasta fötterna genom att sitta en stund.

    - Jag har foglossning som känns som ryggen/bäckenet ska gå av. Det ömmar något fruktansvärt när jag gjort något tex stigit upp ur soffan, gått en stund, suttit för länge, vänder mig i sängen etc. Att få sitta en stund på bussen kan kännas skönt - inte alltid, men ibland.

    - När bebisen blir större blir trycket neråt mot livmodertapp ochurinblåsa mycket större. Även detta kan avhjälpas genom att sitta ner en stund.

    Här har du alltså mina skäl till att man kan ställa sig upp. Min mamma lärde oss dock att man också kan göra detta av ren omtanke - utan krav på att människan ska ha "en viss grad av ondhet" för att kunna få sitta.

    I ditt fall kanske det inte syns att du har ont i knät och jag kan tänka mig att många (om ens några) inte ens reser sig. Om jag satt på bussen och du sa att du hade ont i knät och undrade om du kunde få min plats så hade du gladeligen fått den.

  • Meli
    Äldre 21 Apr 15:44
    #43

    Är bara glad nu, att jag ALDRIG åker buss, bara tåg, och när jag går på finns det alltid plats!!! *tacksam*

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:45
    #44

    Nej jag tycker inte att häggravida ska behöva stanna inne, det har jag väl aldrig sagt, Tahira?

    Åandrasidan vore ju en lösning att, i den mån det är möjligt, röra sig med buss under såana tider då det är färre personer som åker buss. mellan 7 och 8 brukar bussarna vara proppfulla, likaså 14-17 när folk slutar jobb och skola. Jag menar bara att om man vet att man kommer behöva sitta, och inte har nån särskild tidtabell att följa, så kan man ju försöka uträtta sina ärenden lunchtid eller förmiddag när bossarna brukar vara nästan tomma..

  • Äldre 21 Apr 15:46
    #45

    Fast de som är gravida jobbar kanske också?


    You can't take the sky from me.
  • jojjo1­13
    Äldre 21 Apr 15:47
    #46

    Vad jag tycker är konstigt med gravida som i stort sett "kräver" sittplats på bussen pga diverse problem, hur kan de vara så fitta att gå då överhuvdtaget? Är det skillnad på att gå och stå stilla på en buss? Om gravida har så stora problem så det gör att de inte kan stå på en buss så borde de ha rätt till sjuktaxi..

    Bara en fundering av en med foglossning som ändå kan stå på en buss (eller välja nästa om det skulle vara)

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:47
    #47

    Ja de kanske jobbar, men oftast går man väl ändå på föräldraledighet i slutet av graviditeten, eller jobbar man fram till den dag bebisen ploppar ut?

  • mica
    Äldre 21 Apr 15:48
    #48

    Jag fick ett jätteyrselanfall en gång när jag var gravid första gången, killen bredvid vägrade flytta på sig för han visste inte om jag ljög för att få sitta (?!?),och foglossning hela andra graviditeten....Man väger ju några kg också...Om TS skulle tala om att hon har en skada på knät, skulle åtminstonde jag ställa mig upp, men som sagt...omtanke och hänsyn är väl något alla inte har, det märker man ju främst när man vill ha hjälp med barnvagnen av och på bussen...

    Jag tycker TS , din attityd kanske gör att du får stå när du behöver sitta, för vem vill lyfta på arslet för att du har ont i ditt knä? Hur skadan uppkom kanske var av klantighet , vad vet jag? Så sitt du på din plats, en dag är du både gravid och har ont i knät och inte en jävel erbjuder dig en plats på bussen

  • Majälv­a
    Äldre 21 Apr 15:50
    #49

    Själv hade jag som mest ont i v.25-30, och nog sjutton jobbade jag och åkte buss då.

  • Äldre 21 Apr 15:50
    #50
    Apif la deuxième skrev 2006-04-21 15:47:54 följande:
    Ja de kanske jobbar, men oftast går man väl ändå på föräldraledighet i slutet av graviditeten, eller jobbar man fram till den dag bebisen ploppar ut?
    De flesta jobbar väl åtminstone fram till ett par veckor innan bf - det är ju inte så kul att knapra fp-dagar innan bebisen kommer.
    You can't take the sky from me.
Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?