• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85319 visningar
    1654 svar
    1654
    85319

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Äldre 21 Apr 15:50
    #51

    Hej
    Varför du ska stiga upp o ge plats... ja´.. en av många anledning är att den som är gravid har foglossningar och då är det jättejobbigt att stå/gå. Blodtrycket kan vara högt o då blir man lätt svimfärdig... Och många gånger så har man ont i ryggen för att magen väger mycket. Tänk dig själv att gå omkring med flera kilo hängandes i magen. En annan anledning är ju omtanke... Men om det är så att du har jätteont i knäet så kan ju inte du stå, men för att slippa blickarna kanske man kan säja att du har ont i knäet. För det finns ju andra i bussen som kan ställa sig upp.

    Hoppas du slipper krämpor när/om du blir gravid nångång. Annars kanske det är du som slänger blickar på unga som inte erbjuder platsen....

    För tänk vad lite det behövs bara för att det man ska bli glad... ett leende eller just en plats

    Kram på er

    /Katta

  • Äldre 21 Apr 15:50
    #52

    jojjo113 - När man går faller inte blodtrycket. Det är när man antingen reser sig för hastigt eller när man står stilla rakt upp bara ....
    En del gravida lider av högt blodtryck, och de märker inte av det här problemet på samma sätt. Vi lågtryckare däremot, blir rätt handikappade.

  • tahira
    Äldre 21 Apr 15:51
    #53
    Apif la deuxième - Det är klart att man inte vill åka buss när det är som fullast. Helst skulle jag inte ha åkt buss alls som gravid. Men jag hade liksom inget val. Min skola började 08.00 och slutade ca 15.00. Så var det bara. Jag tycker det är lite fult att anta att man inte har tider att passa bara för att man är gravid.

    Och nej, du har inte påstått att man ska stanna inne. Men faktum är att många gravida måste sitta när de åker buss. Alternativet är att stanna inne
    The hand that rocks the cradle is the hand that rules the world
  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:51
    #54

    Mica, som jag skrev så har jag aldrig bett nån, och skulle inte alls förvänta mig att nån ska stiga upp för min skull. Jag vill inte skylta med "hej jag har ont". Finns det ingen ledig plats så står jag, jag kan leva med det även om det kan vara tungt. Och jag stiger upp för äldre personer även om jag har ont. Försöker inte låta "ädel" eller nåt, men när jag ser riktigt gamla personer föreställr jag mig att de har väldigt sköra ben och skulle ta mer skada av att falla än vad jag skulle.

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:52
    #55

    Tahira, du tycker det är fult att jag ANTAR? Jag sa aldrig att jag antar, men jag sa att OM man inte har tider att passa så kan man försöka röra på sig då när det inte är lika mycket folk i farten.

  • Äldre 21 Apr 15:53
    #56

    mica.

  • KajsaS­thlm
    Äldre 21 Apr 16:01
    #57

    Om du vet med dig att du har ont i ditt knä och har mer behov av sittplats, så varför bry dig? Varför är det så viktigt för dig vad andra tycker?

    Svar på frågan om varför man reser sig för en gravid: därför att man är vänlig och omtänksam helt enkelt. Man ger sin plats till någon som ser ut att behöva den mer.

    Under min graviditet så mötte jag alla sorter. Gulliga människor som reste sig och frågade om man ville sitta när de såg att man hade det jobbigt. Och sedan fanns det de som inte ville ge upp sin plats trots att jag frågade om inte jag kunde få sitta. Bl a två medelålders herrar på pendeltåget som satt på ett säte avsett för tre. Jag frågade om de inte kunde flytta ihop sig så att jag kunde få sitta också, men det ville de inte? (De kanske också tyckte att jag fick skylla mig själv )

  • mica
    Äldre 21 Apr 16:03
    #58

    TS: Du kanske inte har behövt det än men det kommer säkert...Jag brukar alltid stå gravid eller inte om det inte finns plats, och jag har bett om att få sitta en gång( man är ju rädd om vad man har i magen och vill ju inte svimma och ramla på magen eller nåt)

    Och jag träffar sällan på gravid som stirrar på mig och vill ha min plats....

    Men du verkar ju ha stor erfarenhet och du verkar ha träffat många såna stirrande gravida....

    Så de måste alla åka på just din buss

    Jag tycker att man ska resa sig för äldre om det inte finns plats, då de också ofta(som många gravida) har blodtrycksfall mm...

    Handikappade likaså....

    Men jag måste fråga, hur kan du avgöra om människor har div handikapp som kanske inte syns, om du nu tycker att folk inte fattar att du har ont i ditt knä?

  • Meli
    Äldre 21 Apr 16:04
    #59

    Apif la deuxième

    Men tänk skadan om en höggravid skulle trilla, hon kanske förlorar barnet helt och hållet....

    Jag håller med, som gravid skulle man inte behöva tider att passa Jag tycker man skulle vara sjukskriven hela grav, men skattebetalarna brukar inte hålla med tyvärr

  • Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 21 Apr 16:06
    #60

    Om man är frisk o mår bra o inte har några komplikationer under graviditeten så ska man väl klara att stå up i bussen.

    Jag var tvungen att få sitta i bussen när jag var gravid(åtminstone i slutet av graviditeten),för jag har en dålig rygg som gör ont jämt o som gör att jag inte kan gå eller stå längre stunder o för att jag hade en sååå stor o tung mage i slutet o var såå svullen så jag kunde knappt stå eller röra mig överhuvudtaget.
    Jag fick ofta be om att få sitta ner då jag trodde att jag skulle svimma rakt framför fötterna på de andra.
    Min bm sa dessutom åt mig att jag var TVUNGEN att sitta ner i bussen.

    Där har du min motivering.


    //Världens stoltaste o lyckligaste mamma till Leo 1 år!!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?