• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85198 visningar
    1654 svar
    1654
    85198

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 16:12
    #71

    mica har någon bett mig om vad?

  • Gisse the one and only
    Äldre 21 Apr 16:12
    #72

    TS

    Nähä men det är det man kan utläsa ur din TS. Kanske du skriver oklart och otydligt.

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 16:12
    #73

    Mica du kan ju läsa några av dina tidigare inlägg då, t.ex nummer 62.

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 16:13
    #74

    jag såg för övrigt en rolig scen på en buss en dag när en parant pantertant klev på bussen och en yngre tjej helt PK klev upp och sa "Varsågod!"

    Den äldre damen blev både förolämpad och ledsen. Det var absolut inga fel på henne, det enda den yngres uppstuds från sätet betydde för henne var:
    "Jäklar, du ser gammal ut, gumman!", ungefär!

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 16:13
    #75

    Gislöv var i min TS skriver jag att alla gravida kvinnor är lediga innan de ska föda?

  • mica
    Äldre 21 Apr 16:14
    #76

    Har någongravid bett dig stå så att de kan sitta? Och har det hänt ofta med tanke på att detta upprör dig så?

  • Äldre 21 Apr 16:14
    #77

    När jag var gravid så förväntade jag mig inte att folk skulle resa sig upp och ge mig deras plats på bussen. Jättetrevligt om dom nu vill göra det (och dom flesta gjorde det också) men jag stod inte och gav mordiska blickar åt dom som inte gjorde det. Helt ärligt så tar det för mkt energi att irritera sig på sånt och det har jag varken tid eller lust med!

  • Gisse the one and only
    Äldre 21 Apr 16:14
    #78

    Danbala

    Ser man en gravid kvinna så behöver man´inte läsa tankar, då kan man erbjuda sin plats, så även till äldre, man ska inte behöva fråga, man ska ha så mycket hyfs i kroppen så man ERBJUDER sin plats om man kan.

  • Kramig 76
    Äldre 21 Apr 16:14
    #79

    Apif la deuxiéme:

    Antar att du aldrig själv har varit gravid?! Så vänta tills du själv är det så kanske du förstår varför du borde resa dig upp och ge din plats till en gravid kvinna!!!

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 16:15
    #80

    Mica, nej ingen gravid har bett mig stå, det har jag aldrig skrivit! Jag skulle faktiskt föredra att de FRÅGADE än att de stirrade surt och argt på mig, och att de suckade.

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?