• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Danbala

    Gislöv:

    Jo, det är ju inte värre än att man kan ignorera det. Jag menar bara att livet vore enklare om folk slutade tro att andra kan läsa ens tankar...

    Ibland märker jag inte att någon kliver på som skuölle behöva sitta, för jag är försjunken i en bok. Nuförtiden har jag bra rygg och kan mycket väl tänka mig att stå upp om någon känner sittbehov. Jag gör det gärna. Men märker jag inte att någon vill det så lär det ju inte hända... Tossigt värre!

  • Molnet

    Nej jag fattar inte heller varför man känner skuld eller tvång att resa sig upp för en gravid om man själv har ont? Det är väl iså fall resterande 99% av busstrafikanterna som ska känna sig skyldiga att upplåta sin sits för en som bättre behövande.

  • MansonDust

    Man gör väl som man vill. Jag åker aldrig buss men skulle jag göra det så skulle jag behöva få en plats då jag har foglossning & ischias och knappt kan gå.

  • Apif la deuxième

    Kramig, nej, eftersom jag oftast rör mig under såan tid på dagen då det inte är lika mycket folk i farten så är det inget jag stöter på dagligen. Men däremot händer det ofta när jag åker buss omkring 8 eller 16 på dagen.

  • Danbala

    Molnet:

    Det är väl de där hatiska blickarna som svider lite, även om man vet att man behöver sitta.

  • NiXxI

    Okej, du ber om en förklarning till varför du "borde" resa dig upp för en gravid kvinna. Sen får du diverse olika synpunkter som du ger spä på att de är spydiga?
    Har inte läst något spydigt, däremot har jag fått intrycket av att de flesta gravida bär med sig ett hyffs om att man reser sig kanske för någon man kan tänka sig har det mer besvärligt av att stå på en buss.
    Inget med tankeläsning att göra heller, men jag kan gott tänka mig att en gravid kvinna inte vill riskera att bli "buffad" i magen på bussen, varav att en sitplats är rätt så idealiskt.

    Visst kan man som gravid be om att få en plats, men det är sorgligt att i det samhället där vi en gång i tiden var förutseende och väluppfostrade nu inte ens vill att folk reser sig upp utan motivering.

    Skulle det vara som så att man själv äger ett s.k dolt handikapp (tänker på ömma knän etc), så finns där ett 20-tal mer sittplatser med säkerligen någon väluppfostrad själ som förhoppningsvis reser sig och man kan lugnt sitta kvar.
    Vill man som gravid hellre stå så är det lätt att le vänligt och avböja den fina gesten, utan att bli förolämpad.

    Trist att det ska bli en hätsk stämning av att gravida skulle ha "fömånen" att det syns att man har lite att kånka på i jämförelse med "dolda" knäskador bland annat.
    Funderar så på att om man som äger en dold skada frågar om man får sitta ner när bussen är full, då gravida ska göra detta?

  • mica

    TS: Nej, det är bara intressant hur du motsäger dig själv. Ingen har ju gnällt över dig här med ditt onda knä, men vi är alla gravida/fd gravida som alla vill ha en plats på bussen och då stirrar alla ut dig med mördarblickar...enligt dig i alla fall...

    Sunt förnuft, lite hövlighet och vett...Ja, det är det som krävs för att man ska kunna vara snäll mot någon. Vill man inte det är det ju upp till en själv. Men som sagt, du kanske står där en dag, 25 kg tyngre, med blodtrycksfall, ont i ryggen och ditt onda knä och stirrar med en glad uppsyn på de friska människorna som inte för nåt i världen tänker ge sin plats till dig

    Mkt längre känns det inte som man kommer i den här diskussionen, så jag får väl önska dig lycka till då!!!

  • Molnet

    Danbala, jo jag vet men ändå. Själv tror jag att jag hade rest mig även om jag haft ont själv. Tänker att det finns säkert de som har det värre och för att föregå som ett gott exempel för övriga trafikanter som (alltför ofta) låtsas som det regnar och glor ut genom förnstret på de intressanta gatorna.

  • Apif la deuxième

    nixxi, jag förstod inte din sista mening: "Funderar så på att om man som äger en dold skada frågar om man får sitta ner när bussen är full, då gravida ska göra detta?"

    Hur menar du?

  • KajsaSthlm

    Danbala: ja, jag tror många helt enkelt inte ser. Ofta sitter man försjunken i en bok eller tidning. Men ser man att det kliver på någon som ser ut att behöva en plats bättre, då tycker jag att man kan erbjuda denne sin plats .

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?