• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    84739 visningar
    1654 svar
    1654
    84739

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • MINI25
    Äldre 21 Apr 16:28

    Har inte läst i tråden.

    MEN jag tycker att attityden hos många gravida gör så att man INTE vill vara snäll och hjälpsam (trots att man är det i vanliga fall). Det är nästan så att vissa gravida utgår ifrån att ingen kommer att resa sig upp när de kommer stånkande och flåsande och så ser de j*ligt sura ut-utan anledning.
    Man kan inte vara sur INNAN man frågat om man får sitta. Men det är tydligen 80% av de bussåkande gravida kvinnorna inte medvetna om...

    Sen en annan fråga: Varför, varför, varför stannar inte Rut 88 år längre fram i bussen där det FINNS anpassade handikappplatser för just äldre? Varför gå till mitten av bussen och sen se flyförbannad ut för att ingen reser på sig?

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 16:29

    Mica, nu får du faktiskt förklara för mig hur jag "motsäger" migsjälv? Var gör jag det?

    Det jag skrivit är att jag inte förväntar mig att någon ska veta om att jag har ett dåligt knä. Men att jag inte vill få mordiska blickar av folk för att jag sitter kvar, när de inte har en ANING om varför jag sitter.

    Var är det jag motsäger mig själv?

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 16:29

    Molnet:

    Jo. Allt beror ju på hur ont man har.

  • NiXxI
    Äldre 21 Apr 16:29

    Om man som ägare av ett eller flera ömma, men dolda skador, ber om att få sitta på bussen när denne är full? Så som en undrade varför gravida inte ber om att få en plats att sitta på istället för att man ska förekomma denna genom att erbjuda plats.

  • Kramig 76
    Äldre 21 Apr 16:29

    Fipa:

    Du får väl titta ut genom fönstret då om det kommer på en gravid kvinna, så slipper du hennes onda blick...

  • Junija
    Äldre 21 Apr 16:29

    TS:

    "Bara det att jag får sura jävliga blickar och suckar av gravida kvinnor för att jag sitter kvar, gör att jag inte vill stiga upp för dem ens då när jag mår bättre."

    Så du straffar andra för att du blir putt? Det är alltså mer av hämnd emot de som suckar mot dig? Det är ju med stor sannolikhet inte ens rätt personer du straffar, utan oskyldiga får skit för hur andra betett sig mot dig. Två fel gör ju inte ett rätt...

  • Piaf
    Äldre 21 Apr 16:30

    OK, jag har aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle resa sig för mig på bussen under mina graviditeter

    Men nu när jag läser här.. så tänker jag att det kanske vore snällt

    Detta har såklart bidragit till att jag heller inte rest mig för gravida. Skulle jag få den minsta vink av att det var någon som besvärades av att stå så skulle jag såklart bums lyfta på rumpan, men annars... njä....

  • MariaT­heresa
    Äldre 21 Apr 16:30

    MINI25; 80% av de bussåkande gravida? Då måste du verkligen haft otur! Men självklart kan man inte vara sur innan man frågat.

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 16:30

    KajsaSthlm:

    Jo, jag erbjuder alltid en plats till någon som ser ut att behöva den mer än jag. Men jag är verkligen disträ nog att lätt missa det, och ibland har jag helt enkelt så ont själv att det är en dålig idé. Men jag håller med dig, alltså.

  • chriss­y80
    Äldre 21 Apr 16:31

    Vänta bara till den dagen du är höggravid med svullna ben då kommer du förstå varför!!!!!

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?