• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • MariaTheresa

    Jag förväntade mig aldrig att ngn skulle ge mig en síttplats när jag var gravid, men jag förväntar mig fortfarande att folk (som inte själva mår dåligt eller har ont) lämnar sin plats åt bättre behövande! Om det är ngn gravid eller ngn annan som mår dåligt gör ingen skillnad...

  • Apif la deuxième

    Kramig, om du bara kan dumförklara tråden så kunde du ju hållit dig borta. Det pågpr förresten en omröstning just nu: "visste du att 'vem bryr sig' inlägg är förbjudna?".

  • Piaf

    Danbala:

    Ja jag vet inte...
    Jag skulle ha gjort det/har gjort det som nyopererad

    Men, jag menar då till dom som sitter och känner att det är jobbigt med blckar på sig.... Annars är jag ingen som har speciellt starka åsikter åt ena eller andra hållet. Jag är lika ofta den som trycker näsan ner i en bok och inte ser ett skvatt av vad som händer , kliver av eller på

  • chrissy80

    Annars kan man ju göra som jag gjorde, be folk ställa sig upp för att man själv skulle få sitta.

  • Amorella

    Nu har jag inte läst hela tråden. Men här i civiliserade Umeå är handikapplatserna på bussarna märkta med ett klistermärke med en handikappad med kryckor, en pensionär med krum rygg och käpp och en gravid med stor mage. Jag kunde absolut inte stå längre stunder i slutet av graviditeten. Jag blev yr och fick sammandragningar. Detta var ju också en anledning till att jag åkte så mycket buss - jag kunde inte förflytta mig på annat sätt. Så trodde jag det var för de flesta höggravida. Uppenbart inte - och det är ju bra.  Men jag tror i alla fall att det är mer normalt att höggravida kvinnor inte mår så bra av att stå upp i en fullsatt buss än att de är helt oberörda... 

  • Junija

    TS:

    Jag förstår att det är irriterande när folk är sura...

    Jag råkar ofta ut för att folk inte reser sig, trots att min mage skulle behöva en egen buss snart , men jag har inte tid att se sur ut emot andra eftersom jag har fullt upp med att underhålla min dotter i vagnen samt att försöka hålla balansen när bussen kränger.

    Men jag kan lova dig, den dagen du är gravid och någon på bussen tittar på din mage, ler och säger "du behöver nog den här platsen bättre än mig", så blir man så tacksam så man vet inte HUR mycket man vill tacka personen.

    Dessutom blir iaf jag så glad, för att någon sett på mig och verkligen BRYTT sig om _mig_ och mitt tillstånd (skulle vara samma känsla om jag haft gipsat ben eller något annat fysiskt problem). Kanske låter larvigt att man kan bli så glad över en sådan sak, men för mig är det en fantastisk känsla att känna att någon jag inte känner bryr sig om mig.

    Tyvärr är det väl svårare att få några omtankar i den vägen om man har en osynlig smärta som gör att man inte kan stå... Men det är ju ofta så att folk vill ha nån typ av bevis att man "förtjänat" platsen. De flesta reser sig ju inte för någon som ser ut att vara i samma kondition som de själva...

  • Apif la deuxième

    Chrissy jag föredrar att folk frågar, än att de blänger..

  • danitra

    Oj, jag tycker synd om dessa er som träffat på så många sura gravida! Själv tror jag inte att jag någonsin fått en sur blick från någon på bussen när jag har valt att sitta pga av ryggvärk.

    Nu när jag är gravid och har foglossning frågar jag snällt om jag kan få sitta om det inte finns plats. Tyvärr är många blyga och vågar inte fråga, för deras skull tycker jag att man kan erbjuda sin plats, så blir världen en trevligare plats tror jag.

  • Danbala

    Piaf:

    Mmm. Jag hade jätteont i ryggen i närmare ett år, konstant värk, och åkte buss en och en halv timme om dagen rätt genom Göteborg under den tiden...

    Kanske borde haft en bandspelare hängande runt halsen med ett evigt rullande band med: "Hej, jag har ont i ryggen och mår verkligen dåligt av att stå på en buss som rör sig. Om du vill sitta vore det bra om du frågar någon annan, annars kan vi väl slåss om vem som behöver den här platsen bäst. Tack!" om och om igen...

  • Kramig 76

    Klart man går in och läser, blir ju nyfiken! Har jag skrivit någonting om "VEM BRYR SIG"???

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?