• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85280 visningar
    1654 svar
    1654
    85280

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • snartf­aster
    Äldre 21 Apr 17:23

    JessicaB: man kanske kan ha band där det står med bokstäver vilka färger det är, fåst så klart, de som inte kan läsa kan ju få problem, men då kan de se färgerna om de inte är färgblinda och är de det så får de fråga vilken färg det är på bandet

    Danitra: ja att få de utskrivna av läkaren är bra, som en slags sittlicens som inte får missbrukas.

    Fast jag vill fortfarande inte upplysa alla på bussen om min mensvärk, så jag kanske kan få ett band med en färg som motsvarar min smärtskala och bara få använda det medan jag har ont.

  • Jessic­aB
    Äldre 21 Apr 17:24

    Johannadarling: Självklart får man det, men man måste veta om att det kan finnas andra som har ont också..

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 17:24

    Klart man får tycka smärta är jobbigt, men jag skulle prioritera att stiga upp för en äldre person som kanske lider av benskörhet, än att stiga upp för en gravid person. Sen om de sinsemellan kom överens om att den gravida få platsen så stör det inte mig.

  • Jessic­aB
    Äldre 21 Apr 17:25

    Snartfaster. jag tror jag skrattar ihjäl mig snart. Fan det ligger pengar i det här! Som sagt, snacka om svarta börsen-läge.

  • Danbal­a
    Äldre 21 Apr 17:25

    Idawho:

    Preciiiiis! *håller med helt*

  • Äldre 21 Apr 17:28
    fipa - men den gamla har ju valt att bli så gammal. Hen har ju valt att inte äta tillräckligt mkt kalk eller liknande... Dessutom kan vi inte välja, några måste bli gravida annars dör mänskligheten ut.

    Graviditet är ingen sjukdom nej. Men komplikationerna måste kunna räknas som det.
    Come what may
  • Nallem­ajatje­jen
    Äldre 21 Apr 17:32

    Av den anledningen att gravida kvinnor mycket väl kan vara handikappade iform av foglossningar, illamående,sammandragningar, svullna ben etc. Själv mådde jag ganska bra så hade någon erbjudit mig sin plats hade jag nog tackat och sagt att det gick bra ändå.

  • tessel­uring
    Äldre 21 Apr 17:42

    Innan jag själv varit gravid så hade jag också den uppfattningen. Det är faktist MYCKET jobbigare än jag någonsin kunde föreställa mig. Nu först fattar jag, men det är klart att alla är vi olika och får olika grad av besvär. Gu vad du kommer tänka tillbaka på det här när du själv är gravid och tycka att du var lite hård....;)

  • Mickis­74
    Äldre 21 Apr 17:44

    Jag reser mig inte heller för att det kommer en gravid kvinna på bussen.....o krävde det inte heller när jag själv var gravid.

    Däremot flyttar jag mig för äldre och fysiskt handikappade och i vissa fall förståndshandikappade.

  • Nallem­ajatje­jen
    Äldre 21 Apr 17:44

    Kom att tänka på en sak... Du har aldrig funderat över att det kanske är du som känner att du borde resa dig upp och därför lägger värdringar i den gravida kvinnans ansiktsuttryck som eg inte finns. I själva verket kanske det bara är så att hon känner sig plågad av smärtan i ryggen när hon står upp och bussen svänger?
    Kan tillägga att jag sjäv aldrig hade problemet under min graviditet eftersom jag inte åkte kommunalt en enda gång...

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?