• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Odie

    Junija.. Men då ska man erbjuda ALLA som kommer på bussen sin plats då? För alla gravida är kanske inte i behov utav en??

  • Junija

    Odie:

    Hellre en sådan inställning än att inte erbjuda sig alls...

  • Junija

    Odie:

    Okej, det är ju bra. Jag fick dock intrycket av att du inte ansåg att en gravid var i behov av sittplats...

  • Junija

    forts. på mitt förra inläggg (tryckte iväg för fort).

    Du kanske _ser_ vilka som har behov av sittplats?

  • AHöst

    Jag anser att det hor till vanligt hyfs att man erbjuder sin plats till nagon som eventuellt skulle vilja behova den. Om den nu rakar vara en alldels karnpigg gravid tjej som inte har foglossningar, ar ovanligt trott, mar illa eller etc sa kan man ju da tanka att hon tackar nej. Men varfor inte ens fraga?

    Det hade val gjort varlden lite trevligare om folk brydde sig lite mer om varandra.

    Med forutsattning da att man inte absolut behover sitta sjalv pga av krampor.

  • A73H

    För att visa lite vanligt folkvett, skulle jag föreslå! Men jag vet inte....?

  • Tjimtjom

    Jag lyfter på min feta häck om jag bedömmer nån behöver platsen mer än mig sen spelar det ingen roll om det är för gamla, sjuka eller gravida. Jag tycker att det tillhör god uppfostran o jag kommer lära mina barn samma sak!

  • Danbala

    Jag tycker också att alla som känner att de kan ska resa sig. Problemet är att om man nu inte ser sjuk ut, men ändå har ont, så blir man ju automatiskt förutsatt att vara en skitstövel eftersom man sitter kvar.

    Varför kan folk inte bara fråga varandra?!

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?