• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Leos och Vincents mamma

    Jag tror att ts enbart är avundsjuk på oss som varit eller är gravida.


    //Världens stoltaste o lyckligaste mamma till Leo 1 år!!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
  • sonica

    varför resa sig för gravida, varför inte då resa sig för riktigt överviktiga oxå? de kan ha det riktigt kämpigt, men flera fysiska åkommor. ett sjukdomstillstånd även det....

    sunt förnuft räcker, jag reser mig upp framförallt när någon är gamal eller handikappad och på något sätt svagare...det kan ju bli halvjobbigt att hålla fast sig, och hålla balansen liksom...

  • Cheri

    Jamen alltså.. lite ödmjukhet i kroppen skadar ju faktiskt ingen...

  • Dezzan

    Jag håller med Trådens ägare, man är ju gravid för att man sett till att bli det ( oftast )
    Sen är det ingen sjukdom att vara gravid!

    Om man som gravid nu tycker det är hemskt och klumpigt att stiga på bussen eller vad det nu kan vara för att ingen erbjuder sin plats, så finns det ju säkert nån släkting eller någon annan som kan sjutsa en dit man ska.

    Tror ju att det är väldigt få som erbjuder sin egen plats åt någon annan, jag har då aldrig upplevt något sånt.

  • AHöst

    varfor inte resa sig for gravida och overviktiga da?

    Att folk sedan forutsatter att folk bara ar skitstovlar om de inte reser sig ar precis lika illa. Men faktum ar om det ar en bussfull med manniskor som inte reser sig sa ar chansen ganska stor att dar ar nagra skitstovlar.

  • Danbala

    AHöst:

    Det håller jag också med om. Men allt skulle lösa sig så bra om man bara gjorde så att man, när man vill sitta, _frågar_ om man kan få sitta. (Istället för att stå och vara trött, ledsen och förbannad...)

    (Det verkar vara ett nästan fruktansvärt radikalt förslag... )

    (Det sista menar jag inte riktigt, jag bara fredagskvällsgaggar nu!)

  • Apif la deuxième

    Hepp, nu är jag tillbaka.

    Leos Mamma 05, jasså du tror jag är avundsjuk. Det kan jag helt ärligt säga att jag INTE är. Men om det nu vore så att jag hade orsak att vara avundsjuk på er, för att jag själv inte kunde bli gravid, skulle du då ha kommit med en sån löjlig kommentar?

    Det är inte så att jag hatar gravida, jag uppdelar inte folk i "vanliga" och "gravida". Jag ser folk som individer, vissa med stormage, vissa inte. Men jag stör mig på en del människors beteende, i denna tråd diskuterar jag om de gravida som suckar och stirrar argt på mig. Dessa personer gillar jag inte.

    Sen kan jag ju inte veta med säkerhet, eftersom jag inte varit gravid, men jag tror att jag inte skulle ta emot en plats ifall jag blev erbjuden en. Vill inte att folk ska se på mig och tycka synd om mig. Hatar att ha folk stirra på mig och veta att de tänker nåt i stil med "stackarn". Jag är kanske löjligt stolt och envis, men jag skulle hata det.

  • IsaDenVisa

    hehe jadu..jag vart gravid..visst av egen fri vilja..men jag hade ju ingen aning om att det skulle vara två små liv därinne som till slut tog så mycket plats och det vart så tungt att jag hade PROBLEM att gå 5 meter pga fruktansvärd foglossning...det gjorde ont varje steg jag tog..och dessutom kändes det som att man hade en köttkniv uppstucken mellan benen som skärde in liite mer varje steg man tog...Att stå upp tog oerhört på krafterna och säkerligen om jag hade vart tvungen att stå en bussresa hade jag inte klarat det..! Så ja det hade då vart väldigt trevligt om ngn buss varit full om ngn hade gett mig platsen.

  • Leos och Vincents mamma
    Dezzan skrev 2006-04-21 19:30:29 följande:
    Jag håller med Trådens ägare, man är ju gravid för att man sett till att bli det ( oftast )Sen är det ingen sjukdom att vara gravid!Om man som gravid nu tycker det är hemskt och klumpigt att stiga på bussen eller vad det nu kan vara för att ingen erbjuder sin plats, så finns det ju säkert nån släkting eller någon annan som kan sjutsa en dit man ska. Tror ju att det är väldigt få som erbjuder sin egen plats åt någon annan, jag har då aldrig upplevt något sånt.
    Antigen så har du inte själv varit gravid eller så har du haft en väldigt lätt graviditet för INGEN som har haft det hur jobbigt som helst när man är gravid säger så.

    Visst har man valt att bli gravid av egen vilja,men man väljer INTE att få alla komplikationer som en del får.
    Som jag berättade tidigare idag så hade jag det SUPERJOBBIGt i slutet av graviditeten o var såå svullen o hade jättestor mage,jag mådde skit o hade JÄTTEONT i ryggen STÄNDIGT!
    Jag var verkligen tvungen att sitta på bussen o jag var tvungen att åka buss då jag inte har nåt kökort o sambon jobbade hela dagarna så han kunde inte skjutsa runt mig överallt..men du kanske tycker då att man får hålla sig hemma???
    //Världens stoltaste o lyckligaste mamma till Leo 1 år!!Älskar min sambo Jocke o våran son Leo för evigt!
Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?