• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85277 visningar
    1654 svar
    1654
    85277

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Natasi­as mamma
    Äldre 22 Apr 14:54

    Jag hade absolut gett min bussplats till en gravid, jag vet hur det är att vara gravid och ev. ha ont, och dessutom har ju den blivande mamman ett till liv att tänka på. Hade känts fruktansvärt om en gravid ramlade på bussen för att jag inte gett min plats till henne, tänk om bebisen skadas.. Tror det handlar en hel del om hur självisk man är också, visst att man kan ha ont själv men en gravid är ändå i större behov av sittplatsen tycker jag. Man kan åtminstone erbjuda sin plats åt henne, inte säkert hon vill ha den ens.

  • Cassan­na
    Äldre 22 Apr 14:57

    JessicaB: Tycker du ska ta o läsa vad jag skrev en gång till innan du hoppar på mig!!! Läs ordentligt!!!!

  • Äldre 22 Apr 14:58

    självklart (tycker jag) ska men erbjuda sin plats, om nån annan behöver den bättre.
    nåt annat är oförskämt!
    bättre behövande är tex folk som har ont, eller jobbigt på annat sätt.

  • Äldre 22 Apr 15:16

    Tack Puss. Så tycker jag också. Det är ju inte så klurigt egentligen.

  • CamoMi­llan
    Äldre 22 Apr 15:17

    fipa2* Yeahhh* Kul att se dej!

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 22 Apr 16:22

    Anna81 och JessicaB, trevligt att inte ALLA här har fått för sig att jag är en gravid-hatande egoistisk jävel

    Hej CamoMillan!

    Sen är det vissa som säger att det är värre att vara gravid än att ha skadat knä. Jag kan ju bara säga att precis som det säkert finns olika grader av smärta man känner som gravid, så finns det olika grader av smärta man kan ha i knä eller nån annan kroppsdel.

    Och, för drygt 10 år sedan föll min gammelfarfar, bröt lårbenshalsen och var död några dagar senare. Han var inte ens i en buss i rörelse utan på en vanlig gåväg. En orsak till att jag trots mitt onda knä stiger upp för gamla.

    Och visst, gamlingar är ofta otacksamma och säger inte ens tack när man stiger upp, utan muttrar bara surt, så det känns inte alltid så kul att stiga upp för dem heller, men jag anser att det är min plikt.

  • mica
    Äldre 22 Apr 16:22

    Jag tycker synd om TS som har så mycket traumatiserande bussuppleveser. Kanske färdtjänst skulle vara något för dig eftersom du verkar ha mycket plågor med det onda knät?

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 22 Apr 16:24

    Mica jag vill inte att du ska tycka synd om mig, men det gör du ju iofs inte heller, utan vartenda inlägg till mig i denna tråd har varit hånande.

    Jag har betalat mitt busskort, jag tänker fortsätta åka buss.

  • mica
    Äldre 22 Apr 16:32

    Jag hånar dig inte, jag tycker det här verkar ha satt sig hos dig riktigt ordentligt.

    Synd att man inte kan åka buss utan att tro att alla stirrar mordiskt på en...

    Och att man tror det värsta om alla som är gravida.

    Och att man anser att alla ungar sitter på handikappsplatser medans dom hoppar och tjoar.

    När jag försöker tänka efter så kan jag inte minnas att jag upplevt något av detta.

    Om jag kände som du skulle jag nog ansöka om färdtjänst....med tanke på det onda knät också som verkar vara en skada som ofta gör sig påmind så att man gråter.

  • Jessic­aB
    Äldre 22 Apr 16:32

    Cassanna: Jag hoppar väl inte på dig? jag ställde faktiskt en enkel fråga? Jag läste ditt inlägg mycket nogrannt, däravn min fråga.

    Tycker det är trist att det är så många gravida som har fått för sig att t.ex jag och TS tycker illa om gravida. Det är ju faktiskt långt ifrån sant.

    Apif (eller fipa, varför kallas du för det?): Ja du är inte ensam om att ha haft dessa upplevelse, så du har i alla fall några som håller dig bakom ryggen och visar tt du itne bara hittar på, som många nästan tycks tro.

    Mica:Varför dessa påhopp jämt?

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?