• Apif la deuxième

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • vadskajaghetadå

    är det så farligt om man tycker synd om sig själv då? Även FAST MAN VALT ATT BLI GRAVID? fattar inte varför vaddan denna diskussion heller????Förvånad
    nej grav är ingen sjukdom men om man ahr det jobbigt så varför kan man inte låta sig särbehandlas?

    alla är inte gjorda av järn?

  • Amanda86

    Då tycker jag man ska särbehandla folk med torgskärck eller folk som haft en riktigt jävlig dag också!

    Jag skulle aldrig kräva att folk skulle anpassa sig efter mig bara för att jag är gravid (man är inte märkvärdig och unik som gravid, folk är det för jämnan) och jag tycker man bör behandlas som vilken annan person i samhället som helst!
    Jag respekterar att folk inte tycker som mig, men jag tänker inte ändra min åsikter för det...Jag kanske sitter på platsen med en kompis och vi kanske vill sitta och prata! eller jag läser en tidning så varför ska jag då flytta mig?

    NE, det är ingen stor fråga...men kan inte förstå bara varför gravida ska behandlas bättre!

  • Nevy

    Sannispannisen: Som jag har förstått det, så handlar det om att ge upp sin plats utan att någon fråar om det, utan bara för att hon är gravid.
    Jag kan hålla med Amanda om att man inte automatiskt erhåller en plats bara för att man är gravid.
    Jag håller inte med om att man absolut inte ska erbjuda gravida sin plats.

    Amanda: Du vill inte särbehandlas, och det respekterar jag, men kan du utvidga din tanke lite, til kvinnor som HAR problem med sin graviditet, och som behöver någonstans att sitta? Kan du tänka dig att ställa dig för dem?

  • vadskajaghetadå

    amanda varför ska folk vara snälla mot varandra?

    tja alla är vi olika, jag tycker man kan vara det oavsett om man betalt för resan eller ej,
    VISST vill jag sitta! jag väntar gärna tills nån annan erbjuder sig sin plats men om ingen gör det så skulle jag göra det.

    och sen beror det på hur människan beter sig, om en gravid kvinna som kanske inte har råd att åka taxi står och flåsar och är gravid i v 39 typ så ser man ju att hon behöver sitta, men inte fasiken skulle jag erbjuda min plats åt nån i v 25 typ.

    jag såg mig inte som ett offer när jag var gravid, jag jobbade sent och hade en stor mage (fick en son på 4 kg i v 34) jag blev aldrig erbjuden nån plats och behövde det inte heller.

  • Amanda86

    Nevy- Absolut, det kan jag tänka mig...om jag inte just har annat för mig (tex. pratar i mobilen eller är trött och bara vill sitta) men klart jag kan tänka mig att resa mig upp! Men det jag menar är att bara för att man är gravid så ska man inte tro att folk ska anpassa sig efter en och att man ska gå före i köer, ta folks platser och liknande!

    Andra människor har också ett liv som är precis lika viktigt som den som är gravid även om det är andra saker som gäller för dem! För just i den stunden kan det samtalet vara lika viktigt för mig som det är för en gravid att sitta...men jag skulle inte prombt sitta kvar bara för att det är gravid person, Herregud Nej!

  • isablo
    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?


    För att man bara är en snäll person
    helt enkelt och bryr sig om andra kanske..  Fundersam
  • Amanda86

    Sannispannisen- Taxi har nog de flesa råd med om man tänker efter...man åker mkt taxi för var det kostar att åka bil!!!

    Men jag menar att som gravid ska man inte kräva särbehandlig och tro att nu ska alla anpassa sig efter mig för att jag väntar barn!
    Jag är själv som sagt gravid och har inte lång tid kvar...men jag vill inte ha särbehandling och kan inte förstå varför folk skulle ge mig det! Jag vill att folk ska se mig som vilken annan person som helst i samhället!

  • vadskajaghetadå
    nevy okej!

    jag anser iallafall att amanda, när du är i v 38 typ och kanske har foglossning och (OM) åker buss så tycker jag att nån kunde erbjuda dig en sittplats.

    grejen är att jag bryr mig inte ärligt talat om folk särbehandlar mig som gravid, jag gillar det snarare graviditete är nåt fint och vissa kan ha det jobbigt under graviditeten.

    jag förstår inte att man måste se sig som vilken annan som helst när man är gravid? jag tycker inte man är det när man är över v 35 typ, en som jag jobbar med är gravid i v 35 typ och självklart erbjuder jag mig att plocka upp när hon tappar saker, och inte tusan tror jag hon tar illa upp!
  • vadskajaghetadå

    jag skulle aladrig KRÄVA särbehandling men om nån gör det så visst!

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?