• Apif la deuxiè­me
    Äldre 21 Apr 15:23
    85193 visningar
    1654 svar
    1654
    85193

    Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?

    Många har skrivit i flera olika trådar om hur ohyffsade alla unga människor är för att de inte stiger upp och ger sin plats åt en gravid kvinna på bussen. Förklara för mig varför jag borde göra det? Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?

    Jag stiger upp och ger min plats åt äldre eller handikappade eller såna som går på kryckor. Men jag tycker att en frisk kvinna ska kunna stå även om hon har lite mage.

    Jag vill inte få mordiska blickar av nån gravid bara för att jag sitter kvar på min plats. De vet inget om mig, eller om hur ont jag ofta har i mitt ena knä. Iofs borde det inte spela någon roll, tycker jag. Även en frisk person ska få sitta ifred på sin plats även om en gravid kvinna måste stå.

    SÅ förklara gärna för mig varför jag ska ställa mig upp när ni kommer med era magar och vill sitta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 15:32:58:
    "Varför får inte jag, som förövrigt har ett skadat knä, ställa mig upp och ge min plats åt nån som är, troligtvis av sin egen vilja, gravid?"

    Där ska det givetvis stå "varför MÅSTE jag", inte "varför får inte jag".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-25 12:30:14:
    Jag har fått otaliga svar som handlar om krämpor man kan ha som gravid. Illamående, foglossning, svullna fötter och mycket mer.

    Jag hävar fortfarande att OM man då känner att man måste sitta, så kan man be någon!
    Man kommer ingenvart med sura arga blickar, men ber man snällt får man troligen sitta.

    Ingen kan veta om den som sitter och ser ung och frisk ut har ont i kroppen, och den som sitter kan inte heller veta ifall den gravida mår bra eller inte.

    Så, FRÅGA om ni behöver sitta!

  • Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?
  • Höstgl­öd
    Äldre 27 Apr 13:46

    Man kan ju också fråga om man så desperat vill sitta...

    Det är ju faktiskt farligt att stå i bussen fast man inte är gravid. Numera är det lag på att man ska ha bälte på sig även i bussen. Det går ju inte om man står. Krockar bussen så flyger ju även jag.

  • babybl­omma
    Äldre 27 Apr 14:23

    Kan någon förklara hur denna tråd hoppade från att ge plats till gravid till att diskutera överviktiga människor...

  • Lilla Smurfa­n
    Äldre 27 Apr 17:02

    babyblomma det började med apifs inlägg på sidan 148...

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 27 Apr 17:04

    1477
    Mån 24 apr - ID: 8880328 Anmäl inlägget
    Citera inlägget Svara på inlägget
    Apif la deuxième Apif la deuxième Online
    Mina barn kommer också att bli uppfosytrade att ge sin plats till nån de ser att behöver den bäyttre, precis som jag blev. MEN jag tycker fortfarande att en gravid person kan fråga eller säga till ifall hon behöver sitta, för man kan inte veta ifall de är gravida eller bara feta, eller ifall de mår bra eller dåligt.

    Detta skrev jag på sidan 148, och då började du anklaga mig för att diskriminera feta. Det är lite väl långsökt, det måste du väl själv erkänna?

  • Lilla Smurfa­n
    Äldre 27 Apr 17:15

    apif jag har inte anklagat dig för nånting jag har frågat dig... du skriver "för man kan inte veta ifall de är gravida eller bara feta" det anser jag fördomsfullt gentemot både gravida och feta!

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 27 Apr 17:18

    Jo du har anklagat mig för att diskriminera feta och gravida.

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 27 Apr 17:19

    1504
    Mån 24 apr - ID: 8881287 Anmäl inlägget
    Citera inlägget Svara på inlägget
    Lilla Smurfan Lilla Smurfan Online
    En räkning som du inte skulle få nåt för inte hos mig... tyvärr räkningen skulle du få skicka till allmänna färdmedlen icke till mig eftersom du tog allmänt kommunikationsmedel så tog du egen risk... hade inte tid med att läsa igenom alla svar för o leta svaret tidigare... så tack nu vet jag vad du tycker! Hoppas INGEN reser på sig för dig när du sen ska få barn... fortsätt diskriminera gravida och feta du blir mycket omtyckt så!! bbye

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 27 Apr 17:20

    Förnekar du det fortfarande?

  • Lilla Smurfa­n
    Äldre 27 Apr 17:23

    Vart står det att jag anklagar dig för något?? SER inte det någonstans! Det är min tolkning av vad du skrivit ej en anklagelse!

  • Apif la deuxiè­me
    Äldre 27 Apr 17:26

    Ok jag citerar den sista meningen en gång till:
    "fortsätt diskriminera gravida och feta du blir mycket omtyckt så!!"

    Så skrev du. Om du skriver åt mig "fortsätt diskriminera" Så anklagar du ju mig för att redan göra det. Man kan inte fortsätta nåt man inte börjat göra, så det där är en solklar anklagelse.

    Sen skiter jag i dina bortförklaringar för det står där, svart på vitt. Hejdå!

  • Lilla Smurfa­n
    Äldre 27 Apr 17:27

    Nej jag UPPMANAR dig vilket är något helt annat än en anklagelse...

  • Höstgl­öd
    Äldre 27 Apr 17:49

    Lilla Smurfan, skojar du eller?

    Det du skrev är inte en uppmaning till att _börja_ med något, det är en uppmaning till att _fortsätta_ med något. Alltså förutsätter du att Apif redan diskriminerar.

  • Lilla Smurfa­n
    Äldre 27 Apr 18:37

    Nej jag skojar inte! sånt skojar man inte om... det är min åsikt till vad hon gör... jag baserar den på det jag läst som hon tidigare skrivit...

  • ModerB­lå
    Äldre 27 Apr 18:45

    TS
    Oj här har du nog fått många arga svar kan jag tro....

    Du har helt rätt angående att ingen kan veta om du har ont någonstans även fast du ser ung och frisk ut. Och även jag tycker att det är dumt av gravida att titta snett på folk som inte reser sig. Jag tror inte att många friska människor skulle sitta kvar på sin plats om en höggravid kvinna fick stå i bussen eller tunnelbannan.
    Jag kan se det från två håll för jag har varit i båda situationerna kan man säga:
    1. Jag har själv konkat runt på två tunga magar och fått stå i bussen många ggr på väg till jobbet varma heta sommardagar. Nog har jag tänkt att banne mig finns det ingen som har vett att ge plats åt en gravid kvinna som är höggravid...benen värkte och svetten rann.
    2. Jag har haft problem med både rygg och andra saker när jag inte varit gravid och då har jag inte rest på mig även fast en gravid kvinna stått upp. Men då har jag själv mått dåligt och ansett att jag behövt platsen bättre och nog var det irriterande att få arga blickar.....

    Man får nog se det från bådas håll tror jag och jag tycker att det är lika dåligt när en frisk människa sitter kvar på bussen och låter en gravid kvinna stå som det är att en gravid kvinna förväntar sig att få en sittplats av en person som ser frisk ut men som egentligen mår dåligt.

    Jag tror på komunikation och respekt. Det kommer man långt på

Svar på tråden Motivera VARFÖR jag borde ge min plats i bussen åt nån gravid?