• Äldre 31 Aug 17:46
    42469 visningar
    86 svar
    86
    42469

    Hörnan om klumpfot!

    Det här är nu den officiella hörnan för oss med barn med klumpfot! =)

    Skriv, risa, rosa, gnäll, klaga och jubla!!

  • Svar på tråden Hörnan om klumpfot!
  • Äldre 31 Aug 17:49
    #0

    ... inviger den här hörnan med att tala om att vi nu börjar se lite ljusare tider i Liljas behandling.
    På sjukhuset har hon haft en ortoped som lägger alldeles för lösa gips, så vår lilla Houdini slingrar sej ur dem...
    Vi har funderat på att byta sjukhus... Ev till Astrid Lindgren....

    Men nu fick vi träffa en barnortoped från Linköping som är inblandad i alla fall på vårt sjukhus, och nu ska vi gå hos honom i Linköping ett par gånger framöver - SKÖNT!

    Sen trodde han att om nån månad kanske det blir aktuellt med operation.........

    Hur går det för er andra???

    // Mona

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 31 Aug 20:52
    #0

    Hej!
    Vi har också en riktig Houdini här hemma..
    Gipsarna har varit rena rama barnleken för honom hur de än gipsat och trixat. Han är opererad mot för korta hälsenor och har haft Dr. Brown skena (bild på den finns i mitt bildgalleri) som varit helt fruktansvärd.
    Nu har vi tagit av skenan och på torsdag får vi åka ner till Umeå och deras lassarett och vi tänker kräva andra skenor!
    Pojkstackarns fötter var nästan LILA..samt uppsvällda och med snedvridna tår. Dessutom har han tagit sig ur skorna i snitt 20 ggr per dag så vi har hållit på att bryta ihop här hemma. Det är inget roligt att hålla fast sitt barn och tvinga ner honom i dessa skor när han skrikit och gråtit förtvivlat 20 ggr varje dag..man har inte kunnat sova om nätterna, rädda föratt han ska sparka av den i sömnen.Dr. Brown verkar vara en skena som funkat bra i teorin men är totalt kass i praktiken. Han som skapat den skenan kan inte ha tänkt på bebisarna som ska ha den på sig överhuvudtaget.
    Ett tortyrredsskap är vad det är :(
    Vi hoppas innerligt att vi får skenor med kardborreband som sitter på vardera ben istället..
    Känner mig så less på detta just nu!Jag är jätteglad att det går att rätta till, men usch vad det känns jobbigt och svårt just nu :(

  • Monie
    Äldre 1 Sep 21:52
    #0

    Kevin har fått sina plastskenor för 1 1/2 vecka sedan och de fungerar jättebra, han accepterar dem helt o hållet.
    Han hade inte fått dem om jag inte hade vetat om att det fanns annan behandling än Dennis Brown skorna. Det är den behandlingen som körs med idag enligt läkarna.
    Vi hade även tur att få den läkare som Malin (storasyster) hade för 12 år sedan då hon blev behandlad för sina klumpfötter och han är positivt inställd för plastskenorna.
    Nu var det ju bara så att jag upptäckte när vi kom hem att skenorna inte var utställda i fötterna utan rakt fram. Tog fram Malins gamla skenor och de var formade utåt på samma sätt som de blev gipsade.
    Frågade läkaren om de inte skulle ställas utåt och jovisst skulle de det.
    Att de inte visste det på oropedverkstaden !
    Alltså fick de göra nya denna veckan så jag hoppas att det blir rätt denna gången.
    Annars är de mycket smidiga att ha och göra med. Lätt för Kevin att sparka med benen och det är lätt att få på vanliga kläder.
    Mest positivt är att det tar ca 15 sek för varje skena att komma på plats utan protester.
    Nu skall Kevin ha sina skenor dygnet runt i 6 veckor och därefter går man ner till 18 timmar i 6 veckor och därefter 12 timmar.
    Sedan får han ortopediska skor dagtid och en kort nattskena i plast som slutar under knät.

    Astrid Lindgrens sjukhus låter inte fel. De är ju experter på barn och måste ju ha tillgång till barnortopeder.
    Jag har tur på Uddevalla sjukhus att det finns 3 stycken att tillgå!

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 2 Sep 00:06
    #0

    Tänkte precis idag på en sak..hur 17 ska man göra när bebisen ska sitta i en barnstol och äta med en Dr.Brown skena?
    Ska man ta av & på skorna varje gång de ska i och ur stolen?
    Och vi som ville köpa en bärsele..det är ju inte att tänka på heller :(

  • Äldre 2 Sep 17:40
    #0

    Har hört att man kan få vårdbidrqag när man har barn med klumpfot, iochmed att man måste ha "specialprylar", såsom matstol där bygeln går att ta bort, vissa vagnar har ej borttagbar bygel, alltså behövs ny, sedan när det gäller vinteroverall.... Hur många såna har knappar i grenen....??
    Har hört om många som klipper upp overallen och syr i tryckknappar = ersättning för förstörda kläder, osv....

    Ta kontakt med FK och så begär de ett intyg från er läkare!!

  • Äldre 4 Sep 23:21
    #0

    Hoppar väl in hos er och säger HEEJ!
    Vår lilla Thyra är dubbelsidigt klumpfot och världens sötaste såklart!
    Var och fick hennes andra gips i onsdags, och läkarna sa att fötterna såg jätte bra ut för att bara ha varit gipsade i 8 dagar... Hoppas att hon inte behöver så många fler gipsomslag.

  • Fru Larzzo­n
    Äldre 5 Sep 00:23
    #0

    Hej!
    Ojojoj vad vi fick bråka för att ortopeden ens skulle lyssna på oss när det gäller att byta skena..
    Han förespråkade DB-skenan till 100 % trots allt vi berättat..
    Nåja, det verkar som att vi nog slipper DB och får den gamla variantens skenor istället.
    Just nu är han gipsad istället och ska vara det i 2 veckor, tills vi får träffa ortopeden igen och förhoppningsvis göra gipsavtryck för skenor..annars blir jag galen!

  • Äldre 5 Sep 13:29
    #0

    Fru Larzzon: Åh, vad trist att de inte lyssnar...! Klart att han ska ha skenor!!
    Det verkar som att DB-skor funkar för vissa och inte alls för andra....
    Får se hur det går för oss...
    Vi ska få testa skor.... Fast jag tycker (så långt jag vet) att skenor verkar bättre. Iallafall ur barnets synvinkel... kanske inte för fötterna, vet inte....

    SophiaM: Vad kul att fossingarna reagerar bra på behandlingen...! VAr inne o kikade på Thyras (underbart namn!) fossingar - kul att se andras fötter oxå...! =)

    Ska snart lägga in bilder på Lilja när hon hade trillat ur gipset...! =)

  • Lilla Linnéa
    Äldre 5 Sep 13:31
    #0

    Vad är klumpfot?

  • Spixie
    Äldre 5 Sep 13:33
    #0

    Hejsan! Undrar bara vad klumpfot är? Är det extra stora fötter? Har hört ganska många prata om klumpfot.. Vill ni förklara! Kram på er!!!

Svar på tråden Hörnan om klumpfot!