• 3töser
    Äldre 28 Apr 10:20
    8383 visningar
    8 svar
    8
    8383

    Min 3-åring pratar otydligt och slarvigt

    Min flicka är sen med talet, började prata lite förra sommaren. Nu pratar hon hela långa meningar och har ett stort ordförråd, men hon pratar väldigt otydligt. Hon hoppar över bokstäver och kan ej säga L. Hon blir ledsen när vi inte förstår och får ofta utbrott, blir stressad om någon i samma rum pratar samtidigt. Ska vi tjata och rätta henne eller låta henne vara?

  • Svar på tråden Min 3-åring pratar otydligt och slarvigt
  • Äldre 28 Apr 10:22
    #1

    Jag tror inte det är bra att tjata på barn, dom blir bara stressade och det blir fel.
    Jag tycker att ni ska vara tydliga med ert tal så hon hör hur orden ska uttalas och sen får det ta den tid det tar.


    Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • Birgit­ta2
    Äldre 28 Apr 10:56
    #2

    Hon har ännu inte riktigt koll på ljuden och hur munnen och tunga formas. Låt henne ta den tid hon behöver. Om det fortsätter när hon är 5-6 år kan ni börja fundera på att kontakta logoped, men det är alldeles alldeles för tidigt än.

    Inget tjat, ingen press. Risken finns att hon blir generad och rädd för att prata och inte vill prata. Då får hon ingen träning och hennes självförtroende sjunker också.

  • MARIA9­9
    Äldre 28 Apr 13:49
    #3

    Våran yngsta som blir 3 år i Aug pratar oxå rätt flummigt! Hon kan ju meningar & ganska många ord men uttalet e det värre med.
    Låter henne prata som hon gör menar de e ju inte så gamla än..Man fattar inte allt hon säger riktigt.
    är bara van vid storasyrran hennes som pratade tydligt tidigt.

  • Piaf
    Äldre 28 Apr 13:51
    #4

    Absolut inte tjata!

    Däremot skulle man kunna göra en hörselkoll. Inte sällan ligger det en hörselproblematik bakom, när barn inte pratar tydligt. Annars är det något som kommer

  • Rödöga
    Äldre 30 Apr 16:31
    #5

    Ta henne till logoped nu. För era funderingar är redan igång och det är besvärligt för henne. Tiden till logoped är lång ca 7 mån så det är bra att ta kontakt i tid. Vi fick kontakt när vår son var 3 år och då hade jag varit orolig länge men folk runtomkring flosklade på med "snart släpper det", "alla barn är olika". Hos logopeden får man bra övningar att göra, lindra sin oro och kanske gå en teckenkurs om det skulle behövas. Vår son går nu på språkförskola och vi hoppas och tror på det. Han gör små små framsteg. Jag kan tillägga att vår logoped tyckte att vi skulle ha tagit kontakt tidigare eftersom vi var oroliga.

  • FruD
    Äldre 6 May 23:01
    #6

    Hej,
    Har en tjej som fyller tre i augusti och hon har gjort framsteg, men både min make och jag tycker att det inte alls går i den takt det bör gå. Till och med dagispersonalen fattar inte vad hon säger och hon har nu varit där i snart ett år. Framstegen i språket den senaste tiden har varit på det grammatiska planet och inte orden.

    Vår tjej har aldrig härmat oss eller härmat de ord vi sagt. Många barn gör det. Vår tjej förstår allt och ibland är det nog så också att omgivning inte tror att hon förstår att de talar om henne, men hon hör och förstår och därmed tror jag personligen att det hemmar hennes språkutveckling.

    Vi båda föräldrar förstår henne väl och vet vad alla ord står för osv. Tex så kan det låta som följande.

    Hanna har åkt pappas bil idag = Nanna brum brum (låter som en bil) ditta där.

    Eftersom hon är inne i kiss och bajs perioden så är det mycket snack om bajs just nu. Och om hon ska på toaletten säger hon:
    Mamma, bajsa! = mamma dajs. Mamma stor bajs = mamma, dette dor dajs!

    Frågar jag tex vad det heter och pekar på ett lejon får jag till svar: den. Sen kan jag säga all från apa till katt och först jag säger lejon säger hon ja mamma det ä den.

    Hon tilltalar ingen i namn. Det närmast hon kommer att uttala namn är orden mormor, mamma och pappa. Alla andra tilltalas som docka. Det enda riktiga namn som hon säger är Emil som är en kompis till henne och hon uttalar det som Memeil.

    Vår tjej är oerhört intresserad av böcker och vi läser dem flera gånger per dag. Men intresset för att visa att hon kan tala rent och riktigt dröjer.

    Jag börjar bli lite orolig och vid nästa BVC besök kommer hennes språk bli granskad och jag lovar fortsätter hon som hon gör idag och har har gjort det senaste året så lär det bli ett långt BVC besök innan hon börjar prata.

    FruD

  • Rödbet­tan
    Äldre 7 May 22:13
    #7

    Du ska inte rätta eller tjata på henne. Däremot så kan du ju försöka att upprepa orden hon säger så att hon hör dom rätt.
    Min dotter kan t.ex. säga "Mamma läa den på booet" och då säger jag "Ja, mamma ska lägga den på bordet" istället för att jag bara svarar "Ja". Då hör hon orden rätt utan att bli tillrättavisad.

    Min dotter gick hos talpedagog på dagis och även fröknarna har tränat med henne där och hennes tal har blivit bättre, men är fortfarande otydligt. Nu har hon precis börjat hos logoped så vi får se vart det leder.
    Prata med BVC om du är orolig, där kan ni få remiss till logoped om det behövs.

  • Fri 23 Sep 2022 09:22
    #8

    Hej 3töser, hur gick det för er sen? Har en tjej med liknande situation:) 

Svar på tråden Min 3-åring pratar otydligt och slarvigt