2-åringen – från harmonisk tillvaro till utvecklingskris

2 åring barn bebis
2 åring barn bebis

Tvååringen är gärna väldigt aktiv. De springer och hoppar, klättrar på bord och hyllor, är antingen som en stormvind eller på solskenshumör. Viljan är stark, detsamma är ivern att prova på nya saker med kroppen. Kroppsbehärskningen ökar och vi önskar att barnen skall få många och olika erfarenheter av kroppens många fysiska möjligheter.

Mellan 2 och 3 års ålder lär många barn sig att cykla på trehjulingar, vilket är ett perfekt sätt att träna samordningen av muskler. Från 18 månaders ålder ser man också en stor utveckling i hur barnet klarar att använda sina händer. Barnet försöker sig på mer avancerade fingerövningar; lock tas av och på, byggklossar staplas på höjden och barnet försöker att klä av och på sig själv med mer eller mindre hjälp.

Många tvååringar älskar att rita. De drar långa streck och ringar på papper. Ett försök till att rita en cirkel slutar i regel med en lång spiral. Först runt tre år blir rörelserna något mer kontrollerade och barnet försöker att göra teckningar som liknar t ex människor. Låt barnet rita utan att alltid fråga vad han/ hon tecknar. Teckningen behöver inte nödvändigtvis likna något, låt barnet fritt få använda sin fantasi.

Ord och Förståelse

Då barnet föddes vägde hjärnan 20 % av den vuxnes hjärnas vikt. Som tvååring väger hjärnan 60 % i förhållande till den vuxnes. Det säger något om hur fort utvecklingen har gått de första två levnadsåren.

Barnets ordförråd med egennamn ökar fort. Det beskriver och identifierar välkända saker. De lyder komplicerade tillsägelser - om de vill! Barnet pratar ofta oavbrutet och ställer frågor om allt.

De kan i större grad föra ett samtal med andra, de tänker på olika saker, har sina egna funderingar och testar självständigheten mer och mer. Barnet övervärderar gärna problem och utforskar med friskt mod. 2-åringen kommer under sitt nästa levnadsår lära sig vem det själv är och säga sitt namn.

Förståelsen mellan ett och flera förstår barnet nu, men det har ingen föreställning om talens storleksordning. Ex Mia 2 år ”Titta på alla två paketen” och räknar till minst 10 paket under julgranen. För Mia betyder två fler än ett; det är det hon förstår när det gäller tal. Helena snart 2 år pekar och säger ”två, två, två” när hon försöker säga ett antal som är mer än ett.

De flesta 2-åringar

  • Springer, sparkar och kastar boll (med skiftande träffsäkerhet).
  • Går upp och ner i trappor, men sätter fortfarande båda benen på samma trappsteg.
  • Bygger torn med sex klossar.
  • Pratar 50 ord (variation är helt normalt). Kan göra sig förstådd (till hälften…).

    80 % klarar att kombinera två ord, som ex. ”Mamma äter”, ”sover sängen”.

  • Leka med dockor/gossedjur, mata dem, vagga dem i famnen, lägga dem i dockvagn osv.
  • Kan ta på ett enkelt plagg, ex. mössa eller stövlar.
  • 84 % klarar att sätta en sked i munnen med rätt sida upp.
  • 87 % får tag på saker utanför räckvidden med hjälp av olika hjälpmedel - egna problemlösningar.
  • Barn på 2 ½ år kan hoppa upp från underlaget med båda benen samtidigt.
  • Barn på 2 ½ år klarar att trä stora pärlor på en tråd.
  • Barn på 2 ½ år kan som regel skilja på några färger.

Hjälpsam, ansvarsfull och empatisk

Tvååringen vill gärna hjälpa till. De tror att deras självpåtagna ansvar är helt nödvändigt för resten av hushållet - utan det kommer inte familjen att överleva. De älskar att hjälpa till med husliga sysslor som matlagning och diskning. De kopierar vuxnas göromål. 2-åringen har lärt sig otroligt mycket på kort tid och har en inre trygghet.

Om någon som står barnet nära slår sig eller är ledsen kan 2-åringen visa en avancerad form av tröst genom att blåsa och klappa - ”så-så-lilla-mamma,” osv. Barnet visar att det har empatisk känsla och kan delvis sätta sig in i att en annan människa kan ha det svårt.

Utvecklingskris - trotsåldern i antågande

Barn i åldern 2-3 år genomgår på ett eller annat sätt en vansklig period i sin utveckling - populärt kallat trotsåldern. Från barnåren till ungdomsåren kommer barnet att genomgå tre utvecklingsstadier; först vid 2-årsåldern, sedan vid 6-årsåldern, och sist puberteten vid 12-årsåldern.

Tills denna utvecklingsfas uppstår är 2-åringen ett relativt harmoniskt barn med en okuvlig tro på att de både vet och kan allt. Men en dag förstår de att det nog inte riktigt är så.

Barnet kan till synes plötsligt, utan att du förstår varför, bli arg, sparka och slå, skrika, lägga sig på golvet, och verka helt utan kontroll. Vad i all världen är det som sker?

En två-åring har i sitt korta liv lärt sig dagliga rutiner och sysslor. Detta är min säng. Här sover jag. Det här är min mamma och pappa. Jag lägger mig varje kväll, och sover också lite på dagen. Vi äter mat i köket, jag använder blöjor som mamma eller pappa byter på mig. Varje morgon så går jag till dagis eller till dagmamman, för då ska mamma och pappa gå och jobba. Så är livet och det känns tryggt.

Barnet mognar och nya banbrytande tankar växer fram. Varför ska jag sova i just den här sängen? Varför kan vi inte vara hemma i stället för att gå på dagis? Varför skall jag göra det här? Varför har i all världen har jag gjort detta så länge? Barnet ifrågasätter rutiner och vanor och inser det meningslösa med att inte egentligen ha förstått innehållet.

Det här är en stor kris för barnet, ingenting känns meningsfullt! Allt är upp och ned, och denna upplevelse är obehaglig för barnet.

Hur gör man då som förälder när man står där med ett skrikande, sparkande och desillusionerat barn? Tänk på att det som sker hos barnet nu är en viktig del i utvecklingen. Efter att trotsåldern är över mognar barnet avsevärt. Barnet kommer att förstå att det finns andra familjer, barn och hem och de uppnår stor insikt om sin egen tillvaro.

De börjar leka med andra barn, istället för att leka vid sidan om andra barn. De kommer under trotsåldern att lära sig att ta hänsyn, lära sig att vänta, lära sig att dela med sig och att bli en social person.

Genomsnittlig vikt och längd vid 24 månaders ålder

  • Flickor: 8-17 kilo. Längd 76.5-96 cm
  • Pojkar 8.6-17.1 kilo. Längd 78.5-97 cm

Källa: WHO

Visste du att…

Flickor blir oftast 7 cm kortare än genomsnittet av föräldrarnas längd?

Pojkar blir ofta 7 cm längre än genomsnittet av föräldrarnas längd?

Lek och vänskap

Leken betyder lust och glädje för 2- åringen. De är väldigt koncentrerade på leken och kan periodvis bli helt uppslukade av en typ av lek. För barnet är alla saker potentiella leksaker; köksredskap, kastruller och skedar är oftast mer populära än vanliga leksaker. Vid den här åldern börjar barnen efter hand att välja vänner själv och vi ser ofta att de visar en stor glädje när den de tycker allra bäst om äntligen kommer till dagis på morgonen. Det är rörande att se när de håller om varandra och ser så förnöjda ut över att vara tillsammans igen.

Vilket barn har du?

”Vildingen kan uppfattas som jobbig, krävande, omöjlig och hopplös ELLER uppfinningsrik, trevlig, motoriskt välutvecklad, energisk och viljestark. Välj själv.” Citat från Cappelens stora bok om barnet, 2005.

Aktiviteter att göra tillsammans

  • Sparka eller kasta boll till varandra
  • Lek kurragömma (och säg att barnet var duktig som kunde gömma sitt huvud).
  • Promenera i naturen - låt barnet gå före och bestämma tempot.
  • Spela Memory tillsammans. Välj en med bra kvalitet som inte går sönder på en gång. Förse dig med en stor portion tålamod, spelreglerna kan vänta ett år till!
  • Låna bilderböcker, Cd eller filmer på biblioteket.
  • Besök släkt och vänner, och gärna familjer som har barn.

Skrivet av sjuksyster Elisabeth Lofthus. Källa:

  • Cappelens store bok om barnet 0-6 år, Nina Misvær (red), Cappelen 2005
  • Intervju på "Hjemmefronten" NRK med Anna Wahlgren. År 2000. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/hjemmefronten/322491.html
  • Om 4-åringen: http://www.vesletun.com/2aaringen.htm
  • "Den store boken om barnet" Dr. Miriam Stoppard. Teknologisk forlag 2. opplag 2001.
  • "Familiens store bok om barnet", dr. Bent Danielsson og Monica Danielsson. Familievennen forlag - 1998
  • "Pediatri og pediatrisk sykepleie". Randi Grønseth og Trond Markestad, fagbokforlaget 1998
  • Barnehageboka http://www.barnehageboken.com/alder4aar.htm
  • Barnelegen, Dr. Bearnard Valman, Teknologisk forlag 1998.