Hela denna sida är en annons från Apoteket

Publicerad 17 June 2020

Fotograf:

I annonssamarbete med Apoteket Psykologen svarar: Så hanterar du oroskänslor som förälder

Coronakrisen innebär stora problem i samhället. Arbetslösheten har stigit, börsen har rasat och oron för framtiden gör sig påmind dagligen, både i media och i form av restriktioner.




Hur hanterar man oron som förälder? Och hur håller man modet uppe? Vi har pratat med psykologen Christoffer Berg på Doktor24, som samarbetar med Apoteket. Såhär säger han. 

Behöver du prata med någon? Hos Doktor24 kan du få hjälp och stöd.

Rådande situation

Det råder inga tvivel om att alla påverkats av coronavirusets framfart och vissa är såklart mer utsatta än andra. Är man i en riskgrupp, ensamstående, varslad eller till och med arbetslös kan vardagen kännas väldigt grå. Även om inget av ovanstående stämmer in på dig, kan det ändå vara helt normalt att känna oro.

– Det är två olika teman på det. Man kan vara orolig för corona i sig, att man själv eller någon anhörig ska bli sjuk. Sedan har det ju också fört med sig en hel del negativa problem, såsom problem med ekonomin eller arbetet. Man kan vara orolig för följderna. Min bild är att oron har ökat en hel del. Det vore nästan konstigt om den inte hade det, säger Christoffer.

Oro för framtiden

Som förälder finns också en oro att drabbas av covid-19, det virus som står i centrum för pandemin, och att inte kunna finnas där för sina barn. Hur hanterar man sådana orostankar?

– Det är helt normalt att vara orolig. Jag tror alla känner en viss oro kring corona. Det finns inget skamligt med att känna sig orolig. Är det här en oro som begränsar mig i min vardag? Då är det mer allvarligt än den oro som finns, men som ändå är hanterbar. Det måste man skilja på, säger Christoffer.

Behöver du prata med någon om din oro? Här kan du chatta med en psykolog.


Foto: fizkes/Shutterstock.com

Hur pratar man med barnen?

– Man kan vara ganska öppen med barn, men man ska inte väcka oro hos dem i onödan. Tar barnet upp frågor och funderingar ska man försöka besvara dem. Barn förstår, hör och tänker mycket. Att möta dem på en bra nivå är aldrig fel. Svara på de frågor barnen har på det sätt du kan, och om du inte vet kan du säga att du inte vet. Man behöver inte proaktivt ta upp de med barn. Om de inte är oroliga riskerar man ju att väcka en oro, säger Christoffer.

Som förälder känner man sina barn väldigt bra och vet om barnet har en orolig eller bekymmerslös attityd. Om du ändå känner dig osäker kan du som förälder ta tempen på ditt barn utan att överföra din egen oro. Fråga regelbundet hur dagen har varit för att få en inblick i hur ditt barn mår.

– Barn är olika, vissa är väldigt med och tar del av nyheter i media. Andra är inte lika insatta. Men att möta barnens frågor och svara efter bästa förmåga är det viktigaste. Förklara vad man vet och vad man inte vet. Barn är ofta mycket klokare och förstår mer än man tror, så man behöver inte förenkla för mycket heller. Utan man kan resonera väldigt bra med barn.

Vad kan man göra för att lindra sin oro?

Christoffer Berg legitimerad psykolog på Doktor24 har fyra enkla tips på vad man kan göra för att lindra sin oro och ta kontroll över sina tankar. 

1. Begränsa ditt informationsflöde: Stäng av pushnotiser på telefonen och undvik att lyssna på presskonferenserna om corona varje dag. Ransonera hur mycket information du faktiskt behöver.

2. Positiva aktiviteter: Aktivera dig med saker som du upplever som positiva, så att du får ett annat perspektiv. Aktivera dig inom ramarna för vad man kan göra under coronakrisen. 

3. Leta efter mönster: Se om det finns mönster i din oro. Exempelvis om du alltid oroar dig på kvällarna kan en positiv aktivering, exempelvis måla eller träna, vara extra viktigt att planera in den tiden. Var observant på om det finns något mönster.

4. Ta hjälp: Om problem kvarstår och begränsar vardagen bör man söka sig till professionell hjälp. Prata med en psykolog som kan ge hjälp, stöd och verktyg. 

Professionell hjälp med sin oro

Är din oro så stark att du hindras i vardagen? Då kan du behöva hjälp av en psykolog för att få fler verktyg att kunna hantera din oro. 

Behöver du prata med någon? Hos Doktor24 får du hjälp snabbt.
 

Foto: fizkes/Shutterstock.com




Textstorlek 1 2 3