Hela denna sida är en annons från Apoteket

Publicerad 2 November 2020

Fotograf:

I annonssamarbete med Apoteket Så vet du om du borde äta extra vitaminer i höst och vinter

Med den svenska mörka vintern på ingång är det många som funderar på om de behöver extra tillskott av vitaminer. Är du en av dem?




Mörkret som kommer med årstiden innebär oftast ett större behov av främst D-vitamin. Vi tycker dock att du ska se detta som ett tillfälle att se över hela ditt vitamin- och mineralbehov. Det är nämligen viktigt året om – här berättar vi varför.

Undrar du om du behöver fylla på med vitaminer? Köp kosttillskott hos Apoteket.

Vad händer om du får vitaminbrist?

Din kropp behöver få i sig vitaminer och antioxidanter, salter och mineraler. Varför? Jo, för att kroppen inte själv kan tillverka dessa livsnödvändiga ämnen. Brist på vitaminer och mineraler kan leda till en rad olika sjukdomar. Vissa mer allvarliga än andra. Till exempel kan brist på järn och B12 leda till blodbrist. Brist på folsyra kan i vissa fall leda till depression och brist på D-vitamin kan leda till både muskelkramper och ett skört skelett. Dessa exempel är extrema, men det speglar ändå hur viktigt det är att hålla koll på vitaminintaget.

Viktiga vitaminer att ha koll på – vilka behöver du?

Bästa sättet för att undvika vitaminbrist är att läsa på. Läs på om olika vitaminer och mineraler, vilka födoämnen de finns i och fundera över om du är i riskzonen för vitaminbrist. Här listar vi några viktiga vitaminer och mineraler att hålla koll på.

D-vitamin


D-vitamin finns i fet fisk, mjölkprodukter och D-vitaminberikade livsmedel. Vitaminet bildas också i huden när vi vistas i solen. Man kan därför behöva fylla på med extra D-vitamin under Sveriges solfattiga vinterhalvår. Här hittar du D-vitamin från Apoteket för 99 kronor.

Symtom vid brist på D-vitamin: 

– Ont i muskler, skelett och leder

– Svag i ländrygg, bäcken och lårben

Folat / folsyra


Folat och folsyra är olika typer av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i livsmedel, men i mycket små mängder. Vitaminet hjälper kroppens funktion att bilda nya celler och röda blodkroppar. Symtom vid brist på folat liknar de vid järnbrist. Folatbrist kan leda till ryggmärgsbråck hos ett foster och vitaminet är därför extra viktigt för dig som är gravid. Här kan du klicka hem folsyratillskott för bara 49 kronor.

Symtom vid brist på folat: 

– Tungsveda

– Nedsatt känsel i händer/fötter

– Nedsatt finmotorik

– Sömnbesvär

– Depression

Järn


Järn är viktigt för kroppens funktion att transportera syre till musklerna. När denna funktion slås ur balans kan man bli väldigt trött, andfådd och man kan även få nedsatt immunförsvar. Mineralet järn finns främst i animaliska produkter, såsom lever- och inälvsmat. Det är därför vanligt att vegetarianer och veganer får järnbrist. Är du gravid eller ammande har du dessutom ett ökat dagligt behov av järn. Köp tillskott av järn för 69 kronor här.

Symtom vid brist på järn: 

– Trötthet och orkeslöshet

– Koncentrationssvårigheter

– Ont i huvudet och yrsel

– Hjärtklappning och andfåddhet

– Håravfall

B12

Vitamin B12 finns, likt järn, främst i animaliska livsmedel. Exempel på sådana livsmedel är fisk, kött, skaldjur, ägg och mjölk. B12 bidrar till kroppens produktion av röda blodkroppar och är en viktig del av nervsystemets funktion. Köp B-vitamin från Apoteket här.

Symtom vid brist på B12: 

– Stickningar/domningar

– Försämrad känsel

– Försämrade reflexer

– Försämrat minne

– Depression

– Försämrad syn

Selen


Selen finns naturligt i bland annat fisk, nötter, fröer, mjölk och ägg. Det är ett grundämne som hjälper till att bygga upp kroppens försvarsmekanismer, såsom exempelvis immunförsvaret. Som gravid eller ammande ökar det dagliga behovet av selen. Behöver du fylla på? Här kan du köpa selentillskott för bara 59 kronor.

Symtom vid brist på selen: 

– Muskelsvaghet (hjärtmuskel)

– Ledsmärtor

– Depression

– Humörsvängningar

– Problem med lever/sköldkörtel

– Försämrad spermieproduktion

Jod

Jod spelar en viktig roll i vår ämnesomsättning eftersom att det ingår i sköldkörtelhormonet. Mineralen finns naturligt i exempelvis mager fisk, ägg och i mejeriprodukter. Jodbrist kan skada nervsystemet hos ett foster och det är därför extra viktigt för dig som är gravid.

Jod finns i flera olika multivitaminer och det är dessutom vanligt med jodberikat salt, något som rekommenderas av livsmedelsverket.

Symtom vid brist på jod: 

– Nedstämdhet

– Frusenhet

– Minnesstörningar

– Förstorad sköldkörtel

– Sköra naglar


Källa: Livsmedelsverket.se, Vårdguiden 1177.se
Foto: PedroMatos/Shutterstock.com




Textstorlek 1 2 3