Publicerad 27 June 2016

Fotograf:

Så lindrar du gravidillamåendet

Vissa känner bara av det i början av sin graviditet, för andra är det ett långlivat sällskap. För många är det starkast på morgonen, för andra på kvällen. Här är olika tips på hur du kan lindra ditt gravidillamående.




Vad är det som får oss att må illa under graviditeten?

Orsaken är, inte helt överraskande, hormoner. Hur mycket och länge hormonerna påverkar oss skiljer sig från person till person. Oftast kommer illamåendet i början av graviditeten och försvinner efter den tolfte veckan, men det är inte ovanligt att det fortsätter genom hela graviditeten.

Det finns inget som med säkerhet hjälper mot graviditetsillamående, däremot finns det gott om husmorsknep. Testa och se vilka som fungerar för dig!

Mat och dryck
– Du mår ofta sämre på tom mage. Ät lite men ofta för att hålla blodsockret på en bra nivå, och ät innan du blir hungrig. Mellanmål får gärna vara rika på kolhydrater, som frukt eller smörgåsar. Tips är att ha något ätbart i handväskan då illamåendet kan komma plötsligt. 

– På kvällarna får du gärna äta rejäla och proteinrika måltider med långsamma kolhydrater, det håller blodsockerhalten och magsyreproduktionen på rätt nivå fram till frukosten. Salt mat är bra att äta för att dämpa illamåendet. 

– Om du mår illa på morgonen kan det vara bra att äta ett par kex eller något annat kolhydratrikt innan du går upp; då får kroppen en mjukstart. Med ett paket kex på nattduksbordet slipper du lämna sängen.

– Glöm inte att dricka ordentligt, både för att förebygga illamående och för att inte bli uttorkad om du kräks mycket. Se till att ha ett lager med vätskeersättning hemma och i väskan.

Medicin
– Det finns inga mediciner mot just graviditetsillamående, men många gravida mår bättre av läkemedel mot åksjuka. Prata med din barnmorska om vilka läkemedel du får ta. 

Andra saker som jag hjälpa mot gravidillamåendet

– Det är vanligt att illamåendet blir värre av vissa lukter. Försök att identifiera dem och se vilka du kan undvika utan att bli för begränsad i din vardag.

– För vissa fungerar akupunktur för att lindra illamåendet. Andra har testat akupressurband på handleden med framgång. 

– Lägg en extra kudde under huvudet när du sover. Övre magmunnen kan bli förslappad under en graviditet, vilket kan ge sura uppstötningar och förvärra illamåendet. Genom att sova med huvudet högre upp lägger du mindre tryck på magmunnen.

– Om du är trött eller stressad mår du ofta sämre, så försök att ta det lugnt och undvika stress.

Om illamåendet förvärras 
Ytterst få blivande mammor lider av hyperemesis gravidarum – extremt graviditetsillamående – som kan bli jobbigt för dig som är gravid. Om du har väldigt tunga besvär, går ned i vikt eller tror att du lider av uttorkning, ring din barnmorska.

LÄS MER: Gravid? Dessa ostar får du äta (och inte äta)

Källa: 1177 Vårdguiden

Foto: Dean Drobot/Shutterstock.com

Går du i tankarna på att ha ett "Gender Reveal Party" för att avslöja ditt barns kön? Kika in videon nedan för att läsa mer om trenden.




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Så lindrar du gravidillamåendet
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll