Publicerad 21 May 2018

Fotograf:

Svullna fötter under graviditeten – 8 saker som kan hjälpa

Problem med svullna och ömma fötter är mycket vanligt under graviditeten (särskilt under sista trimestern). Lyckligtvis försvinner oftast dessa problem så snart du har fött men under tiden finns det några saker du kan göra för att lindra obehaget. Här är åtta metoder att testa. 




1. Lyft upp dina fötter så ofta du kan. 

Lägg upp fötterna på en hög av kuddar eller på en pall om du ligger på golvet. Gör gärna lite rörelser upp och ned med benen för att sätta igång blodcirkulationen. 

2. Sov på sidan, inte på rygg. 

Detta lindrar trycket på undre hålvenen, den största venen som leder till hjärtat. 

3. Drick mycket! 

Vätskebrist förvärrar svullnad.

4. Rotationsövningar  

Håll igång cirkulationen i dina anklar med rotationsövningar. Sätt dig ner, höj ett ben uppåt. Vrid din fotled 10 gånger till höger och sedan till vänster. Byt ben. Upprepa tio gånger.

5. Skorna! 

Var supernoga med att skorna verkligen sitter bra innan du lämnar butiken. Att "gå in dem" fungerar inte när du är gravid. 

6. Stödstrumpor 

Att använda stödstrumpor under graviditeten kan minska svullnaden på fötterna. Se till att ha strumporna på dig under tiden du är vaken och ta av dig vid läggdags. 

7. Svala platser 

Se till att vara på svala platser, framför allt under sommaren när det är varmt ute för att minska svullnaden. 

8. Kontakta din barnmorska 

Kontakta genast din barnmorska om du plötsligt märker svullnad i ansiktet och händer tillsammans med suddig syn, svår eller konstant huvudvärk och snabb viktökning. Detta kan vara symtom på havandeskapsförgiftning.

Källa: 1177 Vårdguiden

LÄS MER: 4 sätt att förbereda sig inför förlossningen

Foto: ArtFamily/Shutterstock.com

Se i videon nedan: Sofia fick reda på att hon var gravid - 2 timmar innan förlossningen




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Svullna fötter under graviditeten – 8 saker som kan hjälpa
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll