Publicerad 4 February 2021

Fotograf:

Familjeliv Tyngdtäcken för barn — allt du behöver veta

Att barn får sämre sovmönster under perioder är normalt men det finns olika hjälpmedel. Vi har snackat med Kristoffer Bothelius, leg. psykolog, för att ta reda på om tyngdtäcken faktiskt hjälper.




När vi sover får kroppen och hjärnan en chans att återhämta sig efter dagens alla upplevelser och intryck. För barn är sömnen ännu viktigare. Konsekvenserna av att ligga minus på sömnkontot kan göra att barn får svårt att kontrollera sina känslor, sämre minne, inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga.

— Sömnen är viktig både för hjärnans utveckling och kroppens tillväxt. Den ger återhämtning och stärker immunförsvaret, säger Kristoffer Bothelius, leg. psykolog, till Familjeliv.

Det är en naturlig del av ett barns utveckling att få sämre sovmönster under perioder. Riktigt små barn har ofta ingen tydlig dygnsrytm utan sover i kortare eller längre perioder varvade med ett par timmars vakenhet. 

— Under den perioden är det kanske inte meningsfullt att prata om sömnstörningar, menar Kristoffer. 

Han fortsätter.
— Under första levnadsåret har en tredjedel av barnen svårt att somna eller långa vakna perioder på natten. Under de första åren är det också väldigt vanligt med djupsömnstörningar, till exempel nattskräck, som är relaterade till ett omoget nervsystem och som vanligen klingar av med tiden, säger Kristoffer.

Forskning om tyngdtäcken

Genom att man omsluts av ett jämnt tryck kan man säga att tyngdtäcket lurar hjärnan till att skapa en ökad känsla av lugn och trygghet. Vissa har liknat det med att man är tillbaka i mammas mage. Forskning kring tyngdtäcken är dock begränsad vilket gör det svårt att med säkerhet kunna säga om de faktiskt hjälper och i sådant fall för vem.

— Den forskning som finns tyder på att det kan minska oro och ångest men inte tycks ha någon större effekt vad gäller insomningssvårigheter eller uppvaknanden under natten. Även om det inte finns en helt etablerad teori bakom tyngdtäckens eventuella effekt tänker man sig att tyngden ger en rogivande känsla som minskar graden av fysiologisk oro, säger Kristoffer.

Man kan behöva ge kroppen tid att vänja och anpassa sig vid den extra tyngden. Även personliga preferenser spelar in och ibland kan man behöva testa sig fram för att hitta det som passar en. 

Att välja rätt täcke

Som med många andra produkter idag finns det en hel del att välja bland och det kan vara svårt att veta var man ska börja. Först och främst ska ett tyngdtäcke vara registrerat som medicinteknisk produkt. När du köper ett tyngdtäcke ska du välja ett som är registrerat hos Läkemedelsverket. Då kan du vara säker på att täcket uppfyller säkerhetskraven. 

Tyngdtäcke för barn — vilken vikt?

En stor fråga är vilken vikt man ska välja på tyngdtäcket för att få bästa effekt. Valet påverkas av bland annat kroppsvikten och hur svåra sömnbesvären är. Grundregeln är att välja ett täcke som väger omkring 10–15 procent av den egna kroppsvikten. När det gäller barn kan man inte utgå från grundregeln eftersom täckets vikt fördelas på en mindre kroppsyta kan man inte utgå från kroppsvikten på samma sätt som för vuxna.

— Vikttäcken rekommenderas inte alls till barn under två år och de flesta tillverkare rekommenderar dem inte till barn under fyra år, säger Kristoffer.

Socialstyrelsen avråder helt från att begränsa barns möjligheter att röra sig när de sover. Små barn har inte fullt utvecklad lungkapacitet så det är viktigt att välja ett täcke som inte är för tungt. Barnet ska kunna röra på sig och själv kunna ta av och på täcket. 

— Tanken är inte att barn ska använda tyngdtäcke under hela natten utan de ska användas i inte längre perioder än 20 minuter och det är viktigt att de är övervakade hela tiden, säger Kristoffer.

Sömnproblem? Då ska du söka vård

Det kan vara svårt att veta när man ska söka vård. Är man som förälder orolig för sitt barns sömn kan man i första hand ta upp det på BVC. Vid sömnproblem hos äldre barn kan man få hjälp inom primärvården.

— Om barnet verkar ointresserat av andra personer eller undviker att titta på sådant som borde vara stimulerande kan det vara tecken på att hen får för lite sömn. Föräldrar kan också uppleva att barnet blir mer klängigt. Till skillnad från vuxna blir barn inte alltid slöa av sömnbrist utan kan snarare bli hyperaktiva och irriterade, förklarar Kristoffer, leg. psykolog.

Så här säger läsarna om tyngdtäcken

“Min dotter har asperger och har ett kedjetäcke som hon älskar. Hon sover lugnare och är därmed mer utsövd.”

“Jag har nyss köpt täcken till mina barn där den ena har svårt att komma till ro och somna och den andra sover oroligt nästan hela natten. De har bara haft sina täcken i några dagar och tycker att de är sköna men har vi inte märkt någon större skillnad med sömnen ännu.”

“Min son med autism och epilepsi har både svårt att somna och många uppvaknanden. Vi har testat kedjetäcke men det fungerade inte för oss.”

Vill du läsa vidare i forumtråden? Se här!

Läs mer: Så mycket behöver din tonåring sova

Läs mer: Så hjälper du bebisen att sova

Foto: Pixabay/Victoria Borodinova




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Tyngdtäcken för barn — allt du behöver veta
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll