• Cotton Candy

    Föda på BB på Åland?

    Hej

    Vi har lantställe på Åland och försöker vara där så mycket som möjligt. Är nu i v 39 (v 38+0) och även om jag inte känner att något är på G alls ( ) då är det klart att man börjar fundera lite på det där med förlossningen.

    Är det någon som fött barn på BB på Åland? Vet inte vad det heter men det finns väl på sjukhuset i Mariehamn (?). Bra/dåliga erfarenheter? Någonting speciellt man bör ha med sig eller är det som på BB i Sverige??

    Tacksam för svar!!!!
    Njut solen!

  • Svar på tråden Föda på BB på Åland?
  • Monstermamman

    Hejsan!

    Vi finns ett gäng ålänningar här! Jag tipsar i vår tråd om den här tråden så får flera ge sin åsikt! www.familjeliv.se/Forum-3-45/m9944968.html

    Jag har själv fött två barn på BB här och är bara nöjd!
    Om det är som på BB i Sverige vet jag inte då jag inte har fött där men man får blöjor till barnen, man får låna kläder åt dom också om man inte vill ha sina egna.
    Finns det plats så får pappan också sova över på BB i samma rum utan någon extra kostnad förutom maten han äter..

  • fruis

    Men kommer du inte att få betala för förlossningen om du inte ingår i det finska sjukförsäkringssystemet? (har ingen aning om hur Finland är organiserat men gratis sjukvård för alla har de väl knappast?) Tänk på att förlossningar i allmänhet ju inte räknas som akutsjukvård och alltså inte täcks av försäkringar.
    Om du inte vet säkert, kolla innan hur det funkar!

  • evari

    Jag är ålänning med ett barn, är nöjd med vården vi fick vid Ludwigs ankomst men har ju ingenting att jämföra med.

  • ConSon

    Hej hej!
    Är ålänning och fick en liten tjej för ett år sen ungefär. Har inget att klaga på BB på Åland. Vi blev väl omhändertagna och fick stanna så länge vi önskade. Pappan fick sova över alla nätter utom den sista då det blev trångt, föddes visst många barn just då.

    Håller däremot med fruis att du behöver kolla upp hur det är med sjukförsäkringssystemet, om du inte redan gjort det.

  • Cotton Candy

    Tack för era svar!
    Jovisst, ska kolla upp hur det funkar med sjukförsäkringssystemet. Har får mig att jag läst någonstans att om bara landet är med i EU då skickas räkningen till Sverige.... men jag är ju inte 100% säker ...

  • Madeleine2

    jag är oxå en ålänning som fick barn i mars -05 och vi var väldigt nöjda med vården. dom va jätte gulliga på BB. och hjälpte till med allt och vi hade ingenting att klaga på alls!!
     lycka till!

  • fruis

    Hmm, jag undrar jag. Det verkar ju hellyxigt. Jag skulle gärna vilja föda i England men trott att det inte går (om jag inte är bosatt där alltså). Tänk om man får?

  • Emilia82

    födde en tös på BB i Mariehamn för ca 3 månader sedan...alla var snälla och hjälpsamma där (jag var där ca 10 dygn pga epiduralen som 'stacks' fel...) men maten var ok,och alla som jobba där var bra! så ingenting att klaga på...egentiligen sku vi ha stannat ca 4 dagar,och sambon sovit där en natt,men nu blev det istället ca 10 dagar och sambon sov där de flesta nätterna,vilket va skönt,eftersom jag ej kunde stå på benen utan att huvet sku börja explodera...eller kännas som det skulle göra det... men lycka till!

Svar på tråden Föda på BB på Åland?