• Chva72

    Går det att bli gravid efter klimakteriet?

    Ifall det är som min gynekolog ev. misstänker, att jag (eller mina äggstockar) gått i för tidig vila.. går det att få igång dem då, eller bli gravid på konstgjord väg?

    (Väntar på testsvar, den 4/10, men det är lååångt dit!)

    Snälla, svara mig nån' om ni vet!

    /Christina

  • Svar på tråden Går det att bli gravid efter klimakteriet?
  • Hattifnatt

    Jag vet att man kan hormonbehandla kvinnor med för tidigt klimakterium , men är osäker på om det görs i fertilitetssyfte eller för att minska andra symptom. Det görs IVF ibland på dessa kvinnor, där man ju också hormonbehandlar, och eftersom det görs på den indikationen borde det ju vara fullt möjligt att få en fullgången graviditet på det sättet om det "naturliga" inte fungerar pga sviktande äggstockar.

    Håller tummarna dock för att provsvaren visar att äggstockarna fungerar väl!

  • Chva72

    Tack för ditt svar.... undrar om det går.. jag har sökt och sökt efter info på nätet, men.. jag blir tokig.. som jag förstår så är äggen slut (?) då äggstockarna gått i vila? (Huga.. hemska tanke..! )

    Nån' fler som vet nåt'?

    (Grattis förresten Hattifnatt, såg att du snart blir mamma!)

    /Christina

  • Hattifnatt

    Ja,normalt tar äggen slut och äggstockarna går i vila, men huruvida det verkligen är så hos kvinnor med (för) tidigt klimakterium vet jag inte. Uppenbart finns det fall i litteraturen där man menar at tman har lyckats med IVF eller äggdonation och kvinnorna har sedan blivit gravida, men en del av dessa kvinnor kan var asådana oms fått ett för tidigt klimakterium pga behandling mot cancer, så att det inte är et tgenetiskt betingat klimakterium. Har du några i din familj som också kommit i klimakteriet tidigt?

    Det kan nog vara svårt ibland att hitta info på nätet. Har du provat att söka på "prematur menopaus" som en mer medicinsk term?

    Det finns ett bra medicinskt sökregister bland vetenskapliga artiklar, bifogar länken, men de artiklar du finner där är skvina av forskare och kan kanske vara svåra att läsa om man inte kan dne medicinska terminologin.

    www.ncbi.nlm.nih.gov

    Hoppas att allt fixar sig!

  • Majblomma12

    Men man föds ju med flera hundra tusen ägg. Hur kan de hinna ta slut på så kort tid (25-40 år)? Ekvation: Mens vid 15, menopaus vid 50 = 35 år. Varje månad under de åren mognar ett ägg fram =35 ggr 12 (mån per år) = 420 ägg på en kvinnas fertilitet. Så slut kan de väl inte vara? Men inte befruktningsdugliga?

  • Gillis

    Jag har precis fått veta att min kropp börjat gå in i ett tidigt klimakterium. Jag är 32 år och vi har inga barn, så det kom som en jättechock när vi fick veta det. Läkaren kunde bara förklara detta med att mina ägg förbrukas fortare än andras ägg. Han kunde inte svara på om jag hade haft lättare att bli gravid för 10 år sedan. Vi frågade om vilka alternativ som fanns och enl denna läkare fanns det ingen metod för att skapa fler ägg, så för oss blir det äggdonation. Läkaren sa också att det kan finnas ett guldägg kvar, men vi vågar inte chansa.

    Så, detta var vad vår läkare sa, men kolla runt lite. Har märkt att det ofta sägs olika......

    //Gillis

  • Majblomma12

    Hur märkte du detta? Om du nu märkte nåt. Vad är symtomen?

  • Chva72

    Jag märker/märkte inga symptom alls... men jag hoppas ju fortfarande på att jag INTE gått i tidigt klimakterium.. men,men.. med min otur..

    Har alltid haft mens, ofta jättemycket o länge.. som förändrades helt efter det att jag fick barn för 3 år sedan.. men sedan har den varit regelbunden men mindre, o färre dgr. Har haft 2 MA, det senaste i maj i år.
    Blev skrapad båda ggr.. sedan hade jag en riktig mens och började utredningen, men läkaren hittade inte mina äggstockar..

  • Kickelina

    HAr du alldeles för höga värden inom FSH så är det tyvärr så att du inte producerar några bra ägg eller inga alls, tyvärr.

    Har själv hamnat i tidigt klimakterium, och det var äggdonation som rekommenderades. Vi vände oss till Fertinova i Finland(Precis för gammal i Sverige, då 38 år) i januari och blev gravid på första försöket, vilken lycka. Väntar nu tvillingar , är i v.24.

    Tråkigt och tragiskt besked att få, men ett steg vidare i barnalstrandet, vi visste var vi stog, om man säger så, eftersom utredningar gjordes i 2 år utan att veta varför vi inte kunde bli gravida. Först sa de att det berodde på sköldkörteln, medicinerades med Levaxin, sen för höga värden prolaktin (mjölkhormon), medicinerades, men inte hjälpte det oss, trots att dom värdena blev bättre...

    Du får gärna höra av dig om du undrar mer....
    Men vi får hoppas att det inte behövs, och dina värden är bra....

  • Mia1969

    Hej! Jag har också förhöjt FSH värde och doktorn sa att jag hade pre-mature ovarian failure (POF) symptom. Han gav oss en sista chans att försöka med hormoner och det gav bra utdelning. Men som sagt, han gav oss inte mycket hopp och trodde mest på ägg donation. Jag antar att det beror på hur högt värdet är, om man fortfarande har mens etc.

    Hur som helst, jag hoppas att det kommer att gå vägen för din del!
    Kram,
    Mia

  • Gillis

    Jag har inte heller märkt nåt speciellt, utan fick veta att mina FSH värden var för höga. Jag äter också Levaxin eftersom jag har opererat bort delar av min sköldkörtel, det kanske beror på det??

Svar på tråden Går det att bli gravid efter klimakteriet?