• modesty74

    Någon som har haft urinvägsbråck? (divertikel)

    Blä, jag har drabbats av urinrörsbråck och skall opereras. Jag gjorde en cystoskopi idag och urologen talade om att jag fått ett bråck på urinröret (av alla ställen). Man kan få det om man t ex fött många barn (jag har fött 3) och burit mycket tunga grejer alt. tränat hårt etc (det har jag också). Finns det någon mer än jag som har haft detta tillstånd (divertikel i urinröret är en annan benämning på detta).
    I såfall, kanske du kan skriva några rader om operationen och hur länge man blir sängliggande efteråt?
    Jag är skitdeppig nu, men är iallafall tacksam för att knölen "bara" var ett bråck och inte cancer.
    Fast kul är det inte, trodde att detta drabbade gamla tanter och inte mammor 30+, men detta är konsekvensen av att jag tror att jag är lika stark som Pippi Långstrump. Nu får min man bära både ungar och matkassar ;0)

  • Svar på tråden Någon som har haft urinvägsbråck? (divertikel)
  • ciaoanna

    Hejsan!
    Vad tråkigt! Jag har inte haft det, men är lite nyfiken på hur du märkte det? Jag opererade mig för ett navelbråck för ett tag sedan och fick narkos...det får säkerligen du oxå.
    Lycka till!

  • modesty74

    ciaoanna

    Det började som en jätteknöl i slidans främre vägg som till slut brast och läkte ut av sig självt för ca: 10 månader sedan (man har ganska många körtlar även i urinröret och en av dessa hade fyllts med var och blod). Så i mitten av juni var knölen tillbaks igen, men denna gången så sprack den inte så jag fick beställa tid för cystoskopi, där en divertikel konstaterades. Usch, jag är jättenervös för ingreppet eftersom det sitter på ett sådant känsligt ställe, ont gör det också.
    Navelbråck är ju ganska så vanligt, men urinrörsbråck verkar jag vara den enda i världen om att ha (inte ens sjuksköterskorna på Urologen hade sett ngt liknande:0/
    Tur att din operation blev lyckad. Hur länge blev du sjukskriven?

  • ciaoanna

    Blev inte sjukskriven alls. Jobbar halvtid, så jag var ledig fre-tis som tur var...för jag kan säga att jag hade inte klarat att jobba och inte bära mina barn heller. Min mamma ställde upp som tur var!

  • MVilja123

    Hej! Såg ditt inlägg. Jag har opererats för samma sak för flera år sedan men skulle nu vilja göra en undersökning för att se om allt är som det ska. Hur var det för dig efter operationen och vart du gjorde det? Mvh

  • MVilja123

    Hej! Såg ditt inlägg. Jag har opererats för samma sak för flera år sedan men skulle nu vilja göra en undersökning för att se om allt är som det ska. Hur var det för dig efter operationen och vart du gjorde det? Mvh

  • modesty74

    Hej! Det var bra direkt efter operationen, men de fick ta bort hela körteln. Gjorde min operation på Sahlgrenska, när kvinnokliniken låg där. Lycka till!

Svar på tråden Någon som har haft urinvägsbråck? (divertikel)