• KZäta

    Utredning och test av äggledare???

    Hejhej,
    Efter ett års försök utan framgång har vi inlett en utredning. Sofiahemmet i Stockholm är fantastiska - så proffsiga! Redan på första besöket fick vi reda på resultat av tester som vi hade gjort. Min mans spermier var i toppform (jippiiii!) medan mina nivåer av könshormon såg låga ut. Vi gjorde VUL och då sa hon att det såg ut som att jag hade rätt många små äggblåsor. Iofs var det ju på dag 8 av 30, men ändå.... Jag oroar mig för att det lutar åt PCO. I fredags tittade de på min livmoder, och den hade inga cystor eller liknande. På tisdag ska de kolla mina äggledare. Usch - jag tycker den undersökningen låter URLÄSKIG! De ska tydligen spruta in kontrastvätska genom äggledarna. Huva. Jag är supernervös. Ni som har gjort det - hur var det?
    Efter det ska vi göra blodprover på dag 22 (runt ÄL) och sen på mensens 3dje dag. Om det visar sig att det är min ägglossning som krånglar, vad händer då?
    Stora varma tack till er som svarar, från en något orolig Kzäta

  • Svar på tråden Utredning och test av äggledare???
  • Chva72

    ... förstår dig, är i ungefär samma sits som dig.. fast de hittade inte mina äggledare vid VUL.. har inte gjort spolning av äggledarna alltså..

  • Tussi

    Hej du!

    Jag är helt ny och och ska åxå prova på IVF i Malmö. Jag har gjort kotnraströntgen och jag var så nervös inför detta att jag inte kunde sova kvällen innan. Hade verkligen blivit uppskärmd av allt jag hört. Gissa om jag var arg när jagkom därifrån-Jag hade varit rädd och nervös helt i onödan!!! Det gjorde inte ont- Läkaren var en jätteduktig kvinna - Och hör och häpna-det var superspännande! Det hela tog ca 10min (tror jag) och jag fick se mina äggstockar på en tvskärm och hon förklarade vad allt var! Superläckert-Som att se på discovery channel! Du har absolut inget att vara rädd för!!

  • KZäta

    Åh - vad skönt att höra Tussi - tack för de lugnande orden!!! Chva 72 - vad innebär det, att de inte hittade äggledarna?

  • proppen

    Oroa dig inte för kontraströntgen...jag var hysterisk innan kan jag lova men då det var över så tyckte jag att det inte var något alls...och jag hade ändå stopp i bådaäggledarna plus att jag har väldigt låg smärttröskel!

  • pricken74

    Jag har hög smärtgräns iofs. men tyckte inte att kontraströntgen var någon fara. Om det visar sig att du inte har ägglossning så får du nog prova pergotime först. Men det är så olika från person och klinik.

    Lycka till iallafall och skönt att det gått undan med utredningen.
    kram

  • sprattlas

    Ska också göra den undersökningen. Hur lång tid tar det? Har man värk eller blödning efteråt? Är också rädd och orolig. KZäta, skriv gärna efteråt hur det gick.

Svar på tråden Utredning och test av äggledare???