• Jozie

    Struligt...

    Känns som att allting omkring Helix död bara strular, nu har vi väntat på en ritning av gravstenen från stenhuggaren sedan i juli, jag skickade en påminnelse förra veckan men har ff inte fått svar. Vi vill ju så gärna få upp stenen innan vintern annars måste vi vänta till våren och då har det gått över ett år sedan Helix lämnade oss. Känner mig så dum för att vi inte kunde bestämma oss för hur den skulle se ut tidigare för då hade vi kanske haft en sten redan...för då hade vi sluppit dröjsmål pga semester och allt sånt också... Hur lång tid kan det ta från att ritningen är klar till att stenen är färdig och kommer på plats?


    En ängel går vid min sida...
  • Svar på tråden Struligt...
  • Mjukis82

    Vi har precis beställt Isabelles sten och dom sa att det kunde ta upp mot 6 veckor, men att dom skulle priotitera den eftersom det var ett barn.

    Tycker inte alls att du ska känna dig dum - man vill ju att stenen ska bli så fin som möjlig och "rätt".

    *kramar*


    ~Mamma till ängeln Isabelle~
  • Jozie

    Tack Mjukis för ditt svar!  
    6 veckor är inte såå himla länge ändå då borde det finnas tid för att den ska hinna bli klar nu i höst!
    Ja det har du rätt i vi ville att den skulle bli perfekt och en sten som vi båda var nöjda med och förhoppningsvis Helix också!

    Vad härligt att Isabelles sten är på g och vad snällt att de prioriterar, var beställer du ifrån?


    En ängel går vid min sida...
  • Mjukis82

    Ett lokalt stenhuggeri... tror det heter Björks stenhuggeri eller ngt sånt. Stenen har vi ju redan så det e bara inskreptionen som ska göras. Isabelle ligger ju i en askminneslund, så där fick man en sten som man ska använda sig av.

    Har ni bestämt nu hur Helix´s sten ska se ut?


    ~Mamma till ängeln Isabelle~
  • Jozie

    Ah, vi betäller från annan ort så då kanske det kan ta lite längre tid.

    Jo jag har skickat en skiss till dem och de skulle göra en preliminär ritning och sen måste vi få den godkänd men det tror jag inte är några problem finns så många "konstiga" gravstenar på krykogården men de kunde inte göra den precis så som jag ville ha det men det tror jag ordnar sig i efterhand!


    En ängel går vid min sida...
  • fennon

    Vårt huggeri sa 8 veckor o det efter att kyrkogårdsförvaltingen godkänt ritningen o här i Sthlm kan det tydligen ta lite tid, tyvärr.

    Säger som Mjukis, inte ska du känna dig dum, det viktiga är ju att stenen blir fin och att ni känner er nöjda med den.

    O jag förstår dig precis, för oss har det oxå tagit lång tid, vi hade jättesvårt att hitta rätt sten, hur skulle den se ut, vad skulle det stå m m.  Ibland kändes det bara som inget var fint nog, min sambo ville på ett sätt o jag ett annat. Så vi har precis fått iväg ritningar o sånt vi också.

    Kram !

  • daisybi

    Klart att du inte ska känna dig dum. Det är ju din sons sten som du ska vårda  hela dit liv. Klart att den måste var perekt. Tänk på att det kommer många sommrar i ditt liv som du kan vårda denna vaktra sten. Om den inte hinner komma. Men viste förstår jag din oro. jag tyckte bara det var jobbigt att vänta 6 veckor på vår.

    Kramar om

  • Jozie

    Ja det är ett virrvarr det här, färg, text, utsmyckning och annat, och jag är så "ung" så jag har inte behövt ta itu med sådant här tidigare och trodde inte jag skulle behöva det så snart men nu är det som det är och då får man göra sitt bästa helt enkelt. Jag hoppas de hör av sig snart från stenhuggeriet iaf annars tror jag vi pratar med något annat företag.

    Tack för era ord, man får juh dåligt samvete över allt och ingenting nft så det värmer verkligen!


    En ängel går vid min sida...
  • Ina 67

    Vi var först i kontakt med ett stenhuggeri i Kiruna men de drog ut på tiden och skisserna kom aldrig.
    Då kontaktade vi ett stenhuggeri I Mjölby, inte så många mil från där vi bor.
    Vi hade redan bestämt att vi ville ha ett hjärta och fick några förslag av honom på huggeriet. Han ledtade också vidare och hittade stenen som vi tillslut bestämde oss för och den kom från Kina, så vi fick vänta innan vi fick den, (vintern kom också, så då fick vi vänta ändå längre)
    Men det var värt all väntan för stenen blev helt rätt (finns i mitt galleri) och jag är glad att vi inte tog det förslaget vi fått från Kiruna.

    Så är ni nöjda med den stenen ni väntar på så är det värt att vänta.
    Men om den inte är riktigt så som ni önskar, kontakta ett annat stenhuggeri.

    Lycka till

  • Jozie

    Ina verkligen en jättefin sten till Josefine! Vi har också bestämt oss för ett hjärta fast ett tiltat. Kanske kan vara vettigt att hitta ett stenhuggeri i närheten istället, så kan man prata med dem direkt alla önskemål går kanske inte in via telefon eller mejl!
    Varför de inte kunde göra stenen som jag ville var för att de inte gör dekorationer utan har bara färdiga duvor och vi vill ha en sovande ängel ovanpå hjärtat så jag ska be en vän till mig göra den istället, då kan jag vara med undertiden också så att den blir så som vi vill ha den.


    En ängel går vid min sida...
  • penapöna

    Usch vad jobbigt!

    Men ta kontakt med något stenhuggeri i närheten av er istället. Förklara för dem hur du känner, att det liksom är lite bråttom nu. Du kan säkert få någon att göra det snabbare än de som håller på nu. Alltid bättre att prata med folk direkt eller i telefon iallafall än via mejl.

  • Lilla Mjau

    Vi struntade i vårt lokala stenhuggeri till slut. Vi var nämligen där i APRIL (alltså 5 mnd sen) men har fortfarande inte ens fått ett kostnadsförslag på vår sten!! DÅLIGT!!

    Så vi beställde från Sthlm istället, och hade stenen på plats en kort tid efter, tror det rörde sig om 1,5 - 2 månader! (*Och vårt lokala stenhuggeri blev skitsura*) Dessutom blev den både finare och billigare genom att köpa den där

    Stå på dig, de får försöka lägga manken till!

    Kramar


    Många säger sig ha sett en ängel. Jag har hållit en i min famn...
  • camben

    Vi beställde från Askersunds Stenhuggeri och det tog 5-6 veckor och allt funkade perfekt.
    Var dessutom mycket billigare än samma sten på andra företag.

    Du ska inte ha dåligt samvete! Ni beställde ju i god tid! Det är ju de som ska skämmas tycker jag!

    Kram

  • Jessica26

    Jozfein det ska inte ta längre tid för att huggeriet är på annan ort.
    Vi beställde från Piteå (Granitti) och från det att jag skickat beställningen till det att stenen var på plats tog det nog 6-8 veckor.

    Kan tilääga att vi bor längst ner i Sverige så det var en bit.
    Vi har också ett tiltat hjärta och är jätte nöjda med det.

    Lycka till


    Jag kommer alltid att ha en ängel
  • Jozie

    Idag fick jag ritningsförslaget det såg jättebra ut, så när som på ett STORT misstag! De hade skrivt Felix istället för Helix...det är ju lätt att åtgärda eftersom att det bara var en ritning men både jag och gubben blev lite stötta. Imorgon ska jag ringa och godkänna ritningen och be dem ändra från f till h så att vi får stenen snart!


    En ängel går vid min sida...
  • Jozie

    Tack för att ni stöttat mig jag har varit så ledsen över detta men nu känns det som att det kanske ordnar upp sig ändå! *Kramar*


    En ängel går vid min sida...
  • fennon

    Usch vad jobbigt, så klart att ni blev stötta, namnet är ju jätteviktigt.
    I alla fall för mig, Adrians efternamn har varit felstavade hur många gånger som helst känns det som o det kändes lika jobbigt varje gång.

    Kram!

  • Jozie

    Ja man kan ju tycka att de på stenhuggerier kanske ringer en gång för mkt om de är osäkra snarare än att chansa på vad de tror är rätt, det är juh så pass känsligt. men det hade juh varit flera ggr värre om det varit en färdig sten så jag ska inte haka upp mig på det utan se till att de ändrar bara! Oskyldig


    En ängel går vid min sida...
  • Jessica26

    Jozfein jag tror det är ganska vanligt med felstavning när de gör en skiss. Det är just därför som de skickar ut ett sk förslag.
    Till oss hade de skrivit Emelia istället för Emilia. Men jag ändrade det på skissen och skickade tillbaka den.
    när stenen sen kom var det helt rätt stavning..


    Jag kommer alltid att ha en ängel
  • Stina M

    Det stenhuggeri jag tänker på fixar ritningen på ca 1-2 v sedan tar det ytterligare ca 30 dagar innan stenen kommer. (Norrsten i Burträsk). Mycket fina att ha å göra me tycker jag.


    Stå på er ang stenen... det är jätteviktigt att ni känner att den är precis som ni vill ha den! Den ska ju stå där i många många år ,
    och ni ska bli varm i hjärtat när ni ser den inte känna "varför gjorde vi inte annorlunda?"

Svar på tråden Struligt...