• Kathy1

    Huskur vid hosta?

    Någon som har någon huskur att dela med sig av vid hosta? Dottern är 2 år och allergisk mot hostmedicinen vi fick, hon fick nässelutslag över hela kroppen sist vi provade.

    Mormorstips? Häxbrygd?

  • Svar på tråden Huskur vid hosta?
  • Max mamma

    Det finns ju en uppsjö av olika hostmediciner,kanske hon tål ngn annan?!
    Annars är ju varm saft bra,eller the om hon gillar det.

    Hoppas det blir bättre.
    Är åxå hemma med en hostig liten kille...

  • Mickus

    Jag brukar ta varm mjölk och lägga i en halstablett som får smälta, någon mild sort.
    Eller varmt vatten eller te med honung.

  • Kathy1

    Tack för förslagen! Halstabletter ska inhandlas, samt saft.

  • Mysterious

    Har hört att man ska undvika mjölkprodukter när man har hosta eftersom det blir slemmigare i halsen av mjölk...och hostan blir värre... Däremot the med en halstablett i... det kan fungera.


    Nothing else matters...
  • Terra

    Te gjord på fänkål och anis med honung i brukar jag själv dricka i määngder när jag är förkyld.

  • rafmagn

    Timjante är superbra oc slemlösande o hostdämpande. Ta bara torkad timjan i en tekula och häll på hett vatten.

  • Astarte

    Har en som funkar jättebra men tar lång tid att göra:

    Tag en kruka timjan. LÄgg detta i en bytta. Häll över en flaska sirap och låt stå 3 veckor. Sedan silar du brygden och kokar upp som hastigast. Lägg i burk med lock.

    En matsked botar hostan!

  • Kathy1

    Åh vad kul att läsa era tips!

    Fler? Behöver inte vara om hosta!

  • cheetah

    Jag har hört att hallon har en viss hostdämpande effekt. Ljummen hallonsaft är visst bra med andra ord!

    Annars vet jag att jag själv hostar mindre om jag sover med sockar på fötterna när jag är förkyld - dvs jag hostar mer om jag är kall om fötterna! Låter jätteknäppt, men det är faktiskt så! Gammalt husmorstips från min mormor för övrigt...

  • rafmagn

    Om man känner att man håller påatt bli förkyld; pressa 1 citron och 2 apelsiner och blanda med 3 äggulor. Inte jättegott kanske, men det funkar tycker jag.

  • Mormorstips

    Mitt bästa tips för all typ av förkylning är varmt vatten med massor av pressad apelsinsaft+honung och halstablett i

  • NollÅtta

    Oftast hostar man mer på kvällen och natten eftersom luftrör och lungor trycks ihop när man ligger ner. Det brukar hjälpa oss mycket att lägga en trave böcker under barnens säng. Så de liksom kommer upp och inte ligger plant. Då minskar man trycket på luftrören.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • NollÅtta

    Och ljummet vatten har jag hört har samma effekt som typ Mollipec, dvs löser upp slemmet.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Annelie 76

    Mintångor tycker jag är hostdämpande. Köp pepparmynta eterisk olja (hälsokost eller apotek) och droppa på en tuss bomull bredvid sängen eller liknande. Vicks Vaporub är också bra, smörj på bröstet innan läggdags. Finns på apotek.

Svar på tråden Huskur vid hosta?