Inlägg från: Pigeon |Visa alla inlägg
  • Pigeon

    Barn födda september 2003 - DEL 3

    Synd att FL bara stänger vår tråd hela tiden... vi gör väl ett nytt försök.

    Detta är alltså en tråd för föräldrar till septemberbebisar från förra året, där vi kan utbyta tankar och funderingar med mera.

  • Svar på tråden Barn födda september 2003 - DEL 3
  • Pigeon

    willis mamma undrade om allas 1-åringar går redan och mymmlan undrade om språkutveckling... jag tror så här:

    Det kräver nog en hel del både att lära sig gå och att utveckla språket och lära sig förstå och använda nya ord. Därför tror jag att de flesta barn antingen koncentrerar sig på det ena eller det andra ett tag. Isak t ex går inte (bra om han får hålla i ett finger...) men kan säga 8-9 olika ord och förstår desto fler. De ord han kan använder han ofta också själv, t ex katt när han ser katten eller tack när han ger oss något i handen eller får något själv. Och så gott-gott när vi kommer med vällingflaskan (eller när han är hungrig och vi dröjer med maten...).

    Det verkar ju som om många av er andra har ungefär liknande erfarenhet? Eller det kanske finns nåra små multigenier också som både går och pratar bra? Det mesta är nog normalt!

  • Pigeon

    Lägger in septemberlistan i denna tråden också.

    Datum:
    1
    2 - Liisa (Curlissa)
    3 - Smilla (Smillasmamma), Hanna (Maria G)
    4
    5 - My (Mys mamma)
    6 - Isak (Annassmåälsklingar)
    7 - Jonathan (Maria)
    8
    9 - Clara (dofsan)
    10 - Isak (Jemima), Pontus (Llina), William (Sussie73), Anton (mamma jenny)
    11 - Ida (MammaFluff), Gustav och Martin (Maria JL)
    12 - Axel (Nilla73), Hugo (Hugos mamma)
    13 - Nathalie (Annelie78)
    14
    15
    16
    17 - Sofie (sibbi)
    18 - (Singoallas son), Loke (Lokes Mamma)
    19 - (mymmlans son), Wikira (apsu)
    20
    21 - Linn (SaraMara)
    22 - Thea (trean)
    23 - Emilia (Soffie)
    24
    25 - Tycho (Ulli)
    26
    27
    28
    29 - Klara (starless)
    30 - Liam (Pompens mamma)

  • Pigeon

    Då lägger jag till er då.

    Datum:
    1
    2 - Liisa (Curlissa)
    3 - Smilla (Smillasmamma), Hanna (Maria G)
    4
    5 - My (Mys mamma)
    6 - Isak (Annassmåälsklingar)
    7 - Jonathan (Maria)
    8
    9 - Clara (dofsan)
    10 - Isak (Jemima), Pontus (Llina), William (Sussie73), Anton (mamma jenny)
    11 - Ida (MammaFluff), Gustav och Martin (Maria JL)
    12 - Axel (Nilla73), Hugo (Hugos mamma)
    13 - Nathalie (Annelie78)
    14 - William (willis mamma)
    15
    16
    17 - Sofie (sibbi)
    18 - (Singoallas son), Loke (Lokes Mamma)
    19 - (mymmlans son), Wikira (apsu)
    20
    21 - Linn (SaraMara)
    22 - Thea (trean)
    23 - Emilia (Soffie)
    24
    25 - Tycho (Ulli)
    26
    27
    28
    29 - Klara (starless)
    30 - Liam (Pompens mamma)

  • Pigeon

    Var är ni, alla septembermammor?

    Det kanske är många som börjat jobba nu och inte har tid att vara här så mycket, eller nåt...

  • Pigeon

    Isak har också börjat sova rätt länge på dagen, men sover fortfarande lite oroligt på natten. Han vaknar då och då och är ledsen fast sen somnar han om rätt snabbt.

    Jag håller med apsu, det beror nog på att det är mörkare ute, alla blir väl lite tröttare så här på hösten!

  • Pigeon

    Nu har Isak ääääntligen tagit sina stapplande första steg! Det satt långt inne men till slut vågade han! Han pratar jättemycket nu också och pekar på allt och säger titta.

    Hur mår era små knattar/knattor då?

  • Pigeon

    Isak sa en tvåordsmening idag! "Titta lampa". Är det tidigt eller är det fler septemberbarn som sätter ihop ord så?

  • Pigeon

    Håller med apsu, att få in skeden i munnen är inga problem men att få dit maten är knepigt. När Isak ska äta lunch och middag matar vi fortfarande men när vi själva äter middag och han sitter med får han prova själv. Då är han ju inte heller lika hungrig och mer tålmodig.

  • Pigeon

    lokes mamma: Vi har också funderat länge och väl på julklappar till Isak eftersom han fyllde år så nyligen och då fick det mesta man kan tänka sig... men en sak kom vi på, nämligen vinterleksaker som pulka, liten skyffel mm. Dessutom älskar han bilderböcker, det kanske Loke gör också? Vi själva tänkte inte ge Isak så mycket utan i stället sätta in pengar på hans sparkonto.

  • Pigeon

    Vi har tänkt vänta med dagis så länge som möjligt, särskilt som Isaks syskon beräknas anlända i jan/feb så det var ju kanppast nån idé att skola in honom innan! Sedan får vi väl se hur det går att lösa, det svåraste blir ju ekonomin. Jag har funderat lite löst på om man kan bli dagmamma, men det är ju inte säkert kommunen har behov av fler dagmammor just där vi bor...

  • Pigeon

    Har just vaknat två morgnar i rad utsövd och upptäckt att Isak FORTFARANDE SOVER och inte har vaknat en enda gång på hela natten! Jag tror jag drömmer...

    Han går fortfarande ogärna om vi inte håller honom i handen (då knatar han minsann på hur stadigt som helst...), är nog lite rädd för att ramla och slå sig. Men nu har han ju visat att han kan i alla fall så vi är inte oroliga. Tvärtom är det rätt skönt att inte behöva springa efter honom hela tiden.

  • Pigeon

    Isak fick en kusin i onsdags natt, sin första! Hur är det med era barn, är det fler som är första barnbarnet på både mammas och pappas sidor?

  • Pigeon

    Är det inte smartare att vänta med att skola in Lucas tills det är dags för bebisen att börja också så kan de börja tillsammans? Så tänkte vi i alla fall för det är nog inte så kul att behöva skjutsa och hämta från dagis 4 dagar i veckan när man har en bebis att klä av och på också! Våra grannar har det så och det verkar jättejobbigt (ÄR jättejobbigt också säger mamman), bebisen är trött och gnällig och så här på vintern behövs ju mycket kläder. De hade dock inget annat val eftersom deras två stora tjejer har gått så länge på dagis och har alla sina kompisar där så de trivdes inte med att sluta på dagis när bebisen kom. Men det är ju skillnad om storasyskonet inte hunnit skolas in ännu... Fast det kanske inte är så lätt att få ihop ekonomin och vara hemma ända tills bebisen kommer. Vi lyckades ju som tur var tajma det så att bebisen kommer innan föräldrapenningen är slut, och nu är jag dessutom sjukskriven så vi har föräldradagar kvar för Isak att ta ut också.

  • Pigeon

    Singoalla - Ja det kan jag förstå, vi har sån tur att vi kan vara hemma båda två den första tiden eftersom Isaks pappa har kvar sina 60 dagar och jag har också kvar dagar, så då kan pappan ta ut föräldrapenning för Isak samtidgt som jag tar för bebisen och sen tvärtom... det ska bli jätteskönt!

    Vilken tur att ni har dagis så nära, våra grannar måste ju åka 15 min med bil för att komma till sitt, verkligen inte så kul att göra två ggr per dag med en bebis! Så det alternativet är uteslutet för oss.

    Ha det gott allihop och hoppas era septemberbarn mår bra! -KRAM-

Svar på tråden Barn födda september 2003 - DEL 3