• Waterlily

    Vilken Notarius Publicus ska jag välja i Gbg?

    Vi ska adoptera från Kina och håller på att sammanställa ansökan. I Göteborgsområdet finns tre Notarius Publicus. Vilken valde ni och varför? Hur mycket kostar det? Hur lång tid är rimligt att vänta sig innan de är klara?

    Är det något jag ska tänka på innan vi träffar Notarius Publicus?

    Alla tips välkomna!

    /Lily

  • Svar på tråden Vilken Notarius Publicus ska jag välja i Gbg?
  • LG74

    Hej Lily!
    Vid vår första adoption vände vi oss till NP i centrala stan. DYRT och tog lång tid. Nu inför andra adoptionen vände vi oss till NP Mölndal (Bengt Lion). MYCKET billigare (men inte lika proffsiga stämplar). Det gick snabbare och vi fick prata med NP själv. I Gbg fick vi bara prata med sekreteraren. Jag rekommenderar dig aboslut att välja Mölndal eller Kungsbacka framför Göteborg. I Kungsbacka har jag inte varit själv men vänner har och det var billigare än Göteborg och gick snabbt. kostnaden beror ju på hur många handlingar det är och om det ska vara apostille. Till Colombia behövde inte vi bekosta apostille. I Göteborg betalade vi 2040 och i Mölndal 1300. Ganska stor skillnad för samma antal handlingar! Jag tyckte Mölndal var bättre eftersom han kunde säga när han var klar med handlingarna, det gick på några dagar (maj 2005). I Göteborg skulle de ringa, men jag ringde och tjatade...Tog 10-12 dagar (oktober 2002).

    Jag kommer inte på något särskilt du ska tänka på förutom att du ska ta med dig lappen med texter på (fick vi via AC iaf) som NP ska skriva. Vi gick noga igenom vad som skulle stå var, om de skulle bestyrkas ihop eller bindas samman...
    Lycka till!
    /Lisa

  • esperando

    Hej! Jag har färsk fakta.. Ringde Bengt Lion idag, han är sjuk och ska på semester sen så om det rör sig om nu, får du ringa hans ersättare. Nån kvinna i Mölndals stadshus.
    NP i stan är tydligen mkt dyra och tar låång tid på sig!
    Jag ringde Beng Persius i Kungsbacka. Jag ska lämna våra papper till honom imorgon...och hämta på em!!! Hur bra är inte det?? Våra papper ska till Kina och han tar 1500. Man får en uppsättning bunden kopia med!

  • esperando

    ..Så nu är dom på väg till UD...Han va väldigt bra!..fast kopian va inte bunden...jag missuppfattade!

  • CyberLen
    Tack snälla ni för värdefull information!
    När ska man till NP i processen och vilka handlingar ska med dit?
  • Waterlily

    Jag tackar också för jättebra info. Vi har pratat med Bengt Lions ersättare, mycket trevlig och tillmötesgående. Verkar som om deras jobb går på några dagar.

  • esperando
    CyberLen skrev 2006-09-15 15:20:00 följande:
    Tack snälla ni för värdefull information!När ska man till NP i processen och vilka handlingar ska med dit?
    Ta det lungt, allt ändras från månad till månad. Så beroende på vilket land ni ska skicka till får ni info från adoptionsbyrån...allt tar sin lilla tid!
  • esperando

    hahaha...det gör du inte alls!! jag var/är exakt likadan som du, men nu ser jag att det är bättre att följa vad adoptionsbyrån säjer än att följa nån annan...Man vill ju ligga fem steg för hela tiden men det är inte alltid så bra...Men jag förstår dig!!

  • CyberLen

    Ja jag vill ju ha allt färdigt så när de ber om nåt så finns det färdigt och förpackat i Handväskan... eller resväskan om man ska tro vissa....

  • esperando

    Ja fast du måste tyvärr väääänta tills aoptionbyrån säjer vad du ska göra! Under vilket nick är du på det andra forumet förresten? Du kan maila min inbox!

  • klindevall
    GÅ INTE TILL Notarius Publicus Bengt Lion i Mölndal. 

    Jag var i kontakt med honom och hade ett akut ärende, han har öppet 2.5 timma per dag, jag frågade om det var möjligt att beställa en tid utanför dessa 2.5 timma, detta var torsdag, så han sa att det går bra att ringa honom på Lördagen så skulle jag få stämpeln. 

    På Lördagen ringer jag och blir mött av en sådan otrolig arrogans. Han säger "Jag sitter faktiskt och äter Lördags frukost, och jag ska väl ha ledigt på helgerna också" Med den mest överlägsna och dryga rösten du kan tänka dig! Sen säger han att jag kan ringa på måndag och SÅ FÅR VI SE om vi kan hjälpa dig! 

    Otroligt vilken översittar stil, jag hade ju inte antagit att han jobbat Lördag om han inte hade sagt det från början. 

    Nä, jag vände mig till en annan instans istället, tänker inte sponsra någon som tror att han kan behandla människor illa för att han har makten över en tack vare en stämpel!

    Mitt papper kom försent in till myndigheten pga detta.... Så välj någon annan så du helt säkert vet att du får din stämpel.  
  • Bengt f

    Trevligt bemötande och snabb handläggning .

    Har tillsammans med min maka varit flera gånger hos notarius pulicus i Mölndal på dennes mottagning på Dalbogatan
    Vi har alltid blivit  mycket vänligt  och korrekt bemöta.Dessutom har  våra  ärenden behandlats snabbt  och till
    rimliga priser.
    Klindevalls inlägg förstår vi därför inte alls.

  • Bengt f

    Har vid  förnyat besök hos notarius publicus Bengt Lion berättat om den missnöjda och uppretade klienten, som  på webben ondgjort sig över hans bemötande.
    Han hade själv läst detta och blev mycket bestört över vad som sagts om honom i synnerhet, som han inte vet vem som nedskrivit sin aggresivitet, så han  på ett sakligt sätt  kunde bemöta de otrevliga påståendena.
    Han  berättade för mig ,att han mindes, att en dam ringde honom en torsdag någon gång i slutet av januari och ville, att han skulle hjälpa henne med några papper.Emellertid kunde vederbörande inte komma på hans ordinarie  mottagningstid, som är måndag-fredag 10.00-12.30 Enligt vad Bengt upplyste mig om ,sa han till kvinnan ,att han kanske kunde hjälpa henne på kommande lördag i stället och bad henne ringa då. Så skedde också, men tyvärr kände Bengt sig inte bra på lördagen. Han hade ådragit sig en besvärlig förkylning under en lång flygresa i mitten av månaden och hade ännu inte återhämtat sig, vilket han förklarade  för kvinnan och bad henne ringa på måndagen.
    Dock lät hon sig ej nöja med denna ursäkt utan insisterade på omedelbar hjälp .
    Bengt orkade till slut inte diskutera längre i synnerhet som han satt och åt frukost med familjen och bad henne återigen rin"ställde upp" och att hans öppettider på kontoret endast var 2,5 timmar om dagen .Bengt berättade då för mig att enligt lagen om notarius publicus har denne/denna endast skyldighet att ha mottagning  för  allmänheten en gång i veckan. På eftermiddagrna tycks Bengt arbeta på annat håll.  
    Han har varit notarius publicus i många år och han har aldrig fått erfara att någon varit missnöjd med hans bemötande eller sätt att utföra sina arbetsuppgifter.
    Som jag sagt i tidigare kommentar har jag alltid blivit mycket vänligt bemött av honom.

Svar på tråden Vilken Notarius Publicus ska jag välja i Gbg?