• junimagi

    När är man kriminell?

    Funderar lite över vad ordet kriminell egentligen menas med. Vad är en kriminell människa för dig? När blir man kriminell? De flesta tänker väl ( precis som jag själv) på personer om begått grova brott  och suttit i klammer med lagen tillräckligt mycket för att även fått tagit konsekvenserna av detta ( som tex fängelsestraff, fotboja, osv) Kan man verkligen säga att tex en person som snattat i affärerer eller tagit saker från jobbet är kriminell? Hur tänker du? När är man kriminell?

  • Svar på tråden När är man kriminell?
  • Krickelin

    När brott har blivit en livsstil, en regelbundet förekommande del i livet....?

  • MSI

    Krickelin: Så funderade jag också först. Men det skulle ju innebära att en mördare, pedofil eller våldtäktsman inte per definition skulle vara kriminell om brottet endast skedde vid enstaka tillfällen.

    för mig kändes det fel. Men jag klurar vidare.

  • MSI

    Blondie 68: Ok, hur länge är man då kriminell? Om jag vid ett tillfälle har kört för fort eller gått mot röd gubbe, räknas jag då för alltid in i gruppen kriminella, eller kan man bli av med stämpeln på något sätt?

  • JOCELYN06

    jag anser inte att bara för att man haft fotboja eller varit på rättegång...vara kriminell...personen kunde har varit ungoch dum och gjort ett misstag...varför ska man då få stämplen som kriminell....om man nu har ett bra liv..??!!!

  • MajaMaria78

    Jag tänker som så att det finns INGA kriminella människor. Bara människor som begår kriminella handlingar!
    Låter lite mer "hoppingivande" tycker jag...

  • JOCELYN06
    MajaMaria78 skrev 2006-10-10 17:51:55 följande:
    Jag tänker som så att det finns INGA kriminella människor. Bara människor som begår kriminella handlingar!Låter lite mer "hoppingivande" tycker jag...
     Stämmer....kunde inte säga det bättre själv
  • junimagi

    MajaMaria: Åh va jättebra beskrivet! Precis så är det ju också.

    Blondie: Skulle inte de flesta då vara eller varit kriminella?

  • Lillamamma05

    Eh varför ska man ändra dess egentliga betydelse? Kriminell är man när man vanemässigt begår brott! Vill inte vara besserwisser, men det är lättast att hålla sig till ords rätta betydelser annars kan det lätt bli missförstånd. Till exempel: En kompis snattar, men ångrar sig och gör det inte igen...och så kallar du kompisen för kriminell. KOmpisen går efter den rätta definitionen och blir därför ledsen. En liten tanke bara...för alltsom oftast använder folk ord i dess felaktiga betydelse vilket skapar missförstånd! Det var däremot en bra trådstart för att se hur folk tänker, vad man lärt sig och hur man blivit påverkad av andras uppfattningar så jag dömer inte någon för att de har en annan uppfattning av detta begrepp.


    Jag är inte bara mamma utan även jag
  • MSI

    Lillamamma05: Men om man bara slår ihjäl någon en gång och sedan ångrar sig, är man fortfarande inte kriminell då? Eller spelar inte grovheten på brottet någon som helst roll?

Svar på tråden När är man kriminell?