• mimmiliten

    Medborgarlön

    Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

    Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

  • Svar på tråden Medborgarlön
  • hulkis

    mimmiliten:

    >Hulkis det du just berättade är väl ett prakt exempel
    >på att systemet vi har i dag är kasst eller?
    Ja absolut, enligt mig så är det just kravlösheten som är det stora problemet.
    även tidigt i skolan, för eleverna har för lite krav på sig där och lär sig då inte hantera krav (läs: man har inte lärt sig misslyckas och komma igen) när man blir vuxen, när barnet sedan blir vuxet och måste klara detta så är barnet inte förberett. istället leder det till psykiska problem.
    de krav som skolan normal skall sätta övertas av andra krav. jag tror det är viktigare idag att barnen ser bra ut jämfört med om det går bra i skolan.

  • appapp2

    bidrag utan krav leder väl om nått till paralysering... kravet på att klara sina kurser, annars ryker studiemedlen är faktiskt det som många gånger får lata, partyglada eller kärlekskranka studenter att faktiskt ta sig i kragen och plugga.
    hur du menar att detta är dåligt fattar inte jag....

  • mimmiliten

    Jag personligen har inget imot att jobba,det har jag gjort hela mitt vuxna liv även innan dess faktiskt men det har inte med saken att göra. Men min förkärlek till MBL är att man får mer frihet det är ju inte så att Lönen skall vara så hög att du klarar att leva på den, utan det skall vara ett bidrag som gör att du kan välja att inte jobba heltid. Jag tycker inte att de bidragsystemet vi har i dag fungerar vi fullständigt öser ut penagar och systemet är orättvist. Och innefattar en himmla massa onödig byråkrati. det handlar inte om att försörja de som vill resa eller dricka kaffe.

  • mimmiliten

    Hulkis:
    Arne som är alkoholist presterar inte heller nått.. Inte ungdomar som vill bli såpaskådisar och för fina för att jobba på Donken heller. men dom kommer alltid att finnas det är bara att acceptera.Och vi kommer alltid att få betala för dom. men tycker du inte då att det är mer rättvist om det var lika för alla då.

  • MSI

    mimmiliten: Men ett system där man inte kan leva på medborgarlönen, kräver ju fortfarande administration för alla de som idag går på bidrag av olika slag (social, bostads, arbetslöshets etc).

    Var inte vinsten att man skulle ta bort byråkratin?

    Lägger man det på en nivå då man inte kan leva på det så kommer ju alla bidrag behövas finnas kvar (visserligen lägre belopp men lika mkt administration) och desutom så kommer alla som inte idag har något bidrag tilllföras administrationen genom att man måste betala ut en MBL till dessa.

  • appapp2

    1) det är inte så mycket byråkrati kring bidrag som du verkar tro. lägger vi ned den blir de anställda dessutom arbetslösa.
    2) kostnaden för medborgarbidrag överstiger skatteintäkterna.

    hur ska vi betala sjukvård och skola då?

    sen säger du att man får mer frihet och att det ska vara ett bidrag om man inte vill jobba heltid. samtidigt säger di att det inte ska vara ett bidrag till att resa och fika.
    vad ska man göra resten av tiden då, om man jobbar halvtid och inte får resa eller fika?
    är viss fritidssysselsättning finare och mer godkänd än annan?

  • mimmiliten

    Den måste ju vara så låg att det lönar sig att jobba.

  • MSI

    mimmiliten: Men om den är så låg att man inte kan leva på den, vad ska de som av olika anledningar inte kan arbeta göra då? Lägga sig ner och dö?

  • mimmiliten

    Appapp2:Vad jag menade var att det är ju inte därför MBL skulle finnas. Utan för att få ett rättvist samhälle. Vill du resa så kan du ju göra det. Vill du bo på landet och odla dina grönsakersjälv och försöka leva på MBL så kan du ju få göra det. Men mer parten av alla människor kommer ju fortfarande jobba.

Svar på tråden Medborgarlön