• Jessica23

    Gjort FEl i 11 dagar akassan tar 260 dagar som straff!!

    Jag började gå på akassan i mars o trodde det var 10 dagars karens. Därför plockade jag föräldrarpenning under denna tid i sammanlagt SJU dagar. Får en klumpsumma av akassan 2 mån senare och tänker inte mer på det. Fick besked i sep att jag tagit både akassa och föräldrapenning sammtidigt o är återbetalningsskyldig!
    OJ! Ett misstag och självklart får de summan åter igen. Fick idag besked att mitt straff för dessa SJU dagars slarv blir - 260 dagar hos akassan PLUS en polisanmälan!

    FAN, jag bara gråter, fattar inte det!

    Varför?

    Jag gjorde fel på SJU dagar, de fick pengarna åter o jag erkännde mitt fel, ändå tar de 260 dagar ifrån mig och polisanmäler mig!

    Jag ska självklart överklaga men vad ska jag skriva?

    Jag tror inte det ´är sant, har aldrig i mitt liv brutit mot lagen och nu dömms jag som jag vore kriminell. Bättre o skicka mig i fängelse :(

  • Svar på tråden Gjort FEl i 11 dagar akassan tar 260 dagar som straff!!
  • Cissi103

    Jag lider med dig! Jag vet inte riktigt vad du ska göra. SKriv ett skriftligt brev och berätta vad som hänt och skriv hur du känner. Skicka det till chefen på A-kassan. Ta kontakt med polisen som sitter med ditt ärende och berätta för den personen vad som har hänt.

    Jag förstår att det känns hemskt jag har själv varit i liknande situation med rättvisan.

    Gråt ut och ta ett par djupa andetag och så ska du se att du känner dig starkare. Sen ska du visa dom att du är stark och att du inte ger dig!

    Ta hand om dig!
    Kram

  • LaFontaine

    Visst är det trist att det blir fel, men man har en skyldighet att ta reda på vad som är tillåtet och inte. Åker du fast för fortkörning spelar det ingen roll att du trodde du körde på motorväg fastän det var 50 på akutell sträcka. Slår du ihjäl någon kan du inte hävda att du inte visste att det inte var tillåtet.

    Att det blir en polisanmälan är inte konstigt då bland annat försäkringskassan numera är mycket hårda då de haft stora problem med fusk.

  • gullsvans

    Tyvärr idagens samhälle så ska man straffas om man gjort fel å sedan rättar till det..men dom som gör fel på fel ja dom behöver aldrig stå till svars...Hoppas att du överklagar å att du får tillbaka dina dagar..du gjorde det dom bad om..dom fick tillbaka sin pengar osv...ÖVERRKLAG... kramar till dig oxå..

  • Jessica23

    Om jag nu skulle slå ihjäl nån stackare är jag fri efter x antal år i fängelse men det är jag iNTE när jag betalt åter!

    JA det var slarv! Men jag har INTE mördat nån eller kört för fort jag har fått fel utbetalning i SJU dagar!

  • LaFontaine

    Jessica: Jag förstår att det känns jättetungt och jag anser också "straffet" onödigt hårt, men man måste känna till lagar och regler. Det spelar ingen roll vad du trodde eller inte visste. Det är ditt ansvar.

    Förövrigt hoppas jag på att polisen lägger ner utredningen kring den anmälan som kommit in. Det ligger högar med anmälningar om våldtäkter och misshandelsfall, ett misstag från FK bör hamna mycket långt ner på priolistan!

  • Jessica23

    Hde de minskat ersättningen med 25% så är det en sak, också mycket men det hade jag bara accepterat! Nu är det över 1 år i ersättning de tar!

  • Jessica23

    Hde de minskat ersättningen med 25% så är det en sak, också mycket men det hade jag bara accepterat! Nu är det över 1 år i ersättning de tar!

  • Helixa

    Vilka idioter!!! Hur kan de straffa dig med att ta 260 dagar ????? Det låter ju helt otroligt! Vad ska du leva av då hade de tänkt? Eller nej...förlåt, de tänker ju inte. =/ Det gäller nog för dig att prata m "rätt" person nu, nån som kan påverka allt o är mänsklig. Tyvärr verkar ju en del gotta sig i andras olycka...
    Håller tummarna för dig att allt ordnar sig!
    *kram* & Lycka till!

  • Jessica23

    Har räknat lite o det är nog ÖVER 300 000 kr i BÖTER jag fått:(
    Ska överklaga såklart, men känns så tungt, inget jag gjort med flit samt även betalt tillbaks allt!

  • Karro midsommarbrud

    300 000!!!!! Vad har du för A-kassa???? Det motsvarar ju en lön på 25000/mån i ett år!

  • Jessica23

    260 dagar är ju lång tid, 5 dagar på en v och 20 i mån, du kan då få cirka 240 dagar om året, alltså MER än 1 ÅRSLÖN! i böter!

Svar på tråden Gjort FEl i 11 dagar akassan tar 260 dagar som straff!!