• Smurfens Mamma

    Lucia, vet du varför vi firar Lucia??


    Ja som frågan lyder ......

    Det är 13e december idag och vi firar Lucia, jag har hört många varianter av varför vi firar henne idag... så jag bestämde mig för att "spana" lite på VARFÖR!!??

    Så vet du?

    Tjing Kyss
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lucia, vet du varför vi firar Lucia??
  • Smurfens Mamma
    Charlott29 skrev 2006-12-13 08:10:00 följande:
    Är det inte Sankta Lucia vi firar? Helgonet?
    Japp .... se länk längst ner, på frågeställningen Glad
    Snart e det jul .....
  • Mjölk

    Det är en kombination av gamla myter från Sverige, Tyskland och så klart Sankta Lucia!!!

  • Hallonpaj

    "Jag tror det"

    Jag tänkte på helgonet Santa Lucia. Men visst är det gamla nordiska högtider som legat på samma datum sedan minst tusen år också? Fast jag minns inte riktigt vad det var man firade då. Inte Midvinterblot, för det var ju på julafton, eller hur?

  • Hallonpaj

    "Jag tror det"

    Jag tänkte på helgonet Santa Lucia. Men visst är det gamla nordiska högtider som legat på samma datum sedan minst tusen år också? Fast jag minns inte riktigt vad det var man firade då. Inte Midvinterblot, för det var ju på julafton, eller hur?

  • kakan76

    Ja för att jag fyller år... Hipp hipp hurra för mig på min 30-års dag

  • Smurfens Mamma
    kakan76 skrev 2006-12-13 11:58:15 följande:
    Ja för att jag fyller år... Hipp hipp hurra för mig på min 30-års dag
    GRATTIS Kakan76!!
    Snart e det jul .....
  • Jarre

    Lucia dagen den 13dec firades i gammla tider som en förfest till julen. Natten mellan 12 och 13 ansågs vara årets längsta natt. Då skulle tre frukostar serveras innan det blev dager. Även kreaturen skulle ha extra foder. På lucia dagen skulle tröskningen vara avslutad. Den 13 dec slutade skolorna och djäknarna började sin lusse gång utklädda till stjärngossar för att samla in pengar. Eleverna måste tigga ihop pengar till höre skolundervisning eftersom det inte var gratis. Inte bara vid Lucia utan vid alla helger..

    Namnet Lucia är kristet och kommer av det latinska lux, som betyder ljus, men det har också kopplats ihop med Lucifer, ett annat namn för djävulen. Lucia ansågs vara hans kvinnliga motsvarighet. Lussenatten va farlig, sa man. Då skulle man hålla sig inomhus så man inte kom i vägen för Lucifer och hans anhang. Den 13 dec fick namnet Lucia efter den unga Lucia av Syrakusa som avrättades den dagen för sin kristna tros skull. Detta skedde i början av 300-talet och hundra år senare helgon förklarades hon.

    Har boken Årets seder och traditioner hemma.. he he..

Svar på tråden Lucia, vet du varför vi firar Lucia??