• ElisMa

    Äggdonator till partner

    Hejsan,
    Har försökt leta information om äggdonation till sin partner. Såg en tråd skriven tidigt i höstas. Någon som vet om Finland alternativt länder i Baltikum gör detta för lesbiska? Och vad behöver man veta om detta, vad krävs för att det ska fungera?
    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Äggdonator till partner
  • Tammie

    Hej!
    I Finland kan ni göra äggdonation på t.ex. AVA. De gör dock inte donation mellan ett par lesbiska (att den ena donerar till den andra). Jag vet inte om de gör det på AVA i Riga.

    Är det någon som kollat om klinikerna i Holland gör det? Fertinova i Finland? Trianglen i Danmark?

    Man synkar äggdonatorn och den som ska ta emot ägget, det sköts mha hormonpreparat (piller).

  • Neko

    Konstigt att det inte är tillåtet på så många ställen, någon som vet varför? Låter ju jättebra liksom...

  • Repan
    Neko skrev 2013-02-27 14:44:49 följande:
    Konstigt att det inte är tillåtet på så många ställen, någon som vet varför? Låter ju jättebra liksom...
    Därför att det blir dubbel donation, med både ägg och spermier, varför det blir en form av surrogatmödraskap tänker lagstiftare.

    Sen är det ju rent ekonomiskt när det gäller landstingsfinansiering - varför lägga 40.000 per försök istället för 10-15 ? Eller vad det kan kosta. Det blir ju en IVF och en äggdonation, mediciner till två, synkning osv.

    Men varför det inte är tillåtet egenfinansierat är alltså det första :) Jag tror också det handlar om att man inte ska ha problem med att inte vara biologisk förälder eftersom man använder sig av donator i vilket fall - så man kanske ser ett "problem" när mödrarna problematiserar att den ena är mindre "delaktig" bara för att hon varken föder eller är biologisk förälder? 
    Spekulationer :) 
  • Neko
    Repan skrev 2013-02-27 14:57:41 följande:
    Därför att det blir dubbel donation, med både ägg och spermier, varför det blir en form av surrogatmödraskap tänker lagstiftare.

    Sen är det ju rent ekonomiskt när det gäller landstingsfinansiering - varför lägga 40.000 per försök istället för 10-15 ? Eller vad det kan kosta. Det blir ju en IVF och en äggdonation, mediciner till två, synkning osv.

    Men varför det inte är tillåtet egenfinansierat är alltså det första :) Jag tror också det handlar om att man inte ska ha problem med att inte vara biologisk förälder eftersom man använder sig av donator i vilket fall - så man kanske ser ett "problem" när mödrarna problematiserar att den ena är mindre "delaktig" bara för att hon varken föder eller är biologisk förälder? 
    Spekulationer :) 
    Fast det borde ju inte bli surrogatmödraskap när personen med livmodern behåller barnet som sitt eget (plus den som donerat ägget), de blir ju föräldrarna... skumt. Borde liksom vara okej iaf egenfinansierat som du säger...
  • Repan
    Neko skrev 2013-02-28 20:44:03 följande:
    Fast det borde ju inte bli surrogatmödraskap när personen med livmodern behåller barnet som sitt eget (plus den som donerat ägget), de blir ju föräldrarna... skumt. Borde liksom vara okej iaf egenfinansierat som du säger...
    Mm jo men rent biologiskt är det surrogatmödraskap... jag TROR det är anledningen alltså, eftersom det är olagligt.
  • Sossatina

    Jag vet att varken AVA i finland eller riga tillåter detta inom lesbiska par. Inte heller Danmark eller Polen. I spanien fick man inte känna varandra som mottagare/donator och i ryssland var man tvungen att vara gift. Eller om det var tvärtom.

    I London however, går det alldeles utmärkt utan krångliga regler. Det är ju en helt vanlig IVF med donerad säd, en av de vanligaste barnlöshetsbehandlingar som finns. Enda ovanligheten är att man inte sätter tillbaka embryot i samma kvinna som äggen togs från.

    Vi gick till London Women's Clinic i London och ska få sk Intra-Partner Egg-sharing IVF. Det är ganska dyrt (ca 90.000 SEK) men om man kan tänka sig att donera hälften av de ägg som skördas till en okänd kvinna får man en ganska saftig rabatt på priset, och får hela behandlingen för ca 60.000, inklusive allt utom resor.
    De kräver dock omfattande medicinsk provtagning innan, som tar lååååång tid om man gör i sverige, alt är svindyr om man gör på kliniken.

    Det är ju denna behandlingen som Smer (Statens medicinsk Etiska Råd) ville godkänna enligt förslag tidigare i vår, tillsammans med altruiskt surrogatmödraskap men där alla från Livets Ord till Sveriges Kvinnliga Läkare gick samman och skrek att det skulle vara ett kvinnofientligt förslag. *tar mig för pannan* Jag hoppas vid gud att det blir tillåtet inom ett par år, jag hade gladeligen gett dessa 100.000 till ett svenskt företag istället för ett engelskt. Men jag är glad att vi slapp betala en miljon för det i USA, att det fanns på närmre håll.

    Så tjejer, både Ryan Air och Norwegian Airlines flyger billigt till London! Kolla runt lite, det kanske finns billigare kliniker än LWC?

    Lycka till!

  • Sossatina

    Såg nu att du hade frågor av mer praktisk karaktär, kan ju ge grunddragen:

    Efter inledande kontakt måste man ta en jävla massa prover, det är krav från myndigheten som jobbar med donerade celler. En del av dem görs inte i sverige på friska individer utan kliniska indikationer, andra görs gratis. men vi fick uppsöka vårdgivare i både sthlm o gbg innan alla prover var tagna, och vissa fick vi ändå åka tillbaka till London för att ta. Att ta alla proverna i London är betydligt enklare, snabbare och smidigare, men svindyrt, därför valde vi inte detta.

    När alla prover är godkända kan man börja behandlingen. Båda börjar då på p-piller på första dagen av sin mens, för att synka sina cykler. Man slutar på samma dag. Sen tar äggdonatorn massa ivf-hormoner för att hon ska producera så många ägg som möjligt, medan ägg-mottagaren får andra hormoner som gör att hon bygger upp en tjock slemhinna i livmodern som embryot ska kunan fästa lätt på. Äggdonatorn får sedan dagliga ultraljudsundersökningar när det närmar sig tiden för ägglossning för att avgöra när tiden är rätt för äggskörd eller äggplockning. Då åker man till kliniken pronto. Äggen skördas under bedövning, olika om det blir lokalbedövning eller lättare sövning, och det tar ca 15-20 min. Om du donerar äggen även till okänd mottagare så går ju hälften av de skördade äggen till henne, andra hälften läggs på provrörsbricka tillsammans med säden och sen håller man tummarna att många ägg befruktas. De befruktade äggen får sedan ligga och mogna till sig, så att forskarna ser att celldelningen kommer igång, och det bästa embryot planteras sedan in i äggmottagaren, ca 3-5 dagar efter äggskörden.

    Sen är det bara att hålla tummarna att embryot fastnar och tar sig och växer starkt och friskt till ett efterlängtat barn!

    När det gäller donerad säd rekommenderar jag Cryos, London Sperm Bank eller European Sperm Bank, alla med olika priser och profiler. Cryos och European erbjuder baby photos på vissa av sina donatorer, det tyckte vi var värdefullt i valet av donator.

    Hoppas du tycker informationen var till hjälp!

    Lycka till!

Svar på tråden Äggdonator till partner