• Melle

    Tina oxfilé??

    Finns det någon som vet hur lång tid det tar att tina 1,8 kg oxfilé? Vi ska bjuda på det imorgon kväll och jag såg nu att den inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylen. Jag har lagt ut den i rumstemperatur nu, men är ändå lite orolig. Kommer den att hinna tina till senast kl. 17 imorgon då jag måste börja tillaga den?

  • Svar på tråden Tina oxfilé??
  • FruSöderström

    Jag köpte mina oxfiléer på 1,2 och 1,3 kg vid 14 tiden idag och de låg framme till ungefär klockan 23, då var de tinade. Nu ligger de i kylen

  • jen05

    vi brukar spola upp varmvatten i vattenkokaren och sticka ner fläskfilen ett tag i den. vipps så har den tinat på 10-15 min

  • Melle

    Bra! phu! Jag är ju helt kass när det gäller det här med matlagning. Sambon är helt övertygad om att den kommer att tina även i kylskåpet. Men personligen tycker jag ändå att det verkar smartast att ha den framme under natten och om den är tinad imorgon när vi vaknar så kan vi väl lägga in den i kylen då? För inte hinner väl köttet bli "varmt" under natten?

  • Pikku Enkeli

    Nä jag tror INTE den tinar i kylskåpet..  Ha den i rumstemperatur i natt och kolla den imorgon bitti.


    Winners never quit. Quitters never win.
  • Melle

    Haha, kankse låter lite "dubbelt" när jag först skriver att jag är orolig för att den inte ska hinna tina, å sen i nästa inlägg skriver att jag är orolig för att den ska typ ruttna. Men det är så att jag och min sambo är lite oense, det är HAN som tror att den kommer ligga för varmt. Jag vidhåller att det är bättre att lägga in den i kylen imorgon bitti om den är tinad då. (Tror inte att den kommer ligga "för varmt" under natten.) För om vi lägger den i kylskåp nu är det väl kört? Den har ju liksom inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylskåp idag.

  • Pikku Enkeli

    Ja i kylskåp tror jag enligt erfarenhet att det är kört. Den hinner definitivt inte bli tinad och varm över natten i rumstemperatur. Tror inte jag iaf.


    Winners never quit. Quitters never win.
  • AnnaGBG

    Jen--OT här och sorry TS för det, men doppar ni fläskfilé i vattenkokaren?? Alla sätt är bra utom de dåliga, ju....

  • Melle

    Ok, tack så mycket för alla svar! Nu blir det så som jag har bestämt. Sambon sitter å är lite småsur i soffan Men trots att jag är urdålig på det här med matlagning så är han faktiskt ännu sämre, så det blir nästan löjligt när han ska komma "och visa hur man gör"

  • AnnaGBG

    Jag tycker du ska ha den i kylskåpet och sen kan du väl köra den några minuter i micron i morgon om den nu inte är tinad...?

Svar på tråden Tina oxfilé??