• mulena

    Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

    Silverstream

    ja och du får se till att inte bli sjukskriven under grav. Det förlorar du på.

    dessutom får du inte ta del av skattesänkning om du är föräldraledig, sjuk, eller får havandeskapspenning eller tillfällig föräldrapenning.

    ersättninge sänks i ovan nämnda dessutom.

    jag tycker att detta är ganska orättvist mot kvinnor, eftersom det i regel är kvinnor som är gravida, föder barn, är hemma längst och även är hemma med barnen om de blir sjuka.

    Det jobb som kvinnor gör för samhället genom att föda barn, vara hemma med dem m.m. räknas inte som värt något, i alliansens ögon.

    Varför ska man förlora pengar på att vara gravid med allt vad det innebär. Det är ingen politik jag tycker är för jämställdhet precis. Det enda som uppmuntras är lönearbete. det är de som får alla skattesänkningar och fördelar. (oftast män)

    nu blev jag visst lite feminist också

  • mulena

    Det är omfördelningen av pengar i samhället som jag tycker är så fel. Individen ska bekosta så mycket som möjligt själv. Inget ska vara gratis.

    Den borgerliga idén att så mycket som möjligt ska bära sig själv håller inte, allt kan inte bära sig själv ekonomiskt. Kulturen kommer alltid behöva ekonomiskt stöd, om vi vill ha kultur förståss.

    Innan valet hade de ett förslag på att låneböcker skulle kosta pengar, undrar just om det kommer bli så? Någonting måste de ju göra åt biblioteken för de bär ju inte sig själv ekonomiskt.

    kanske ska de privatiseras eller införa en entréavgift?? Vad tror ni?

  • mulena

    Molnet

    ja, detta med simhallarna och friskvård för folket. Jag tycker att det ska vara billigt att gå på simhall. då skulle samhället spara pengar, eftersom fler får en bättre hälsa och kondition.

    nu är det svindyrt att gå och simma. tråkigt för de familjer som har dålig ekonomi.

    Om man höjer priser på simhallar och motion så minska hälsan i landet. Det innebär större utgifter inom sjukvården på lång sikt.
    läste här:
    www.city.se/index.jsp

  • mulena

    Springsteen

    ja, som så många andra av högerförslagen. Ibland känns de bara som ett gigantiskt expriment.

  • mulena

    jag hörde om det på nyheterna på TV igår.

    Just nu orkar jag inte debatera med dig MSI, eftersom den här tråden inte är till för det.

    Orkar inte heller leta efter källor till dig, men jag litar på Aktuellt och där sa de att biståndet kommer att frysas ett tag, eftersom regeringen ska omorganisera biståndet. Det innebär att många fattiga i asien bl.a. kommer att få mindre bistånd, knappt något från sverige den här tiden.

    Jag ser det som ännu en täckmantel för att spara pengar till skattesänkningarna.

  • mulena

    CuteElliz

    ja, vad tycks?
    Det var på TV-nyheterna också, där var det några kvinnor med utlänsk påbrå som de frågade vad de tyckte, de var arbetslösa och de såg helt nedslagna ut. Hur lätt är det för muslimska kvinnor (med huvud-duk) att få jobb?
    Det sjuka är att de som åter igen drabbas är de som har svårt att få jobb. Det är ju inte deras fel att de inte får jobb, utan samhällets fördomar. Det spelar ingen roll hur mycket jobb det finns, om de endå inte får jobb. Jag tycker det är mycket orättvist mot dessa grupper.
    Det ska bli intressant att se hur många socialbidragstagare det kommer att finnas efter 3 år med denna politik.

    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=602417&previousRenderType=6

  • mulena

    xxmeyaxx

    ja, jag håller med, även om jag vet att hon inte är rätt för posten, så tycker jag att många anklagelser har varit orättvisa mot henne.
    Exempelvis är Toblerone-affären ingenting jämfört med vår nya fina finans minister Anders Borg och vad han har gjort. Han har ju haft en polsk kvinna anställd svart hemma, som inte ens hade arbetstillstånd i Sverige

    citat:
    "Anders Borg ändrar sig om städhjälp. Finansministern ändrar de uppgifter han tidigare lämnat om sitt användande av svart
    städhjälp. Enligt Sveriges Radios Ekoredaktion medger
    nu finansministern att han använt sig av städhjälpen under längre tid ? fram till 2001, inte 1999 som han sagt.
    I Expressen berättar en polsk kvinna, som saknar arbetstillstånd, om hur hon arbetat hos finansministern.
    Enligt henne har hon arbetat hos ministern fram till 2004.
    ? Jag borde ha skött detta annorlunda, säger Borg till
    Expressen. TT Finansministern velar.
    ?Jag borde ha kontrollerat att hon hade arbetstillstånd i Sverige.?

    Jag tycker det är ett mycket värre brott att utnyttja människor, som inte har några som helst skydd, pension, ingenting. Hon kan inte ens sjukskriva sig.
    Det jag sett av den nya regeringen, så verkar hälften ha just begått såna brott, vilket är långt mycket värre, än att köpa en Toblerone till sina barn på fel kort.

    men om man bortser från det, så tycker inte jag att Mona är rätt person för posten som partiledare för S, men jag tror inte det blir hon endå. Hon har för många motståndare i politiken, även i partiet.
    äh, det är bara att vänta och se.
    Det är ju trots allt inte därför man röstar på sitt parti, alltså för att partiledaren verkar bra, snygg eller en trevlig prick,
    utan det är ju för politikens skull.

  • mulena

    Jag hoppas att denna länk funkar. Det är kritik mot de sk. nystartsjobben. tv.4
    regeringen hävdar att de är till för de arbetslösa, men nystartsjobben är egentligen en skattelättnad för företagare. De sänker avgiften för att anställa. Det är bra för företagare, men kanske inte alltid för de arbetssökande. Det är inte riktat till den arbetssökande, utan en lättnad för företagen. se hela reportaget om ni orkar.
    www.tv4.se/player/categories.aspx&itemId= &treeId=10037&displayTreeId=

  • mulena

    Molnet

    nej, jag tror inte heller att det leder till att företagen anställer fler.
    Om man ska hjälpa arbetslösa till att få jobb, så är det ju allt som ökar deras meriter som hjälper dem.
    exempelvis utbildning.

  • mulena

    Sven Otto Littorin (m) var i TV4 :as nyhetssändning i morse.
    Han sa hela tiden att de inte ville de arbetslösa något ont, utan att de ville hjälpa dem.

    men är inte det ett konstigt sätt att hjälpa på? genom att minska deras inkomst, så de inte har råd med hyra, mat ect.?

    Jag förstår inte hur man hjälper någon genom att minska deras anslag, pengarna som regeringen spar på det ska ju inte gå till arbetsmarknadsåtgärder, utan till att sänka skatter.

    Hur hjälper man en arbetslös, genom att sänka skatter till höginkomsttagare?

Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.