• Oceanpet

    Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?

    Hej!
    jag har precis gjort Nupp/Kubb osv (i Hong Kong, dar det heter nagot annat) och fick bra resultat pa blodprov, hjartats kamrar, magsack och nackspalt osv (1/2000) men lakaren kommenterade att han inte kunde se nagot nasben. Det var inte sa att fostret lag at "fel" hall, utan att det verkade saknas eller inte syntes annu.
    Nu efterlyser jag saklart andra som inte sett nagot nasben men dar allt slutade "lyckligt" och jag undrar lite over hur det kommer sig att nasbenet ibland inte ar sa tydligt.

  • Svar på tråden Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?
  • Alvi

    Hej, bara för att du ska få ett svar i denna tidiga (??) timme, så tror jag att det är plättlätt att bygga upp näsbenet med brosk eller plast eller nåt... (Åh, vad beläst jag låter... )

    Kommer de att fnula vidare på detta under graviditeten? Vad sade de om förlossning, kan det bli en vaginal trots näsan? (tänkte ifall det trycks till massor på vägen ut eller nåt...)


  • Trossens mamma

    Håller med Sisu...de finns ju folk som får näsbenen avslagna osv i slagsmål. drt borde ju gå och göra ett nytt näsben väl? Önskar lycka till....


    *Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Egensinnig

    Ja men anledningen att man vill se ett näsben är att avsaknad av ett sådant är symptom på Downs Syndrom.

    Oavsett hur bra siffror man får kan det fortfarande betyda att barnet är drabbat. Vilket i sig inte är någon katastrof. DS barn är precis lika underbara som andra barn.

    Vi såg inte heller näsben v 13, v 19 såg BM eventullt ett näsben.
    Så jag vet inte vad jag ska tro heller. KUB 1/8700

  • Oceanpet

    Hej igen!
    Ja, min fraga ar alltsa inte om man kan bygga upp ett nasben, utan om nagon annan inte har sett ett nasben och sedan fatt ett barn utan Down's, ledsen om det var oklart.

  • Morrizz

    Hejsan,
    det är ganska nya rön det där med litet näsben har samband med Downs Syndrom.
    Som Egensinnig skriver så kan man ju få bra svar från nupp/kub test och ändå bära på ett barn med DS.
    Jag tycker att det är läkarens ansvar att följa upp er om han/hon såg detta hos er lill* i magen. Ta en diskussion med honom/henne.

  • Hey Princess

    Min BM sa att det man inte säkert kan se näsben när man gör NUPP-test och om man inte skulle se det så är det något som vägs in i "risksiffrorna".
    Be din BM/läkare följa upp det noga!

  • Oceanpet

    Puff!

    Finns det ingen darute dar lakaren kommenterat pa UL/CUB/NUPP att nasbenet inte syns men som anda inte fick barn med kromosomfel (eller som fick lite mer info an jag sa man slipper oroa sig...)

  • Jinjin

    Jag vill hänga på denna fråga. Fick just KUB svaret idag och där stod inget om näsben. Bm sa inget heller. Förra graviditeten stod det på pappret att det syntes och Bm kommenterade det också. (Nackspalten är denna grav. 2,4 vilket är mkt mer än normalt sa hon). Någon som vet något om näsben?? Står det på era papper att det syns / inte syns? Måste det synas vid denna tidpunkt (12+6)?

Svar på tråden Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?