• Tjoffsan

    Har blodgruppen nån betydelse??

    Läste nånstans att en kvinna med blodgrupp 0- kan ha svårare att bli gravid/fullfölja en graviditet på grund av att hennes kropp inte "tål" en annan blodgrupp.

    Jag är medveten om att man som 0- inte kan få blodtransfusioner med någon annan blodgrupp än just sin egen, men har detta även inverka på en graviditet? Har mannens blodgrupp i så fall någon betydelse?

    Någon sjukvårdskunnig eller annan som vet?

  • Svar på tråden Har blodgruppen nån betydelse??
  • Mussebus

    Är absolut inte sjukvårdskunnig men jag är RH negativ och har svårt för att bli gravid och jag tror mycket på att det har med den blodgruppen att göra. Men som sagt det är bara vad jag tror.

  • Tjoffsan

    Mussebus; Läste din presentation och beklagar verkligen ditt missfall! Usch! *Sänder en styrkekram!*

    Är det ingen mer som sitter på kunskap eller egna upplevelser av detta? Någon som vet var man kan söka kunskap själv om sådant här? Vore väldigt tacksam för svar!

  • Bliglin

    Hej Tjoffsan!
    Jag har verkligen ingen aning om blodgruppen kan påverka... men jag vet däremot att min mamma har blodgrupp 0 Rh- och hon har varit mycket fertil fått tre barn, och lyckats snabbt med alla tre. Nummer tre var mycket välplanerad "sladdis" när mamma var 35.
    Alla vi tre barn är dock Rh-positiva och ingen av oss har blodgrupp 0.

    Så jag tror inte att blodgruppen allena kan vara skäl till infertilitet... men jag är verkligen ingen expert på området. Hoppas fler kan svara.
    Kram till dig!

  • Bliglin

    glömde säga... och mamma är blodgivare... under jubelrop från personal på blodcentralen, så det är nog rätt så ovanlig blodgrupp, antar jag

  • God Is A Girl

    Inte en aning men jag är RH- och har svårt att bli gravid + att jag fått missfall dom tre ggr vi lyckats. Har läst något om nån spruta man ska få men det har jag aldrig fått. Kanske därför det inte blir något igen? *funderar*

  • Bliglin

    God Is a Girl: jag har också hört att gravida Rh negativa ska få en spruta efter förlossning för att kunna bli gravida igen... så det kanske du borde få även efter mf. (hu, beklagar ) Så du kanske ska ta och kolla upp det... tänk om det skulle vara förklaringen till svårigheterna att lyckas igen!?

  • Tjorvelina

    Hej!

    Jag har svårt o bli gravid o jag är 0- + att min sambo är 0+.
    Blev ju gravid i maj 04 spontant men fick ett tidigt mf i v:5 jag vet att jag tjatade om den där sprutan  men dom sa att det inte behövdes för att det var för tidigt för fodtrets blod o mammans börjar ju inte blandas förens längre fram fick jag till svar.
    Jag hör till usö o dom har ju så mycket studier där. Men dom lär väl veta vad som är rätt eller fel.
    Vela ju ha en själv ju men icke.

    Ha de gott!

  • Löööv

    0Rh- är en blodgrupp ALLA kan ta emot. Man får 0- blod innan man vet personens riktiga blodgrupp. Ex om en person kommer medvetslös till akuten och har förlorat mycke blod.

  • God Is A Girl

    Bliglin, jo man kanske skulle göra det endå för säkerhets skull

  • Trinity78

    Det enda komplikationen jag känner till är att kvinnor som är RH+ och får barn med en man som är RH-, kan bilda antikroppar mot detta under första graviditeten. Får de senare ett barn till så kan dessa antikroppar attackera barnets blod och orsaka missfall.


    Tror du att kärlek är som sångerna vi hör?
  • Joio
    UndrandeSökare skrev 2016-10-08 09:54:56 följande:

    Problemet är om kvinnan är Rh- och första barnet är +, då kan det bildas antikroppar som kan göra det svårt att få fler barn. Men det finns sprutor mot sånt. Kolla med en barnmorska.

    Det är inget problem om kvinnan är + och barnet är -, problemet uppstår bara när kvinnan är -.

    Läs mer här:

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Rh-negativ-blodgrupp-och-graviditet/


    Precis. Jag är - och fick spruta efter ena barnet som hade +. Har jättelätt att bli gravid och inga missfall.
Svar på tråden Har blodgruppen nån betydelse??