• Resande

    Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?

    Hej!
     
    Jag och min make har försökt få barn i snart 1,5 år utan att lyckas. Utredningen visar på oförklarligt barnlösa På fredag ska jag börja med clomid i 5 dagar. Finns det någon annan som också ska börja med pergo i dagarna eller som kanske precis börjat? Vill du dela tankar och erfarenheter med mig?


    Nu måste det vara vår tur...
  • Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?
  • Bliglin

    Japp, jag

    Vi har kämpat i 3 år och 8 månader, inte tillstymmelse till graviditet

    Hittills har de inte hittat ngt fertilitets"fel" på mig och vi har precis fått svar på sambons spermaprov som är nedsatt vg kvalitén, dock "tvistar de lärde" om hur mycket hans nedsättning påverkar. Så i dagsläget vet vi inte om orsaken till vår ofrivilliga barnlöshet beror på sambons spermier eller på en kombination av saker (min ålder kanske?) eller fertilitetsåkomma som de inte hittat.

    Nu ska vi göra insemination, så jag ska äta clomid dag 3-7 i nästa cykel och ta pregnylspruta inför äl. Sambons spermier ska tvättas också innan inseminationen... Jag är mycket förhoppningsfull, även om jag har förstått att chanserna vid insemination inte är i närheten av lika goda som vid ivf.

    Och är det inga fel på din mans spermier så borde ni ju öka era chanser rejält med hormonstimulering, även fast du har ok äl redan nu

    Jag oroar mig alltid mycket för att ta medicin Men det känns ok med clomiden eftersom jag bara är så tacksam att jag får mjukstarta och testa det innan det blir dags för ivf (som jag hoppas slippa gm att bli gravid innan )

  • Resande

    Vad kul att det finns någon annan, fast jag önskade förståss att vi båda slapp! Vad jobbigt att ha försökt så många år! Jag är helt förstörd redan så vet inte om jag skulle orka med 2-3 år till, fast man har väl inget val när man vill ha barn . Även om din man har nedsatt så behöver ju inte det påverka eftersom de väljer ut de starkaste, förhoppningsvis finns där ett helt gäng villiga simmare

    Jag äter också dag 3-7 med början på fredag. Gyn sa åt mig att börja äl-testa och när jag får stegring så ska vi ha sex på kvällen (maken och jag alltså, inte gyn hehe) och sedan görs makesinsemination nästa morgon med (om jag förstått det rätt) tvättade spermier Dock sa hon inget om äl-spruta men de kanske ger det där? Här kollar de inte en med vul innan heller för att se hur man reagerar på clomid. Jag får dubbeldos med en gång så jag hoppas jag inte får fyrlingar Risken är väl inte så stor eftersom jag aldrig varit gravid hittills. Jag börjar fundera på om det inte är min konstanta obalans in underlivet som försvårar för oss, tack och lov slipper man ju ifrån sånt vid insemination

    Jag är också orolig för det här med hormonerna, allt detta är ju lindrigt i jämförelse med ivf och förhoppningsvis är det allt vi behöver   Skönt att ha någon att dela krämpor med. Sa de till dig om du ska ta tabletterna på morgonen eller kvällen? Äter du enkel eller dubbel dos? Har du ätit det förr?


    Nu måste det vara vår tur...
  • Bliglin

    Intressant att du med fått dubbeldos! Jag ska ta två tabletter dagligen och precis, det är första ggn som jag ska äta någon form av hormoner... så jag har också klurat på varför de börjar med dubbel dos? Kanske pga min ålder? Antar att det är en tablett morgon och en på kvällen... har inte hämtat ut receptet än. jag har nästa mens troligtvis den 27 mars. (kan variera på en dag hit eller dit).
    Så nu grubblar vi som fasen på om vi ska göra det i den kommande cykeln (vilket jag vill) med insemination kring påskhelgen Eller om vi ska skjuta på det i en cykel (vilket jag absolut inte vill) eftersom vi bokat en hemresa till Sverige över påsken (bor i Belgien).
    Och sambon tycker nog att en månad hit eller dit inte spelar så stor roll... men jag upplever ju att jag helst hade blitt gravid för 3 år och 7 månader sedan... så för mig spelar det STOR roll. Hur hade du tänkt?

    Jag är också skraj för flerbörd, då jag har delad livmoder som innebär en risk i sig. Men gubben (doktorn) torde veta vad han gör, dels var han gammal i gemet (iaf till åldern ) och han sa att han haft ett tiotal patienter innan med liknande livmoder som min.

  • Bliglin

    På tal om obalans i underlivet, har du kollat upp om du har någon "självutvecklad" bakterie (dvs alltså inte könssjukdom utan typ bakteriell vaginos-bakterie)? Min gyn tog "tops" prov på mig vid första undersökningen och upptäckte att jag hade lätt överväxt av gardnerellabakterien (som ska finnas naturligt i slidan, dock inte så många ). Efter antibiotikakuren som jag sedan fick så har min "miljö" varit tiptopp. Har äl-flytning så det står härliga till varje månad nu...

  • Resande

    På mitt första gyn besök så hade jag just bakteriell vaginos men jag misstänker jag fick svamp efteråt så nu har jag behandlat för det också och hoppas det inte ska bli mer krångel nu under mensen. Jag tror mitt blir värst precis innan mensen och sen mår man inte direkt bättre under tiden om man säger så Gjorde kontraströntgen direkt när förra mensen var slut så jag har haft lite velig kropp efter det.

    Jag hade inte heller skjutit på det en månad om jag var du. När man hållit på så länge som ni gjort så är varje månad dyrbar. Helst hade man ju velat ha ett par barn vid det här laget så jag vill inte vänta en sekund länre än nödvändigt. Jag är dessutom orolig för att man på något sätt "slösar bort" en ägglossning om man inte gör vad man kan  Skulle defentivit köra på och hoppas ni inte får äl precis under påskhelgen när ni är i Sv på besök. Även om det skulle bli äl precis just den gången så kan ni passa på att sexa då eftersom du förhoppningsvis får en starkare äl. Om maken håller sig ett par dagar så borde det finnas starka simmare kvar Se även till att han får i sig mycket zink, folsyra och andra vitaminer som stärker de små rackarna.

    Jag har hört att man ska ta två tabletter på en och samma gång, dvs inte dela upp dem. Så sa fl- kompisar till mig och damen på apoteket också.

    Vad skönt att din doktor har fler patienter med samma unika livmoder som du. Det måste ju kännas lite betryggande, som att han kanske har koll? Har ni bott i Belgien länge? Vi bor på en liten ö någonstans närmare USA än Fiji


    Nu måste det vara vår tur...
  • Bliglin

    Aha, en söderhavsböna Härligt!

    Problemet är att vi måste skippa Sverigeresan, det är liksom antingen eller. Men nu har vi i princip bestämt oss för att vi ska boka om biljetterna till sensommaren och stanna här hemma över påsken så att vi kan göra inseminationen. (Vi har bott här i ett och ett halvt år nu).

    Härligt att du just gjort kontraströntgen. Hoppas du blir en av lyckostarna som det "biter" på nu ganska direkt efter att det spolats "rent och fint".

    Kram B

  • Resande

    Verkade inte göra någon skillnad med spolningen. Hade precis samma hemska äl-värk och mensvärk och sedan kärringbesök Men kanske med hjälp av clomid. Är lite nervös för att börja med det imorgon. Ingen rolig lista av biverkningar! Jag som är hormonstinn i vanliga fall kommer ev. bli riktigt jobbig men det får maken stå ut med!

    Aha, ingen Sverigeresa.. det är ju lite tråkigt men samtidigt tänk vad skönt med ett besök hemma på sensommaren . Det är ju den bästa tiden i Sverige! Är ni båda svenskar? Det vore ju toppen påskpresent med en graviditet så jag skulle nog också skjutit på resan. Jag har bokat resa till Sverige och Australien i sommar men väljer bort både och om en graviditet skulle kräva det. Inget är så viktigt som att få bli förälder snart!!


    Nu måste det vara vår tur...
  • Bliglin

    Oj oj oj, inser att du ju redan kört din pergokur Fiji. Hur har det gått med tabletter (och spruta)?
    Jag känner också av mina egna hormoner på max Så risken finns väl att man blir ett "pergo-monster"...

    Antar att du varit på VUL redan också?

    Japp, vi är båda svenskar. Och nu får vi påskbesök här hemma i stället eftersom vi ställt in resan. Ska bli skoj!

    Håller tummarna för dig nu! Det finns ju de som lyckas första gången

    Jag siktar på tablettstart den 29:e... (om nu bara mensen håller sig i skinnet)
    Kram B

  • Resande

    Hej B!

    Jag inväntar äl efter clomiden. Har haft en del biverkningar så jag skulle definitivt ta det på kvällen om jag var du Det har gjort ont i magen typ 1h efter jag tagit tabletterna och sedan har jag haft någon konstig halsbränna mm. Inte något värre med andra ord. Jag har inte varit på vul och kommer heller inte att gå, ingen spruta får jag heller så vitt jag vet. Gyn sa åt mig att kolla med äl test och ringa henne när stegringen är för då ska jag insemineras nästa morgon! Vi skulle ha sex på kvällen själva också och sen ska vi ta makens sperma till labbet för förberedelse innan insem. Hoppas nu jag inte får massa cystor eller annat strul av medicinerna.

    Vad kul att ni får påskbesök istället Önskar folk ville hälsa på oss också lite oftare men det är för dyrt att ta sig hit. Trevlig helg!!


    Nu måste det vara vår tur...
  • Bliglin

    Håller tummarna för din äl nu då

    Tack för tipset om kvällsintag. Ska tänka på det. fast mest grubblar jag på om jag verkligen ska peta i mig dubbeldos... eller om jag ska bara ta enkel... Får se.

    Jag hoppas verkligen också att du slipper några biverkningar som cystor och annat, men måste säga att jag tycker det låter konstigt att din gyn inte vill se dig på ett VUL innan inseminationen???

    Fast hon/han kanske gör VUL just innan inseminationen för att se att allt är OK... för annars har ni ju ingen aning om hur du svarat på behandlingen

    Inte för att jag vill skrämmas (kanske bara jag som är en liten "chicken"), men jag skulle kräva att få komma in på ett VUL om jag vore som du.
    Jag ska ju göra VUL både dag 9 och 11. Samt ta några blodprov på dag 9. LÅter märkligt att din gyn bara struntar i det... tycker jag. Nåja, man kanske ska anta att de vet vad de gör!?

    Trevlig helg du med!
    Kram B

Svar på tråden Någon annan m normal äl som ska börja med pergo/clomid?