• Mia83

    Köpa tomt 2-5 år före husbygge är aktuellt?

    Idag blir det många trådar om att bygga hus startade av mig.

    Om ni var 99% säkra på att ni skulle bygga hus inom 5 år, skulle ni då kunna tänka er att köpa tomten i förväg? Dvs om ni hittade rätt tom till rätt pris....och lånet inte påverkade er ekonomi särskilt mkt.
    Har nämligen eventuellt hittat en tomt för 150 000kr, 2500 kvadrat, lagom långt från stan. Tomterna runt omkring ligger högre i pris, vilket kan innebära antingen att det är ngt skumt med tomten eller att det är ett fynd - vilket man ju får undersöka närmare. Tomten är f ö byggklar och enligt beskrivning "lättbygd".
    Hur skulle ni göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-18 23:29:25:
    Förresten, är det någon som vet vad detta innebär:

    "Utöver dessa tre villatomter finns ett område om ca 1 ha att disponeras av köparna alt nyttjas till lämpligt ändamål som gemensamhetsanläggning alternativt att varje fastighet/tomt för sig disponerar ca 2 500 m².

    På vilket sätt menar de att man har rätt till det andra området? Har aldrig sett något liknande.....

  • Svar på tråden Köpa tomt 2-5 år före husbygge är aktuellt?
  • timberhochmandie

    Börja med att kolla om kommunen säljer den med villkor om att edn ska bebyggas inom viss tid...

  • Mia83

    Jo, det är klart, men om man förutsätter att allt talar för tomten så att säga.....

  • Nove

    Absolut! Det gjorde vi med våran tomt, köpte den för över ett år sedan pga. ett bra pris och bra läge enligt oss. Men vi hade ett förhandsbesked på att vi visste att vi fick bebygga tomten också, så allt sådant var redan klart.
    Nu hann ju förhandsbeskedet gå ut innan det var aktuellt för oss att bygga huset så för två veckor sedan skickade vi in nya bygglovsritningar och hoppas nu på ett snabbt positivt besked.

  • timberhochmandie

    Ja då, om allt verkar bra, och ni har fått reda på att den får bebyggas, kan anslutas till det kommunala V/A-nätet osv. så är det naturligtvis bara att slå till när priset är bra.

  • Mia83

    Det finns redan bygglov klart för en 1-plansvilla, vet dock inga detaljer.
    Vi vill dock bygga 1,5-plans och kollar ju självklart upp om det är möjligt innan vi tar några beslut.
    Finns det något som annars talar emot denna idè?
    Kan tillägga att lån + fastighetsskatt skulle kosta oss 500kr per månad med dagens ränteläge.
    Eftersom vi precis har sanerat våra lån och fått ner månadskostnaderna med åtskilliga tusenlappar känns det inte den summan som några problem.
    Men det kanske finns fler kostnader som tillkommer?

  • Mia83

    Ok....får nog ta och höra med banken och se vad de säger om min idé...

    Förresten...är det någon som har koll på hur lätt/svårt det är att få bygglov för olika typer av hus? Inne i stan förstår jag att det kanske kan vara svårt att avvika allt för mkt från stilen som råder, men ute på landet?
    Hur får man reda på det utan att söka bygglov? Kan man få någon sorts förhandslöfte, liknande lånelöfte på banken?

    Hoppas mina frågor inte verkar allt dör dumma, har ju faktiskt aldrig vare sig byggt hus eller köpt tomt förut.

  • timberhochmandie

    Kolla med plan- och byggkontoret i kommunen. (Eller vad de heter i just din kommun.) De har hand om detaljplaner och bygglov och kan svara på om det finns framtagna regler om hur höga husen får vara i just det området osv.

  • Mia83

    Ok det ska jag göra. Om det inte finns några regler som hindrar bygget - kan man då räkna med ett beviljat bygglov? Eller finns det även andra faktorer som spelar in?

  • timberhochmandie

    Finns det en detaljplan så har kommunen dragit upp regler för hur området ska användas och hur bebyggelsen får se ut. Den planen gäller sedan i ett visst antal år, och bygger man innan den tiden har gått ut och enligt de föreskrifterna ska man inte behöva något individuellt bygglov. Det blir liksom ett universellt bygglov till alla tomtägare i det aktuella området: så här får/ska ni bygga. Om det inte finns en detaljplan får ni söka vanligt bygglov. Vilken typ av ritning ni får godkänd i så fall beror på hur området i övrigt ser ut. Om det i dagsläget inte finns någon detaljplan kan kommunen ändå hinna ta fram en innan det blir dags för er att bygga, om det är många tomter runtomkring som bebyggs. Under vissa förutsättningar SKA kommunen nämligen upprätta en detaljplan.

    Allt det här och miljoner andra saker kan de berätta på plan- och byggkontoret!

  • Mia83

    Ok...jag ger mig, jag ska kontakta dem.

    Tack för din hjälp!

  • timberhochmandie

    Så lite så! Du kan ju alltid börja med att kolla kommunens hemsida, om du vill. Sen är ju kommuner ofta glada att folk vill köpa deras tomter och flytta till orten så folket på plan- och bygg bör vara tillmötesgående och trevliga, även om du ringer tillbaka en gång i halvtimmen med en ny fråga som har ploppat upp.

  • Mia83

    En gång i halvtimmen? Så som mina tankar kring detta snurrar nu så dyker det upp en ny fråga minst var femte minut.

  • Ningla

    jag hade aboslut kunnat köpa en tomt och sen bygga senare.
    Det är ju så vi tänkt göra antagligen : D
    Men den tomten vi nyss tittade på kostar 1.5 miljoner, 3000 kvadrat.
    ( ligger vid sjö, vääldigt attraktivt omr o privat ) så tyvärr blir dt nog inte den.
    Vi vill ju bo nära stan men ändå inte något omr där dom bygger husen på varandra som dom gör här där vi bor känns det som. Detta var ett alternativ bland en del andra : )

    lycka till med allt.


    ♥ v.33 - Till tonerna av Dire straits ♥
  • Miss Lau

    Hade tomten varit så billig hade jag kunnat tänka mig det. Här där vi bor kostar en tomt minst 1,5 milj och då blir det ju lite räntekostnader om man bara ska låta tomten "stå och vänta" så här kan jag inte tänka mig det.

Svar på tråden Köpa tomt 2-5 år före husbygge är aktuellt?