• lilla trollets mamma

    Downshifters?

    Läste lite om livsstlen Downshifting och lever efter mycket av principerna utan att ha vetat att det fanns något "namn" för det.

    Länk till artikel om downshifting: www.svd.se/dynamiskt/idag/did_13910882.asp

    Mycket inom "livsstilen" eller hur man ska säga är sådant som ju är väldigt allmänt eftersträvat av människor idag, ekologisk medvetenhet, materiell enkelhet, självbestämmande, småskalighet och personlig utveckling...
    Vad jag undrar är, finns det fler här som lever på samma sätt/tror på samma idéer?

  • Svar på tråden Downshifters?
  • MammaMie

    Här finns en! Försöker att leva här och nu, inte falla in i shoppingstressen, handla miljömedvetet, njuta av allt det fina vi faktiskt redan har. Ta livet i min och min familjs egen takt, låta sonen få ta upp tid, men samtidigt prioritera mig själv vissa dagar, då jag yogar, läser och tar hand om mig själv utan att behöva gå ut och shoppa nytt av.. ja vad som helst!

    Visst ok, jag gillar också att shoppa, men det håller på att övergå till hysteri, hur mycket nytt köper egentligen en vanlig familj på en månad (förutom mat) som de tröttnat på inom tre? När jag träffar andra familjer ibland så känns det som att det enda det handlar om är att hämta på dagis, jobba, köpa nytt, jobba, dagislämning, köpa nytt...

Svar på tråden Downshifters?