• Fialialej

    Salazyporin eller orudis?

    Hallåj!

    Jag undrar om finns någon som har blivit gravid trots medicinering med salazyporin eller orudis?

    Äter själv båda sorterna just nu för min psoriasisartrit men ska försöka minska ner på orudisen.

    Det sägs ju att man KAN bli gravid trots dessa även om det är svårare. Men jag har bara läst här om folk som inte blivit gravida med dessa mediciner och jag behöver lite hopp...

    God lycka till alla er som tvingas äta mediciner!!

  • Svar på tråden Salazyporin eller orudis?
  • blackangel

    Du kan inte byta mediciner? Om du blir gravid måste du nog ändå sluta med dom.. Har själv Ra.

  • Mussebus

    Min man äter dessa mediciner. Det tog lite tid men efter 3 ivf så lyckades vi. Sen vet jag inte hur stor påverkan medicinerna hade då även jag har PCO.

  • Fialialej

    Tack för svar!

    blackangel: Jag har just börjat med salazyporin och hoppas i och med det att jag kna sluta med orudis så småningom. Salazyporin ska man kunna äta under graviditeten. Däremot är inte orudis särskilt bra vare sig för att kunna bli gravid eller när man väl blivit det.

    Tyvärr klarar jag mig inte utan mediciner i nuläget. Däremot sägs det ju att många blir bättre när de väl är gravida. Hoppas på det!

    Äter du nåt för din sjukdom?

    Mussebus: Jag har läst att salazyporin är dåligt för mäns spermieproduktion. Har inte sett nåt liknande om kvinnors fertilitet dock...

  • blackangel

    Jag åt methotrexat och orudis retard innan jag blev gravid. Slutade med methotrexaten flera månader tidigare, men fortsatte med orudis. Men jag blev inte gravid.. Så jag slutade med orudisen och efter ca 2 månader så var jag gravid.
    Nu äter jag bara panodil vid behov och går på vattengymnastik på sjukhuset. Mår jättebra i mina leder. Men jag bävar att det blir värre igen när bebisen är född..

  • Fialialej

    Härligt att det funkade blackangel! Och att du mår bra!

    Jag provade att vara utan min orudis retard en kväll men fick hemska kramper i ryggen dan därpå. Trist! Man måste ju kunna röra sig...

    Ska dock försöka trappa ner med svagare orudis och kompensera med alvedon.Hoppas det kan hjälpa mig. Anar jag också att det är riktigt svårt att bli gravid med orudisen!

    Passa på och njut nu när du mår bra. Det ordnar sig säkert sen efter förlossningen!

  • HoppetKärleken

    Kan du inte äta predisonol ett tag jag bytte ut orudis mot det och det funkade för mig och jag har som sagt ganska aggressiv psoriasis artrit äter även enbrel kan jag tillägga.

    Lycka till!

  • blackangel

    Ajdå det lät inte bra att du fick sådana kramper..
    Men försök att trappa ner till svagare och kompensera med andra mediciner så kanske det går lättare. Eller prata med din läkare om det finns någon annan medicin. Men du kanske lyckas även med orudis!

    Jag håller mina tummar att du kommer plussa snart och att du oxå får mindre värk!

  • Fialialej

    HoppetKärleken: Jag åt prednisolon några veckor i början när jag fått min diagnos men behövde orudis också då i alla fall.
    Men det jag funderar på är att kortison/prednisolon också är inflammationshämmande. Borde det inte vara lika illa?

    Fungerar Enbrel att äta om du blir gravid? Hoppas du lyckas!!

    blackangel: Det är svårt med läkare! Den ena säger en sak och den andra en annan... Vet inte vilken sort det skulle vara istället men kanske kortison då.
    Tack för dina tummar!

  • blackangel

    Nu har vi ju inte samma sjukdom, men om jag behöver så kan jag få kortisoninjektioner i de leder jag har ont. Men jag vet inte hur det fungerar på din sjukdom. Och på vilket sätt du har ont.. Men det är lederna oxå ellr är jag helt ute och vimsar??Fundersam

  • Fialialej

    Nej du är inte vimsig! Det är lederna som är problemet.
    Svullna och gör ont.
    Sen blir det sekundär smärta i angränsande muskulatur och så. Och då kan jag ha svårt att röra mig, sätta mig, ställa mig osv.

    Jag har ont på ganksa många ställen så frågan är hur många injektioner som skulle bli aktuellt. Kanske bättre att ÄTA kortison i så fall.

    Man får lite ågren av detta med mediciner bara. Jag vill ju bli gravid snart! Inte hålla på och knöla fram och tillbaka med olika läkare och mediciner...

    Man vill ju i alla fall veta om det är nån idé att försöka månad ut och månad in.
    Vill att doktorn säger som det är och hoppas han vet vad han snackar om.
    Han påstår ju att folk visst blir gravida med dessa mediciner... Jag är tveksam...

  • blackangel

    Då var jag inte helt ute och cyklade..
    Ja, har man många ställen man har ont på, så kanske tabletter är bättre än injektioner. Det är skitjobbigt detta med ledproblem. Mediciner, sjukgymnastik, all smärta... Att man kan bli så handikappad.. När jag var som värst kom jag inte ur sängen och hade ont vad jag än gjorde..

    Har ni försökt länge med barn? Eller är ni fortfarande på planeringsstadiet?

  • Fialialej

    blackangel: Jag känner igen det där med att inte komma ur sängen. Tyvärr!

    Vi har velat ha barn i 1 1/2 år men jag har haft så ont utan att vet varför. Fick min dagnos i december och vi har försökt i 2 månader nu. Vill inte gå in på methotrexat nu även om det säkert skulle göra mig bättre.

    Är dessutom 33 år och känner tiden rinna iväg...
    Försöker därför få fakta på alla möjliga sätt om möjliga mediciner som skullle kunna funka för mig.

    Man hör mest negativt tyvärr men jag ger mig inte så lätt!

    Hoppas du får må bra resten av graviditeten!

  • blackangel

    Tack! Och jag hoppas som sagt att ni plussar snart!

    Jag puffar på tråden lite nu!

  • HoppetKärleken

    känner också igen mig i det flera av er skriver att inte kommar ur sängen inte kunna resa sig från en stol m.m
    Har en psoriasis artrit som sitter mest i knä och fötter men även rygg, nacke, lite i fingrar, käke m.m ja lite överallt facktiskt. Får kortison injektioner i knä och fötter när det blir för djävligt rent ut sagt. Andra mediciner jag tar jämt är Enbrel, kortison, siduro.

    Har försökt att bli gravid i två år och blivit det två gånger också genom IVF som dessvärre slutat i MF/MA. Fick i veckan ny info från en ny läkare jag träffade som berättade att proriasis artrit är en autoimmun sjukdom som ökar missfallsrisken

    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,125987,00.html

    Läs gärna länken ovan!

    Kram på er alla det kan vi behöva, hoppas vi alla får uppleva lyckan att bli föräldrar en dag!

  • Fialialej

    Intressant länk! Då kanske vi behöver nån annan slags medicin för att det ska funka för oss sjuklingar?!!

    Siduro har jag inte hört talas om. Vad gör den? Antar att den är inflammationshämmande av något slag.

    Funderar också över detta med missfallsrisken: det borde ju vara i början av graviditeten, eller ska man vara mer utsatt hela tiden tro? Jag tänkte att det har att göra med att fostret stöts bort i början. Borde ju bli "accepterat" efter ett tag.

    Vi får söka svar tills vi får dem!!

  • Fialialej

    Puffar lite för denna fråga för att se om nån mer i samma situation har några tankar om detta!
    Jag ser också att jag stavat fel på "salazopyrin" men tror att man förstår ändå...

    Kämpa på alla medicinknaprare!

  • Blixtlås

    Hej,

    Detta är en gammal tråd, men jag gör ett försök att skriva här endå! Jag orudis och vi försöker bli gravida, denna månaden var andra försöket och inget pluss, trots sex i samband med äl. Vet att det kan ta tid innan det tar sig. Men blev väldigt osäker nu bär jag läste här att orudis kan försvåra så pass?! Hur har det gått, blev du gravid trots orudis, slutade du med den och sen blev gravid? Berätta gärna hur det gick! Tack på förhand

Svar på tråden Salazyporin eller orudis?