• Annse71

    Hur reda ut trassligt dockhår???

    Min dotters Skrålla (docka) har fått ett jättefult tovigt hår. Är det någon som vet hur man kan reda ut det så att det blir hyfsat fint igen. Jag hade en Skrålla som barn och den tvättade min mamma håret på, mest för att det luktade lite instängt efter att ha legat i en låda i 35 år, men den dockans hår är finare än min dotters 1-åriga skrålla. Har testat balsam men det verkar inte funka, vore jättetacksam för tips och ideer!

  • Svar på tråden Hur reda ut trassligt dockhår???
  • TheMilky

    Vad jag kan komma ihåg från när jag tvättade min dockor när man var en liten kotte, det var att när du tvättat det en gång, så försvann den här glansen som är i håret. Men om du borstar riktigt länge, helst med en hundhårskarda så borde det bli mindre tovigt.
    Lycka till!

  • Tineling

    Undrar hur det skulle gå med silicon droppar som man köper bland balsam och schampoo hyllan? när jag använder de i håret så är det lättare att reda ut håret kanske går det också bra på dockhår?

  • rollergirl

    Kanske som jag brukar reda ut riktigt tovigt barnhår (har en femåring med långt hår); balsamspray och en bra borste/kam samt främst av allt: tålamod! Är det dockhår kan man ju kanske använda "tangleremover/tovspray/medel". Borsta igenom allt hår tills tovan är kvar, försök reda ut den, är den liten kan den kanske tas bort.

    Lycka till!!

  • Snutten8778

    Här är ett sett.

    1. Borsta håret lite

    2. Skölj håret i vatten sätt sedan i schampo

    3. Låt sitta i två minuter, skölj

    4. Lägg dockans hår i en skål häll på kokande vatten

    5. Låt sitta 1-2 tim borsta

    6. OBS! Torka håret med hårtork

Svar på tråden Hur reda ut trassligt dockhår???