• trebarsmamma

    hur tycker ni att det är att jobba med dimenta människor..

    jag har fått en tim jobb på ett äldreboende för dimenta människor,och det är ett väldigt tufft arbete.så hur har det varit för er.är det något som jag ska tänka på..

  • Svar på tråden hur tycker ni att det är att jobba med dimenta människor..
  • Dripknot

    Ja, aggressivitet hos människor med utredd och diagnostiserad demens förekommer som en del av sjukdomsbilden. Du bör därför vara uppmärksam på deras plötsliga humörsvängningar och undvika att stå med din gravida mage nära dem där det kan komma en näve flygandes.

    Jag talar av egen erfarenhet, då jag också har ett par dementa åldringar på mitt arbete som jag aldrig går in till ensam. Utsätt dig inte för onödiga risker och var heller inte rädd för att be om hjälp eller avsäga dig vissa arbetsuppgifter som bedöms som högriskmoment.

    Sköt om dig nu och lycka till!

  • oOoKärlekoOo

    *Håll med när de pratar (även om de säger att deras syster (som du vet är död) skall komma på kaffe). När man gång på gång säger att systern är död (som de ju glömmer) så påminns de ständigt och upplever stark ångest varje gång

    *Ha ögon i nacken (inte för att verka grym men de kan vara väldigt aggressiva)

    *Ha koll på deras blöjor om de har, de kan kissa ofantliga mängder

    *var lugn och sansad

    *gå inte in ensam till en dement du inte känner till

    LYCKA TILL!


    VÄLKOMNA!
  • trebarsmamma

    tack så mycket för era svar.jag har jobbat två gånger där nu en dag och en kväll och dom är hur gulliga som helst..det har gått jätte bra där.dom flesta är ju så gammla och bara ligger.och så finns det ju dom som bara sitter och glor på tv eller i bordet eller i väggen..men dom är gulliga..

  • Dessie

    Jag håller med ovanstående "talare".
    En av de dementa tanterna på mitt jobb bits ibland och hon sätter sina vassa naglar i tuttarna *AJ AJ*

Svar på tråden hur tycker ni att det är att jobba med dimenta människor..