• Anonym (undrande)

    Utebliven mens -hur länge är ok?

    Hur länge har ni väntat med att uppsöka BM när mensen uteblivit och ni inte testar + på grav.test? Vet att det inte är "farligt", och att det är ganska vanligt att mensen helt plötsligt kan utebli. Är bara nyfiken Och när ni väl uppsöker BM, har det då visat sig att ni är gravida eller har ni fått hjälp med att sätta igång den?

  • Svar på tråden Utebliven mens -hur länge är ok?
  • Anonym

    hej
    jag vet inte hur länge det "ska" gå efter man söker hjälp, men har för mej att de är 4 eller 6 månader efter..
    min mens "försvann" i 3 månader, men sen kom den och jag sökte aldrig hjälp. jag var inte gravid och mensen har kmmit oregelbundet efter men iallafall varje månad.

  • Anonym

    Min mens hoppade över 1 månad, men det var på grund av stress.

    Och att efter att jag slutatde med p-spruta så dröjde det 1,5 år innan mensen kom i gång. Men jag vet inte hur länge man ska vänta innan man går iväg om man inte tagit p-spruta eller liknande.

  • mary k

    d e helt upp till var och en,,
    mensen kan upphöra i flera månader utan att det är nåt "konstigt" med det.
    stress är den största faktorn till utebliven mesn,
    mediciner kan också vara en faktor.

  • Liten

    När jag ringde Kvinnokliniken sa de att det vanliga (om man inte har några andra symtom eller så) är att man ska vara utan menstruation i ca 6 månader innan det börjar finnas anledning att kolla upp det. Har för mig att jag läst/hört någonstans att man kan få hjälp att 'trigga igång' mensen m.h.a. hormoner (i vissa fall åtminstone).

    För mig försvann mensen helt plötsligt i 3,5 månader nu i vinter/vår, utan att jag var gravid. Men för en vecka sedan kom den äntligen, nu håller jag tummarna hårt för att det var en engångsföreteelse med en sådan jättelång cykel... (Vet inte om stress kan ha varit orsaken för mig, i så fall borde det ha hänt i höstas tycker jag. Men det kanske kan komma med lite fördröjning?)

  • Anonym (M)

    Jättegammal tråd men kändes bra att läsa det här nu när min mens har varit borta i snart 2,5 månader. 36 år gammal , inte gravid , ammar 2-åring , inga preventivmedel eller viktförändring, nyligen flyttat och stressat ganska mycket.
    Ska till gyn på onsdag nästa vecka .. blev nästan helt övertygad om att det är tidigt klimakterie trots att jag inte har det i släkten men efter att ha läst att det har hänt andra och sen har mensen kommit tillbaks känner jag mig inte riktigt lika orolig.

    Tack ni som skrev i tråden för över 15 år sen ????😅

Svar på tråden Utebliven mens -hur länge är ok?