• Sannaa

    Är det rimligt att man ska behöva söka jobb i hela landet nu?

    Nyheterna idag säger att AF ställer hårdare krav på att man ska söka jobb i hela landet nu.
    Att man kan bli nekad A-kassa om man inte söker det.
    Vad jag förstod.

    Hur ska man med barn och familj bryta upp och flytta pga att man inte får ett jobb där man bor?

  • Svar på tråden Är det rimligt att man ska behöva söka jobb i hela landet nu?
  • Smurfan28

    Tycker det låter väldigt väldigt sjukt.. men man ska däremot söka jobb i hela länet där man bor. Oavsett arbete tycker jag.

  • Sannaa

    Apsilut. Men som idag att man ska kunna pendla 2 h enkel väg är för de flesta ensamstående föräldrar omöjligt.
    Lever med min sambo och har det bra ordnat för mig. Men jag har kämpat för det.
    Men dem som inte har.

    Är man ensamstående tycker jag det ska ställas rimligare krav.

  • Semi Ami

    nej-låter  sjukt.. så om en i familjen har jobbi hemorten skall då hela familjen flytta till en annan ort för att den andra parten fått jobb där. då är man ju på ruta ett-att en av parterna ändå inte har jobb.. hmm låter skumt! eller är meningen att man skall separera o vara självförsörjande? hmmm låter inte alls som bra politik..

    ok att söka jobb inom pendelavstånd, tycker jag..


    ღღღღ Selma 061011 ღღღღ
  • barnensrätt

    För mig skulle det vara omöjligt att pendla 2h enkel väg!
    Jag är ensam och måste anpassa mig efter dagis tider.

    Däremot är 1h enkel väg OK, även om jag helst slipper så skulle jag ta det i brist på annat.

  • barnensrätt

    Att flytta till andra sidan sverige går inte heller, pappans underskrift krävs och den skulle jag ALDRIG få.

  • Sannaa

    Förstår mig inte på dessa regler idag.
    Sen att man ska ta jobb man inte har utbildning i.
    När jag sökte jobb (kock) var AF på mig att söka sekreterarjobb, ekonomiassistent mm....
    På mitt betyg stod det företagsekonomi, inom restaurangbranchen ja, vet hur man räknar ut en portion mat.

    Man måste ju se till individen. Vad som är rimligt för den som söker jobbet.

  • barnensrätt
    Sannaa skrev 2007-05-02 09:14:20 följande:
    Förstår mig inte på dessa regler idag.Sen att man ska ta jobb man inte har utbildning i.När jag sökte jobb (kock) var AF på mig att söka sekreterarjobb, ekonomiassistent mm....På mitt betyg stod det företagsekonomi, inom restaurangbranchen ja, vet hur man räknar ut en portion mat. Man måste ju se till individen. Vad som är rimligt för den som söker jobbet.
    Jo, jag känner igen det där...
    Jag orkade inte tjafsa med dem, så jag sökte "dessa omöjliga" jobb, trots att jag VISSTE att jag inte skulle få ens en interjuv.
  • Sannaa

    Gjorde jag med, sen förstod de jävlarna inte varför jag inte fick något jobb efter 1 mån när jag sökt så många.

    Wonder why.
    Kockjobb finns det ju i drivor men med barn kan man inte jobba som lunch/kvällskock.
    Därför inriktade jag mig på skola.

  • NochA

    Tycker att det är hel knäppt! Skulle jag flytta själv då? Min sambo har nämligen ett bra fast jobb här och vi har en dotter tillsammans. Hur sjutton har de tänkt sig detta? Okej att man får söka jobb som man får pendla till, men det kan ju inte vara för långt.

  • Auroratiger

    Min handläggare på af sa till mig att man tar hänsyn till om man har bra skäl att inte kunna flytta. Att ha man/sambo med fast jobb och barn var tydligen ett bra skäl, enligt honom.

Svar på tråden Är det rimligt att man ska behöva söka jobb i hela landet nu?